Hâfız Âsım Efendi  , Dolmabahçe Sarayı’nın büyük salonuna girerken çok heyecanlıydı . Huzura kabul edilmesi için izin beklerken kulağına gelen bazı cümleler yüreğini titretti : “ “  Kur’an , nihayet serbest vezinde bir şiirdir . Allah tarafından vahiy edilmiş olamaz . Muhammed’in kendi sözleridir .”

 

Hâfız Âsım Efendi , güzel sesli , güzel yüzlü , mûsiki bilen ve güzel Kur’an okuyan bir gençti . Görev yaptığı Beyazıt Camiinde daha birkaç gün önce Mehmet Âkif’in meşhur ‘Gece’ şiirini çok güzel bir âhenkle okumuş , dinleyenler çok beğenmişlerdi .

 

Yıl 1931 . Mustafa Kemal , uzun zamandan beri yapmayı düşündüğü bir devrimin hazırlıkları ile meşgûl . Namazda okunan Kur’an sûrelerinin yerine Türkçesini koymanın yollarını arıyor . Dolmabahçe Sarayının meşhur sofralarının son günlerde konusu bu .

 

Cumhurbaşkanı , âdeti olduğu üzere konuyu açarak  seçkin davetlilerin  tartışmalarını dinlediği sohbetlerin bu geceki konuğu genç bir  hâfızdı . Daha önceki gecelere tavsiye edilen hâfızlar dinlenmiş o gece sıra Hâfız Âsım Efendi’yi gelmişti .

 

Mustafa Kemal , Hâfız’ı karşısına oturttu . Genç adamın görünüşü ve edepli tavırları hoşuna gitmişti . “ Türkçe Kur’an “ hakkında ne düşündüğünü sordu .

 Hâfız , mahcup bir eda ile bu konuda fikir yürütecek bir bilgi düzeyinde olmadığını ifade etti .

 “ Bir tecrübe edelim “ diyerek , eline “ İsra “ suresinin tercümesi verildi . Hâfız Âsım , korku ve itina ile ilâhi okur gibi tercümeyi okumaya başladı . Okumayı bitirdiğinde herkes beğenmişti .

 

Bakalım bu genç , üslûbu ve güzel sesiyle Kur’an’ın aslını nasıl okuyacaktı ? “ Haydi ; şimdi sen de istediğin sûreyi Arapça olarak oku ! “ dediler . O ana kadar sandalyede oturan genç Hâfız , birden toparlanıp , koltuğun üzerinde ayaklarını altına alarak diz çöktü .

Gencin bu hareketi Mustafa Kemal’in gözünden kaçmadı . Gözlerini Hâfız’a dikerek  “ Kur’an’ı Türkçe okurken ayaklarını uzatmıştı ; şimdi diz çöktü . Anlaşılıyor ki önce okuduğunu Kur’an saymıyor . “ dedi .

 

Âsım , ne söyleyeceğini bilemedi ; Allah’a sığınarak “ Paşam , bu bir alışkanlıktır . Hareketimi düşünerek yapmış değilim . Fakat ne yalan söyleyeyim ; kanaatim söylediğiniz gibidir . “  cevabını verdi .

 

Mustafa Kemal’in bakışları biraz yumuşadı , biraz da gençteki taassuba acıyarak “ Herkes kanaatinde hürdür ; yeter ki bu kanaatler samimi olsun Genç Adam ! “ dedi .

 

Hâfız Âsım , hiç seçim yapmadan bir anda kalbine doğan bir bölümden okumaya başladı ; okuduğu ‘ Hakka’ suresiydi . Kur’an okunurken sofradakiler huzursuz olup kıpırdanmaya , Arapça bilenler  aralarında meali fısıldaşmaya başladılar . Mustafa Kemal ayağa kalkmıştı . Hâfız da sustu .

 

Okunan bölümün anlamı şöyleydi :

 

   O KUR’AN  , şerefli bir Peygamber’in Allah’tan aldığı sözüdür . O bir şairin sözü değildir . Ne de az inanıyorsunuz ? Bir kâhinin sözü de değildir . Ne de az düşünüyorsunuz ?  O , âlemlerin Rabbi tarafından indirilmiştir . “

 

Sofraya bir ölüm sessizliği çöktü . Paşa’nın sinirlendiği anlaşılıyordu .

 

-   Bu Hâfız , sade hâfız değil ; aynı zamanda diplomat … Bizim biraz evvel konuştuklarımızı muhakkak duydu . Şimdi Kur’an’la bize cevap veriyor .

 

Hâfız Âsım , korku ve heyecanla kendini savunmaya çalıştı :

-   Paşam , ben hâfızım ama Kur’an’ın manâsına maalesef vukufum yoktur . Bilmeyerek size karşı gelecek bir şey yapmışsam bu benim eserim değil ancak Allah’ın bir tecellisidir .

 

Genç Hâfız sarayın dışına çıktığında yüzüne çarpan soğuk kış rüzgârı ile dünyaya yeniden gelmiş gibi oldu . Kur’an-ı Kerim’den okuduğu bu bölüme kendi de şaşıyor , etraftan gizlediği göz yaşlarını silerken  “ KUR’AN , KENDİNİ MÜDAFAA EDİYOR  “ diyerek mırıldanıyordu .

( Dolmabahçede Bir Kış Rüzgarı başlıklı yazı A.Müfit KUTLU tarafından 3.02.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.