8.  İSTANBUL   GEZİLERİ

                               A.    YAKACIK

               Artık  1977  senesine  girmiştik.  Mayıs  ayında,  havalar  biraz  ısınınca,  Yakacığa,  gezmek  maksadıyla,  gitmeye  karar  verdik.  Giderken  Halide  ablaları  da  alıyorduk.  Nasıl  olsa  evlerimiz  yakındı,  Onlar  da  bizim  gibi  iki  kişi  idiler.  Onlarla  olunca  daha  mutlu  oluyorduk.  Hem  Halide  abla  çok  konuşkandı,  hem  de  en  yakın   dostlarımızdı.  Yakacığı  tercih  etmemizin  sebebi,  hem  manzarası  çok  güzeldi,  Adalara  kadar  deniz  manzaralıydı. Hem  kasaptan  iyi  et  alıyorduk,  hem  de   bidonla meşhur   Şeker  suyu  getiriyorduk..

               Yakacık,  eskiden  beri  bilinen,  Rumların  çoğunlukta  olduğu  bir  mesire  yeriydi.  Havası  şahaneydi,  Yerleşim  yeri  olarak  yüksekti,   üzüm  bağlarıyla  meşhurdu.  En  çok  yetiştirilen  üzüm  cinsi  Kınalı  yapıncaktı.  Gazinoları,   çiçekli  bahçeler  içindeki   villalarıyla, asırlık  ağaçlarıyla,  tepe  ve  yamaçlara  yayılmış  bir  yerleşim  alanıydı.  Gazinolarında,  ağaçların  gölgesinde  oturup  manzara  seyretmek  büyük  bir  haz  veriyordu   insana.  Ayrıca,  gazinolardan  sonraki  oldukça  tenha  yollarında  yürümek,  Katır   Tırnakları  gibi  kır  çiçeklerini  görmek,  insana  zevk  veriyordu.

               Bazen  yemeklerimizi  kendimiz  götürüp,  gazinolarda  yiyor,  bazen  de  lokantaları  tercih  ediyorduk.  Yamacın   aşağısındaki    gazino  ve  lokantanın  bahçesinde. İsmi  gibi,  Şeker  suyu  kaynıyordu.  Burası  da  güzeldi  ama  yukarı  kısımlardaki  manzara  burada  yoktu.  Arabalarla  aşağıdaki  gazinoya  kadar  inmek  mümkündü.  Gazinosunda  çay  içmek  veya  yemek  yemek,  bilhassa  sıcak  havalarda,  insana  ferahlık  veriyordu.  Döneceğimiz  zaman,  bidonları  şeker  suyuyla  dolduruyor,  kasaptan  da  kekik  kokulu  et  aldıktan  sonra,  akşam  üstü  eve  dönüyorduk.  Yukar daki  gazinolarda   da   yemek  yemek ,  çay  içmek    olasıydı.   Manzara  çok  daha  güzeldi.    Halide  ablalar,  daha  ziyade  ‘Teyzenin  Yeri’   isimli  bir   gazinoyu  tercih  ediyorlardı.

                                 B.  CEVİZLİ    KAMPI

               Haziran  sonu-Temmuz-  Ağustos  aylarında    gideceğimiz  yerlerden  biri  de  Hava  Kuvvetlerine  ait  Cevizli  Dinlenme  kampıydı.  Bidayette  çadırlarda  kalıyorduk.  Şimdi  ise  dışardan  gelenler  için   15  günlük  kalabilme  imkanı  bulunuyordu. Yatacak  binaları,  gazinoları,  yemek  salonları,  yakından  gelenler  için  soyunma  kabinleriyle  tam  dinlenecek  yerdi.  O  zamanlar  deniz  tertemiz  billur  gibiydi.  Buraya  giderken,  daha  ziyade  Gülşeni  ve  torun  Noyanı  alıyorduk.  Çünkü  Halide  ablaların,  ve  baldız  Fulyaların  Fenerbahçe  burnunda,  D.D.Y.  ait  dinlenme  kampları  vardı.  Bir  değişiklik  istedikleri  zaman  buraya   da   getirebiliyorduk.  Tabii  günlük  gelenler  için  giriş  paralıydı. Buraya  geldiğimiz  zamanlar, Kıbrıs  olayları  gibi  hatıralar  canlanıyordu,  bende.  Kampı  tamamlamadan  görev  yerine  geri  döndüğümüz  günleri  hatırlatıyordu  bana!

