6.   TÜRKİYE’YE    DÖNÜŞ

                            A.    BARİ  LİMANI

               Artık  ağustos  ayına  girmiştik.  Bu  ayın  sonuna  doğru  Türkiye’ye  dönüş  bağlıyacaktı.  Her şeyden  önce  götüreceğiz  mobilyaları  ve  sair  eşyaları, taşıyacak  bir  firmayla  anlaşmamız  gerekiyordu. İNTERDİN  firması   ile   anlaştık.  Firma elemanları, eşyaları  evde  ambalajlayacaklar,  sonra  kendi  depolarına   taşıyacaklar, oradan  da  limana.  Firmanın  garantisi  altında,  yük  gemisi  ile  İstanbul  gümrüğüne  teslim  edeceklerdi. Bu  sebeple  firmaya  1178.000  liret  ödemiştim. Diğer  arkadaşlar  da  aynı  firmayı  seçmişlerdi.  Tabii   bu  seçim  işinde,   daha  önce  gelip-  dönen  arkadaşların   rolü  büyüktü.  Onlar  da  aynı  yolu  izlemişlerdi..İNTERDİN  firma  elemanları  eve  geldiler,   yeni  aldığımız   mobilyaların  ambalajları  açılmamıştı.  Buz  dolabı,  çamaşır  makinesi  gibi  büyük  ve  küçük  eşyaları  ambalajladılar,  alıp  götürdüler. En  son  gün  de  kullanmakta  olduğumuz  eşyaları  ambalajlayıp  götüreceklerdi.  Firma  elemanlarına  en  çok  sevdikleri  şeyi, birer,  ikişer  şişe  Amerikan  Viskisi  hediye  vermiştim..  Çok  memnun  kalmışlardı.  Kendimiz  ise  arabayla,  Türkiye’ye   dönecektik.  Arabalarla  Türkiye’ye  dönme  konusunda,  Kur.Bnb.  Erkan  Fercanla  anlaşmıştık.  Kendisi  aynı  zamanda  otocu  idi.  Onun  da  eşi,   oğlu   Erol   vardı,  Fercan  ile   iyi  anlaşıyorduk.  Hem  Hava  Kuvvetleri  Lojistik  başkanlığında  ,  hem  de  iki  sene  burada  bulunmuştuk.  Oturup  bir  planlama  yaptık.  Buna  göre,  İtalyanın  Bari  limanından  Yuğoslavya’ya  geçecek,  oradan  kara  yoluyla  Bulgaristan’dan  Türkiye  sınırına  girecektik.  Dolayısıyla  10  Ağustosta,  Bari-  Yugoslavya  arasında  işleyen  Feribot  için  55.900   şer   liret  ödeyerek  biletler  almıştık.

               Ayrılmadan  bir  gün  önce  de,  su,  elektrik  ve  üç  günlük  kira  parasını   kapıcıya  ödedim..  Boş   gaz  tüpünü  de (Bombala)   Engin  Alb. ya  bıraktım.  Napoli’den  iki  aile  yola  çıktık.  Arabalar  normal  olarak  eşya  doluydu.  Bir  dinlenme  yerinde  yemek  yedik,.  Salermo-  Potenza-Altamura  derken  akşam  üstü  Bari’ye  ulaştık,  Limanın  park  yerine  arabaları  park  ettik.  Henüz  arabaları  feribot’a   almıyorlardı.  Biz  de  sıra  ile  Bari’de  limana  yakın  yerleri  şöyle  bi  dolaştık  ve  bir  lokantada  akşam  yemeği  yedik.   Sıra  ile  diyorum, çünkü  arabalar,  eşya  dolu  olduğundan  yalnız  bırakmak  istemiyorduk. Bilahare  arabaları  feribot’a  aldılar

                             B.  YOGOSLAVYA

               Biz  de  gece   Adriyatik  denizini  geçip   Yugoslavya’nın  Barli  limanına   varıncaya    kadar,  arabaların  içinde  kestirdik.  Barli  Limanından  10-15  km.  sonra  bir  gölü  daha  geçmemiz  icap  edince  tekrar  küçük  bir  feribottan  istifade  ettik.  Shkoder  kasabasından  itibaren Yollarımız  köylerden,  kasabalardan  geçmeye  başladı.  Yugoslavya’da  yaşayan  bir  hayli  Türk   kökenlilerin  zor  şartlar  altında  olduklarını  biliyorduk.  Nitekim  bir   köyden  geçerken,  bozuk  şiveyle  Türkçe  konuşan  çocuklara  rastladık.  Onları  yanımıza  çağırarak,  yiyecek,  ufak,  tefek  hediyeler  vermek  istedik.   Korkarak  yanımıza  yaklaştılar,  yine  korkarak  ve  etraflarına  bakarak  verdiklerimizi  alırlarken,  üzüntü  ve    hüzün  içindeydik...