                                    C.  TUZLA   KAMPI

               Burada  Kara  Kuvvetlerine  ait  dinlenme  kampı  vardı.  Yaseminin   övey    teyzesi,  Rahmetli  Karacı  Necdet  Alb.n  eşiydi.  Melahat  abla  kampa  geldiği  zamanlar,  Nadiren  de  olsa  bizi   davet  ederdi.  Aslında  günü  birlik  bizim  de  oraya  gitmeye  hakkımız  vardı  ama,  mesafe  uzak  olduğu  için  pek  tercih  etmiyorduk.  Tuzla  kampına  giderken,    Fatine  halayı  da  götürüyorduk.  Ne  de  olsa,  Melahat'ın     ahbabıydı.   Kampa   giderken  daha  ziyade  öğleden  sonrayı  tercih  ediyorduk.  Giderken  çayla  yenilecek  bir  şeyler  götürüyorduk.  Orada  hiç  denize  girmezdik.  Maksat  muhabbet  olsundu.  Onlar  muhabbet  ederken,  ben  de,  Tuzla  piyade  alayında  gördüğümüz  karacılık  eğitimini  hatırlardım.

                        D.  FENERBAHÇE  ORDU  EVİ

              Fenerbahçe  Ordu  Evi,  en  sık  gittiğimiz  yerlerden  biriydi.  Evimize  yakın  olduğundan,  genellikle  yürüyerek  giderdik.  Burasının,  1941  yıllarında  cephalik  olduğu  günleri  hatırlıyordum.  O zamanlar   burası, bir  dekovil  hattıyla,  demir  yoluna  bağlıydı.

               Şimdi  ise  her  şeyi  ile    mükemmeldi.  Lojmanlarıyla, Kantiniyle, Gazino,  restoran,   pide  salonları, çamlar  altında  piknik  yerleri,  plaj  ve  soyunma  kabinleriyle  her  şey   düşünülmüştü.   Saha  olarak  çok  geniş  tutulmuştu.  Plajı,  D.D.Y.  plajıyla,  halk  plajına  yakındı.  Biz  denize  girmekten  ziyade,  yemek  veya   pide  yemek.  piknik  yapmak  maksadıyla  geliyorduk. Bazen  de   kantinden  alış-veriş  yapmak  istediğimiz  zamanlar  oluyordu..  Piknik  yapmak  için  gittiğimiz  zamanlar  ise  eşim  ebegümeci  toplardı.  Ebegümecini  çok  severdi.  Toplarken,  ebegümeçlerini  köklerinden  çıkarmaz,  körpe  yerlerini  tercih  ederdi. ‘’ Burada  köpek,  dolayısıyla  köpek  pisliği  yok’’  derdi.  Ebegümecini    Pazardan  almak  yerine    burasını  tercih  ederdi.

               Piknik  yeri  ise,  ağaçların  altında,  gölgeliklerdeydi.  Yeşil  çimenlik  sahası   çok  kullanışlı  ve  güzel  tanzim  edilmişti.  istiyen  banklarda,  istiyen   gazinosunda    oturuyor,  büfeden   tost  gibi,   istediğini  alıp  yiyor,  çayını,  kahvesini,  meşrubatını  içiyordu.  Ayrıca  deniz  manzaralı,  kameriyeler  altında  başka  gazinolar  da  vardı.