               Bir  ara  Fercan  Bnb.  önde  giderken  arayı  açmıştı.  Baktım,  ilerde  arabayı  yolun  kenarına  çekmiş  bizi  bekliyordu.  Ben  de  arabayla  yanına  varıp  durduğum  zaman,  arabadan  çıktı  ve  yanıma  gelerek,  ‘‘Bak  şu  levhada  ne  yazıyor’’  diyerek  bana  gösterdi.  Levhada  ise, ‘Murat  Hüdavendigâr’ın  türbesine  gider’ yazıyordu.  ‘’Türbeye  kadar  gidip,  ziyaret  edelim  Albayım’’dedi.  Sağa  döndük,  yolda  giderken  Tarihten  öğrendiklerim  aklıma  geldi.  Bilecikte,  orta  okulda  bir  tarih  hocamız  vardı,  Muzaffer  Bey.  Çok  güzel  tarih  anlatırdı.  Bana  tarihi  sevdiren  hocamdı.  Hemen  hocamı  ve   tarihten  öğrendiklerimi  hatırladım:  Kosova  Meydan  Muharebesi,  Tarih  1389.  Osmanlı   Padişahı   I  nci  Murat,  Avrupa’da  kazandığı  zaferler  ve  topraklar  nedeni  ile  Avrupalılar  endişeye  kapılıyorlar.  Bu   duruma  mani   olmak  için  de  Haclı  ordusu  gibi  müşterek  bir  ordu  topluyorlar.  İki  ordu  Kosova  ovasında  karşı,  karşıya  geliyor.  Savaş  Osmanlı  ordusunun  zaferiyle  son  buluyor.  Inci  Murat,  savaş  alanında,  şehitlerin  toplanıp  gömülmesi,  Gazilerin  yaralarının  bir  an  önce  sarılıp  iyileşmesini  sağlamak  maksadıyla  denetleme  yaparken,  kımıldayan  bir  yaralı  görüyor.  Uzun  boylu,  Milas  Obulic  adındaki  Yugoslav  soylusu  olan  bu  yaralı,  Padişaha  yaklaşırken,  muhafızlar  mani  oluyorlar.  Fakat  padişahın  elini  öpmek  isteğinde  olduğunu  söyleyince,  Padişah  bunu  duyar  ve  gelsin  demek  gafletinde  bulunur.  Padişaha  yaklaşan  esir  aniden,  belindeki  hançeri  çıkarıp,  padişahın  kalbine  saplar.  Padişah  hemen  şehit  düşer  ama  muhafızlar  da  hemen  esiri  paramparça  ederler.  Aynı  yerde  bir  türbe  yapılır  ve  padişah  oraya  defnedilir.  Bir  türbe  de  Bursa’da  yapılır.   Daha  sonraki  yıllarda  ise  buradaki   türbe  bakımsız  kalır.  Bizim  gördüğümüzde  de  bakımsızlığı  devam  ediyordu.  Dualarımızı  yapıp,  Allahtan  Rahmet  diledikten  sonra,  tekrar  ana  yola  çıkarak , Bulgaristan’a    doğru  yolumuza  devam  ettik..

                             C.   BULGARİTAN

               Bulgar  topraklarında  giderken,  yolların  temiz  ve     rahat  olduğunu  gördük.  Ayrıca,  yol   boyunca  ağaçlar   ve  üzerinde   meyvelerin  bulunduğuna  şahit  olduk..   Bu  durum,. Bulgaristan’da  her  şeyin  devlete  ait  olduğunu,  dolayısıyla  vatandaşlarının  meyveleri  toplamaktan  çekindiklerini  gösteriyordu.  Hemen  yine    Bilecik  orta  okulu  ve  Tabiat   hocamız  hatırıma  gelmişti.  Oradaki  tabiat  hocamız  Bulgar  göçmeniydi.  Fırsat  buldukça,  Bulgaristan'ı  meth  ederdi. Temizliğinden,  haktan,  hukuktan  bahsederdi..  Biz  talebeler  de  Ona   komünist  gözüyle  bakardık.

                             D.  EDİRNE

               Bulgar  sınırın  geçtik,  artık  hedefimiz  Edirne  idi.  Önce  Kapıkule  sınır  kapısını  geçmemiz  gerekiyordu.  Kendimiz  sivil  kıyafetli   idik.  Çünkü  emir  gereği  böyle  giyinmiştik. Yugoslavya  ve  Bulgaristan!dan  geçerken  sivil  giyinmemiz  Genelkurmayın  emriydi.  Aslında  kara  yoluyla  geri  dönen  arkadaşlar  daha  önceleri  Yunanistan’ı  tercih  ediyorlardı.  Fakat    Yunanistan'la  aramız  bozulduğundan  buyana, yol  güzergâhı  değiştirilmişti.                                  Evet    Kapıkule  sınır  kapısının  durumunu  herkes  gibi  biz  de  biliyordu  ki  İnsanlara  eziyet  çektiriyorlardı.  Sivil  giyinmiş  olmamıza  rağmen,  kapıda  göstereceğimiz  kırmızı  (diplomatik) pasaportlarımız  vardı.  Bu  nedenle  fazla  zorluk  çekmeden  kapıyı  geçip  Edirne'ye  ulaşmıştık.  Ama  hava  da  kararmıştı.  Her şeyden  önce  karnımızı  doyurmamız  lazımdı.  Tekirdağ  köftesini  özlemiştik.  Bu  sebeple  küçük  bir  lokantayı  tercih  etmiş,  biraz  da  miktarını  kaçırmıştık. Buna  rağmen  köfteden  memnun  kalmıştık.   Burada  bulunduğumuza  göre, görülecek  yerleri,  gece  de  olsa  ziyaret  etmeliydik.  Bilhassa  Selimiye  camii’ni  ve  külliyesini  görmeliydik.   Akşam  ile  Yatsı  namazı  arasında  oraya  giderek  müezzinlerden  birine  kendimizi  tanıttık.  Bize  minareler  hariç,   caminin   her  tarafını  gösterdi. Ayrıca   teknik   bilgiler  vermek  suretiyle   bizi  aydınlatmıştı.  Verdiği  bilgiye  göre:  Cami, yüksek  ve  düz  bir  alanda,   2475  metrekare    gibi  çok  geniş  bir  sahada  kurulmuştu. Cami  kesme  taşlardan  yapılmıştı.  1568-1574   yılları  arasında,  PADİŞAH  II nci   SELİM  tarafından  80  yaşında  bulunan   Mimar  Sinan’a   yaptırılmıştı. Üçer  şerefeli, dört  minaresi  vardı.  Şerefelere  ayrı  ayrı  merdivenlerden  çıkılıyordu,  Minarelerin  yerden  yüksekliği  70  m  civarındaydı. Kubbesi  Ayasofya’nınkinden  daha  büyüktü.  Kubbenin  yüksekliği  44  m.  Civarında,  çapı  ise  31  m.  İdi.  Kubbe, 6  m. Çapındaki  kemerlerle  bağlanarak,  8  büyük  Payeye  oturtulmuştu. Müezzinler  mahfili,   12  mermer  sütun  üzerine  oturtulmuştu.  Şadırvanlı  avlusu,  birbirine  eşit  60x44  m.  Boyutlarında  iki  dikdörtgen  olarak  tasarlanmıştı.  Hünkâr  Mahfili,  Mihrap  ve  Kadınlar  bölümü,  dünyaca  meşhur  İznik  çinileriyle   süslenmişti.  Taş  duvarlarla  çevrili  dış  avlu  da  ayrı,  ayrı,  Darul-Sübyan,  Darul-Kur’a,  Darul –Hadis  gibi  külliyelerden  oluşuyordu.  Ayrıca, Caminin altında  dükkanlar  yapılmış  ve  vakıf  oluşturulmuştu. Dükkanlardan  gelecek  gelirler  hayır  için  kullanılacaktı.