                        E.   FENERBAHÇE  BURNU

               Bazen  de   Kalamıştan  yürüyerek  Fenerbahçe  burnundaki,  Denizcilere  ait  DİGAVSİN  Tesislerine  giderdik. Burada, Gemiler  geçerken,  elektro  magnetik  ölçümler  yapan  tesisler  olduğu  gibi,  küçük  çaplı  da  olsa,  gazino  ve  restoranlar,  sağlık  üniteleri  de  vardı.  Dinlenmek,  veya  bilhassa  balık  yemek  istediğimiz  zamanlar  bulunurduk.

               Fenerbahçe  burnu,  halka  açık  bir  yerdi.  Asırlık  ağaçları  vardı.  Bu  ağaçların  altında,  piknik  yapmak  mümkün  olduğu  gibi,  denize  de  girmek  mümkündü.  Plajı    kumluktu.  Denizi  ise  billur  gibiydi.  Bu  civarda,  Halkın  faydalandığı  en  sağlıklı  plajdı.  Ayrıca,   büfeler,  ağaçların  altında  yürüyüş  yoları  vardı.  Buna  mukabil  pek  de bakımlı  bir  yer  değildi.

               Kalamışta  ise  deniz   kenarında  güzel  evler,  yalılar  mevcuttu.  O  zamanlar  oralarda  da  gazinolar,  lokantalar  vardı.  Halkın  ve  daha  ziyade  ekabirin  tercih  ettiği  yerlerdi.

 

                     F.   BÜYÜK  VE  KÜÇÜK  ÇAMLICA

               Büyük  Çamlıca  tepesi,  İsatanbul'un  en  güzel  ve  şahane  manzaralı  bir  yeriydi.  Adaları,  Gülhane  Parkını,  Ayasofya,  Sultan  Ahmet,  Yeni  cami  Topkapı  sarayı,  neredeyse   boğazın   sonuna  kadar   iki  yakasını    seyretmek    mümkün  oluyordu.  Ayrıca  çamların  altında  piknik  yapabiliyorduk.  Zaman,  zaman  Gülşenlerle  veya  Fulyalarla  giderek  hem  şahane  manzarayı  seyrediyor  hem  de  piknik  yapıyorduk,  Ayrıca  restoran  gibi  yeme  içme  imkanı  sağlayan  yerler  de  mevcuttu.  Bazen,  yerlilerden  ziyade  yabancı  turistler  gruplar  halinde  getiriliyor,  burada  İstanbul'un,  Marmara  denizi  ve  Boğaz  gibi  şahane  manzaralarını  seyrettiriyorlardı.    Bana  göre  en  büyük  noksanlık,  insanların  buraya  gelirken  zorluk  çekmeleriydi.  Acaba,  ,geliş  ve  gidişi  kolaylaştırmak  için  Avrupa'daki  gibi  teleferik  yapılamaz mıydı?

               Küçük  Çamlıca’ya  ise  daha  ziyade  Anadolu  yakasında  oturan  insanlar  geliyordu.  Buradan  da  Marmara'nın  ,Adaların  deniz  manzarası  ile  Kadıköy'ün  manzarasını  seyretmek  mümkündü.  Burada  meşhur  Çamlıca  suyu  da  vardı,  arzu  eden  bidonlarını  doldurup  evine  götürebiliyordu. Ama,  sıra  beklemek   gerekiyordu.  Çünkü  suya  talep  çoktu.  Bidonları sıraya koyup  beklerken  de, Setler   üstündeki   Gazinolara   oturup.  Hem  manzara  seyretmek  hem  de  çay-meşrubat  içmek  en  büyük  zevkti.  Buraya  gelmek  fazla  bir  problem  yaratmıyordu.  Çünkü  hem  belediye  otobüsleri  işliyordu,  hem  de  araba  park  yerleri  mevcuttu.  

                                 G.   BOĞAZ  VE  YUŞA  TEPESİ

               İlk  Bahar  geldiğinde,  Yaseminin  arzusu,  boğaz  yolunu  takip  ederek, çiçek  açan   Erguvanları  seyretmekti.  Erguvanlar  genellikle  Boğazın  yamaçlarında  bulunuyordu.  Bir  tarafta  yalılar,  bir  tarafta  yamaçlarda  yeşillikler  içinde  renkli   Erguvanlar!.                                                   Kanlıca da   durup,  taze  ve  lezzetli  Kanlıca   yoğurdu   yemek  herkesin    vazgeçilmez  arzusuydu.  Henüz  ikinci  boğaz  köprüsü  yapılmamıştı.  Göksu  çayırında   herkes  piknik  yapabilirdi.  Yem  yeşil  çayır  içinde.  koca,  koca   çınar   ağaçların  gölgesinde  piknik  yapılmazsa   olmazdı.  Hem  denize  yakın  hem  de  asırlık  ağaçların  gölgesinde,  yemyeşil  çayırda  piknik  yapmak  tadına  doyulmaz  bir  duyguydu.  Her  sene,  Boğazın  Anadolu  yakasından  sonuna  kadar  gidip  gelmek  bizde  alışkanlık  haline  gelmişti.  Beylerbeyi,  Çengelköy, Göksu  Çayırı,  Anadolu  Hisarı, Çubuklu,  Paşabahçe,  Beykoz,  derken . Yuşa  Hazretleri  ve  Anadolu  Kavağına  kadar  uzandığımız  zamanlar  oluyordu. Her  tarafta  hatıralarımız  vardı.  Oturmuş,  manzara  seyretmiş,  hatıra  fotoğrafları  çektirmiştik.  Hele  Yuşa  Tepesindeki  manzara  boğazın  hiçbir  yerinde  yoktu.  Sarıyer'i,  Telli  Babayı,  Anadolu  ve  Rumeli  Kavaklarını,  Anadolu  kavağının  sonundaki  eski  Kale  ve  boğazın  sonunu  seyretmek  mümkündü.

               Yuşa  Hazretlerinin  Kabri,  olağandan  çok  uzundu. Demir  parmaklıklarla  çevriliydi. Bilhassa  Cuma  günleri,  Çok  kalabalık  bir  ziyaretçi  kitlesi  oluşuyordu.  Tepe  ormanlık  içinde,   fakat  manzarası  şahaneydi,  ayrıca bir  mescit  yapılmıştı.  İsteyen  ibadetini  yapabiliyordu. İnsanların  oturup  dinlenmesi  için  banklar  konmuştu..  Civar  köylerden  gelen  kadınlar,  sebze  ve  meyvelerini  satıyorlardı.  Bilhassa  incir,  erik,  kiraz  ve  pişmiş,  pişmemiş  mısır.  Ayrıca,  Seyyar  satıcılar,  yeme,  içme  imkanı  da  sağlamışlardı.  Yasemini  ilk  defa  götürdüğümde,  bu  şahane  manzara  karşısında  çok  şaşırmıştı.  Çünkü  Beykoz’da  otururken,  buraya   çok  yakın  olduğu  halde,  gelmek,  görmek  imkânı  bulamamıştı.

               Bizim  için  oradan  Anadolu  Kavağına  kadar  gitmek  de  olanaklıydı. (Bir zamanlar  halka  açık  değildi)  Yol,  ormanlık  bir  sahadan  geçiyordu.  Orası  da  bir  balıkçı  köyüydü.  Balıkçıları  ve  balık  lokantaları  meşhurdu.  Kavak  ve  çınar  ağaçlarının  gölgesinde,  denizin  serinliğini  hissederken,  oturup  balık  yemek,  insana  ayrı  bir  zevk  veriyordu.

               Ayrıca,  deniz  Kuvvetlerine  ait,    Eski  Boğaz  Kalesinin  yakınlarında,  bir  yamaç  üzerinde   lojmanlar,   alt  tarafta  deniz  kenarında  gazino  ve   lokanta   da  mevcuttu.  Orada  da ,  oturup  dinlenmek,   yiyip,  içmek  mümkündü.

               Diğer  taraftan,  Anadolu  Kavağına  girerken,  yine  Deniz  Kuvvetlerine  ait  plaj,  ve   gazino  da  bulunmaktaydı. Biraz  soğuk  olmakla  beraber  billur  gibiydi  deniz  suyu.  Bilhassa  Gülşen ile  gitmişsek,  oraya  gidip  tanıdık  arkadaşlarıyla  muhabbet   etmek  isterdi. 

                        H.  AKBABA- KARAKULAK  SUYU

               Akbaba,  bostanlarıyla    et  ürünleriyle  bir  de  Karakulak  suyuyla  meşhurdu.  Eşim  vaktiyle,  Beykoz’da  otururken,  arkadaşlarıyla  birlikte,  sebze  ve  et  almak  maksadıyla,  yürüyerek,  Akbaba’ya  kadar  giderlerdi.  Bostan  sahipleri,  alacakları  sebzeyi,  kendilerinin  toplamasına  müsaade  ederdi,  Ayrıca  kasap  da  onlara  etin  en  iyisini  verirdi.  Üç-dört  arkadaş, oralarda,  hem  piknik  yaparlar,  hem  de  muhabbet  ederlerdi.  Dönüşte  de  elleri,  kolları  dolu  olurdu. Ağır   yüklerini  taşımak  her  ne  kadar  zor  gelse  de,  onlar  için  bir  arada  olmaları  daha  zevkliydi.

               Şimdi  ise  biz, Karakulak  suyunu  tercih  ediyorduk,  Su  kaynağı,  Akbabadan  biraz  daha  ilerde,  ormanlıklar  içinde,  içimi  şahane  olan,   taa  Bizans  ve  Osmanlıdan  bu  yana  bilinen  bir  yerdi.  Padişahların  tercih  ettikleri  bir  suydu.  Hatta  Arabistan’a,  gönderildiği  de  ifade  ediliyordu. Kaynaktan  bidonlara,  (bedava )   su  doldurduktan   sonra,  piknik  yapar  veya   kaynağın  çevresinde  bulunan  küçük  lokantalardan  yemek  yerdik.  Yazın  sıcağında  geç  vakte  kadar  orada  zaman   geçirip  eve  dönüyorduk.  Yine  en  çok  beraber  olduğumuz  insanlar  Halide  ablalar  olurdu.

 

                      İ.  EYÜP  SULTAN-TELLİ  BABA

               Nadire  Ablam  ve  eniştem,  Semiha’lara   misafir   gelmişlerdi.  Eniştem  namazında,  abtestinde,   efendi  bir  insandı.   Semiha'yla  birlikte,  onları  Eyüp  sultana   götürdük.  Cuma  günü   olmamasına  rağmen,  orası  ana-baba  günüydü.   Kadınlar  başörtülüydü.   Kimi  Eyüp  Sultan  Hazretlerinin  kabrinin  önünde  dua  ediyor,  Kimi,  diğer  kabirleri  ziyaret  ediyor,  kimi,  güvercinlere  yem  veriyor  kimi  de  dilencilere  para  uzatıyordu.  Biz  de  diğerleri  gibi  yapmaya  çalıştık.  Öğle namazına    rastladığımız  için de  Hanımlar  yukarıda,  biz  erkekler  aşağıda  olmak  üzere    camide  namaz  kıldık.  Ziyaretimiz  bittikten  sonra  da  taa  Boğaza,  Sarıyer'e  kadar  gittik.  Orada  da  Telli  Baba  ziyaret  edildi.  İçeri  girenler,  dua  edip  adak  adayanlar,  ağaçlara  mendil  bağlayanlar  çoktu.,  Semiha  ile  annesi  de  o  işleri  yaptılar,  biz  de  uzaktan  onları  izledik.  Bana  göre,  istekler,  dualar  yalnızca  Tanrıya  yapılırdı!  Ancak   Tanrı  isterse,  duaları  kabul  ederdi.

               Hemen  Telli  Babanın  biraz  ilersinde,  yüksek  bir  düzlük  vardı.  Orayı  gözüme  kestirmiştim.  Dönüşte  arabayı  orada  park  edecektim.  Rumeli  Kavağını  hiç  görmemiştik.  Orasını  şöyle  bi  turladıktan sonra  gözüme  kestirdiğim  yere    dönüp  arabayı  park  ettim.  dışarı  çıktık.  Bu  yüksek  platformun  manzarası  şahaneydi.  Karşıda,  Beykoz, Yuşa  Tepesi,  Anadolu  kavağı,  eski  kale  harabesi,  Rumeli  yakasında, Sarıyer,  Rumeli  Kavağından  boğazın  çıkışına  doğru  her  yeri  görüyordu.  Oradaki  banklara  oturduk, Yaseminin  hazırlayıp  getirdiği  peynirli  böreği  ve  meyveleri  yiyerek  bu  şahane   manzaraları  saatlerce  seyretmiştik. Ablam  ve  eniştem  çok  memnun  kalmışlardı.  Buranın  tadı  damaklarında  kalmıştı  ki  iler ki  yıllarda,  bu  şahane  manzaradan  ve  Yaseminin  böreğinden   sitayişle   bahsedeceklerdi.

       Yine aynı  yıl  içinde, Yeğenim  Mehmet,  eşi  Emine,  kızı  Seda  ve  Semiha  ile  Telli  Babayı  ziyaret   ettikten  sonra  aynı  manzarayı  seyretmek  maksadıyla,    Telli  Baba’ya  yakın  meşhur   yüksek  düzlüğe   gitmiştik.  O  şahane  manzarayı  seyrettikten  sonra,  bu  defa  öğle  yemeğini,  Sarıyer,  Deniz  Ordu  evinde  yemiştik.   Denizcilerin  Ordu  Evine  misafirlerle  girmek  daha  kolaydı.  Karacılar  ise  sivil  misafir  götürdüğümüzde  zorluk  çıkarıyordu.  Misafirler  çok  memnun  kalmışlardı.  Hatıra  fotoğraflar  çektirmiş,  yemekten  sonra  da  gazinosunda,  oturup,  etrafı  seyrederken,  çay-kahve-  meşrubat  içmiştik.  Bu  da  uzun  süre  hatıralarımızda  yer  edecekti.

                                J.   HİDİV  KASRI

               Hıdiv,  Osmanlının,  mısır  valilerine  verdiği  unvandı. Bizim Damat  Bülent,  Çubuklu’da,  Deniz  kuvvetlerine  ait,  Seyir  ve  Hidrografi  Dairesinde  çalışıyordu.  Bu  Daire  deniz  seviyesinde  olduğu  halde,  hemen  yakınlarında,  geniş  bir  sahayı  kaplayan   tepe  üzerinde,  Hıdiv  kasrı  vardı.  Burasını,  Osmanlının  son  zamanlarında,  Hıdiv  Abbas  Hilmi   paşa,  tarafından  satın  alınmıştı.  Önce  iki  ahşap  yalı  almış,  yolun  doğusunda  ise   bu   muazzam  araziyi  görünce  de  burasını  satın  almıştı.      Çubuklu  iskelesine kadar  uzanan Geniş  sahayı,  daha  ziyade  yabancı  ülkelerden  getirttiği  ağaç  çeşitleri  ve  gül  bahçeleriyle  donatmıştı.   Tezyinatları,  dekoratif  görüntüleriyle,    bir  saray  yavrusuydu. O  şahane  manzaralı  tepe  üstünde,  1000  metre  kare  üzerine  İtalyan  bir  mimara,  35  kişilik  odalar,  400  kişilik  dört  salonlu,   iki  holden  oluşan ,  kuleli   bir   bina  yaptırmıştı.  Yemek  kokuları  binaya  gelmesin  diye  de  Mutfağını,  deniz  seviyesinde,  binanın  yüz  metre  derinliğine  kurdurmuştu.  Yemekler  oradan  bir  asansörle  yukarıya  yemek  salonuna  taşınıyordu.  Bu  sistemi  de  Avrupa'yı  ziyaretinde  görmüştü. Şimdilerde    ise  İstanbul  belediyesi  tarafından  devir   alınmıştı.  Daha  ziyade  turistlerle  yerli  halkın  nişan  ve  düğün  toplantıları  için   hizmet  veriyordu.

       İşte  böyle  bir  yere,  damat  Bülent    sayesinde  öğrenip,  sık, sık   Halide  ablalarla  gelir  olmuştuk.  Damat  bizi,  geniş  ormanlık  ve gül  bahçelerinden  sorumlu  olan  bir  ekibin  başıyla  tanıştırmıştı.   Onunla  artık  ahbap  olmuştuk. İster  kendi  yiyeceğimizi  kendimiz  getirip,  banklar  veya sandalyelere  oturup,    şahane  manzarayı  seyrederken,  ağaçların  altında  yiyor,  itersek,   açık  havada,  lokantanın  giriş  terasında   yemek   yeme  imkânı  buluyorduk.  Ayrıca  Köşkün  içini  de  görme  fırsatını  bulmuştuk.  Gerçekten,  küçük  bir  saray  görünümünde  idi..Burasını  çok  sevmiştik.

                             K.   POLONEZ  KÖY

               Polonez  köyü  eskiden  beri  merak  ederdim.  Gülcan  ve  Gülşenin  babası,  genellikle  yazları,  her  hafta,  Cumartesi  sabahtan   Polonez  köye,yürüyüş   maksadıyla  evden  çıkar,   bir  gece  orada  kalır,  Pazar  akşamı  eve  gelirdi.  O  tarihten  bu  yana  gidip,  görmek  isterdim.  Edindiğim  bilgiye  göre:

               1775  yılında,  Polonya  devleti,  Rusya-Avusturya-Prusya  devletleri   tarafından  işgal  edilmiş  ve  bölünmüştü.  Bu  işgale  razı  olmayan  Polonyalılardan  bir  kısmı  Osmanlı  devletine  sığınmışlardı.  Osmanlı   devleti  de  onları  Adam  köy  denen  bölgeye  yerleştirmişti.  Adam  köy,  sonradan,  Polonyalılardan  dolayı  Polonez  Köy  olarak  ad   değiştirmişti.

               Polonez  köye,  boğaz  yoluyla  Akbabayı  geçtikten   sonra  ulaştık.  Yanımıza  baldız  Fulya  ve  Gandi’yi  de  almıştık.  Binalar   genellikle   tek  veya  çift  katlı,  bahçeleri  duvarlarla  çevrili,  çiçeklerle  bezenmiş,  yeşillikler  içindeydi.  Evler  genellikle  Pansiyon  olarak  veriliyordu.  Buna  rağmen  oteller  ve  lokantalar  da  mevcuttu.  Turistler  ve  İstanbul'un  gürültüsünden  kaçıp  gelenler   burada  hafta  sonlarını  sakin  ve  temiz  bir  ortamda  geçiriyorlardı.  Yeşilliği,  misafirperver  halkı  ve  temiz  havasıyla  ününe  ün  katmıştı.  Atatürk  bile  buraya  gelenler  arasındaydı.

               Günü  birlik  gelenler  için  de  şahane  bir  yerdi.  Duvarlarla  çevrili,  çiçeklerle  bezenmiş  bahçeleri,  içlerinde   ise,  piknik  yapma  imkanı  sağlıyorlardı.  Bahçe  içinde  mangallar,  temiz  örtülerle  süslenmiş  masalar,  sandalyeler,  çeşitli  yemekler ,  salatalar  ve  meyveler  hazır  bulunduruyorlardı.  Bu  civarın, meyveleri,    Bilhassa  kirazları  meşhurdu.  Köy  kadınları,  çeşitli  meyveler  ve  sebzeler  getirip  satıyorlardı. Ayrıca  Kiraz  için  Festivaller  düzenleniyordu.

               Biz  de  bu  güzellikler  içinde,  çiçeklerle  süslü  etrafı  çevrili  bahçe  içinde  huzurlu  ve  güzel  bir  gün  geçirmiştik.  En  güzeli  de  oldukça  cimri  olan  Gandi  Orhan  tarafından  ödemelerin  yapılmasıydı.

                                 L.      ŞİLE

               Şileye  gitme  fikri  Gülşenlerden  çıkmıştı.  Daha  önce  gitmişler  beğenmişlerdi.  Damatların  arabası  vardı.  Biz  de  Halide  ablaları  alacaktık. Noyan  da  bizim  arabada  olacaktı.

               Ümraniye  yolunu  kullanarak  oraya  gidecektik.  Yollar  virajlı,  oldukça  da  kötü  idi.  Ve  bana  göre  tahmin  ettiğimizden  uzun  sürmüştü.  Şileye  girerken  şahane  villalar  ve  sokaklarda   dolaşan  pek  çok  turist  gördük.  Hava  sıcak  olduğu  için  genellikle   şortla ,  kolsuz  buluz  la  dolaşıyorlardı.  Kasabanın  içinde  ve  deniz  kenarında  bir  tur  attıktan  sonra,  sola  Kum Babaya  doğru  yöneldik.  Şile  kalesinin  batısına  doğru  yola  devam  ederek  Kum baba  plajına  geldik.  Burası  renkli  kumlarla  kaplı  uzun  bir  plajdı.  Biz  biraz  geç  kalmıştık,  sıcakta  denize  girenler,  şezlonglara  uzanıp  güneşlenen  kadınlar,  Şemsiye  gölgesinde   dinlenen  erkekler  görüyorduk.  O  kalabalığı  geçtik,  daha  tenha  bir  yer  bulduk  ve  biz  de  orada,  hazırlıklarımızı  yaptık.  Zaten  deniz  kıyafetlerimiz  içimizdeydi.  Bize  yalnız  üzerimizdekileri  çıkarmak  kalıyordu.  Bu  arada  Halide  ablanın  devamlı  konuşan  sesini  duyuyorduk.

               Noyan  hemen  koşarak  denize  ayaklarını  soktu.  İsteyen,  istediği  gibi  denize  giremezdi  burada.  Çünkü  akıntılar  sebebiyle,  kumlar  yerinde  durmuyor,  sık,  sık  yer  değiştiriyordu.  Sığ  olarak  görülen  bir  yer  bir  anda  derinleşebiliyordu.  Dolayısıyla  çok  dikkatli  denize  girmek  gerekiyordu.  Bu  durumu  bilmeyenler  için  hayatî  tehlikeler  oluşabiliyordu.  Nitekim  gazetelerden  öğrendiğimize  göre,  epey  tehlike  atlatanlar,  boğulanlar  olmuştu.

               Ben  dahil  çoğumuz  amatör  yüzücüler  idik.  Damat  ise  çok  iyi  yüzenlerdendi.  Allahtan  ki  kimse  zor  durumda  kalmamıştı.  Getirdiğimiz  yemekleri  yiyerek,  bazen  şemsiye  altında  istirahat  ederek,  yüzerek, denizde  serinliyerek,   güneşlenerek ,  güneşin  ültraviyole  ışığından  istifade  ederek   çok  güzel  bir  gün   geçirmiştik. Bu  arada  fotoğraf  çekmeyi  de  unutmamıştık.  Evlerimize  ulaştığımızda  Güneş  batmak  üzereydi.

( Zorlu Dönemeçler-2-b5-8a-l başlıklı yazı coni tarafından 3/18/2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.