 

                      E.  KADIKÖY

                İstanbul’a  doğru  yola  çıktığımızda,  Yatsı  Namaz  vaktiydi.  Yarı  yala  gelince  bizi  uyku  bastırdı.  Eşyalar  yüzünden  herhangi  bir  otelde  kalamayacağımıza  göre,   bir  dinlenme  yeri  bulur,  bulmaz, arabaları  oraya  çektik,  biraz  kestirmeyi  tercih  ettik.  Bir-iki  saat  uyuduktan   sonra  tekrar  yola  düzüldük.  Hava  ışımıştı  ki,  boğaz  köprüsünü  geçtik.  Erkan  Bnb.larla  vedalaştık  ki  Onlar  Ankara'ya  doğru   yollarına  devam  edeceklerdi.                                           Biz  de   Kadıköy’e  geldik.  Gülşenler,  Yıldızbakkal' daki  küçük  evlerini  kiraya  vermişler,  Altıyol’a  yakın  daha  genişçe  bir  eve  taşınmışlardı.  Orasını  bulmakta  güçlük  çekmedik   Kapının  ziline  bastığımızda,  Gülşen  pencereyi  açıp  bizi  görünce,  hemen  koşarak  kapıyı  açtı.  Bülent  ve  Noyan  da  inmişlerdi.  Sarmaş-dolaş   olduk.  Sonra,  eşyaları  yukarı  çıkardık.  Suat  hanım  yaşlı  olduğundan  aşağı  inememişti.  Artık  hepimizin  yüzü  gülüyordu.  Noyan  yaz  tatilinde  idi  ve   anneannesini  gördüğü  için  de   hayatından  .çok  memnundu..  Noyan'a  ve  Gülşen’e  Suat  hanım  ve  Damada,  yanımızda   getirebildiğimiz  hediyelerini  verdik.  

               Bülent  Büyük dere’de,  gemi  komutanıydı.  O  gittikten  sonra  biz kaldığımız  yerden  muhabbete  devam  ettik. Aslında  benim  yapacağım    çoktu.  Arabayı,  Karaköy'e  götürüp  gümrüğe  teslim  etmem  gerekiyordu.  Bir  de  eşyaların  gelip-gelmediğini  sormalıydım.  Bilahare  ,hem  eşyalar,  hem  de  arabanın  gümrükten  çekilmesi    lazımdı.  Ayrıca,  Fener  yolunda  evimize  gidip,  evin  boşaltılmış   olup,   olmadığını  görmeliydim.  Arabayı  gümrüğe  teslim  ettim.  Eşyaların  gümrüğe  geldiğini  öğrendim.  Feneryolu'na  gittim.  Müteahhit  Mehmet  beyle  görüştüm.   Sözünde  durmuş  evi  boşaltmışlardı. Anahtarı  teslim  aldım  ama  eve  gidip  bakmaya  lüzum  hissetmedim.

               Aynı  gece,  kuvvetli    sağanak  yağmur  yağmıştı.  Eşim  de  eve  niye  bakmadın  diye  söylenip  durmuştu.   Sabah  kahvaltıdan  sonra,  ‘‘Hadi,  beraber  gidip,  bakalım’’dedim.  Gülşen  ve  Noyan  da   geldi  bizimle.  Zaten  evin  şöyle   bi  temizliğini  de  yaptırmamız  gerekecekti.  Eve  girdiğimiz  zaman,  salonun  su  içinde  olduğunu  gördük.  Bu  su  nereden  girebilirdi?  Araştırma  neticesi  anladık  ki  salonun  önündeki  balkonun  gideri  tıkanmıştı.  Bu  durum  bizden  kaynaklanmamıştı.  Hemen  Mehmet  beyi  buldum,  zaten  kendisi,  sokak  tarafındaki  kendine  ait  apartmanda  oturuyordu.  Getirip  durumu  gösterdim.  Bana  hak  verdi  ve  en  kısa  zamanda,  kabaran  parkeleri  söktürüp,  yenilerini  döşettireceğine  söz  verdi.  Dolayısıyla  gereğini  yapabilmsi  için  kapının  anahtarını  tekrar  ona  teslim  etmiş  oldum.

               Salonun  parkeleri  yapılıp,   sistre   ve  cilalandıktan  sonra  da   temizlik  yaptırdık     Sıra,  eşyaların  gümrükten  çekilmesine  kalmıştı.  Eşyaların  çekilmesi,  araba  ve işçi  tutulup    bahçeye    nakli,  ambalajlarının  açılıp  eve  taşınması  bir  günümüzü  almıştı.  Şimdilik,  yalnız  mutfak  ve  yatak  odasının    işler hale  getirilmesi,  bizim  için  kâfi  olacaktı.

( Zorlu Dönemeçler-2-b5-6a-e başlıklı yazı coni tarafından 15.03.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu