Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 1/5/2024
Okunma Sayısı : 293
Yorum Sayısı : 10
Sultan  Iı. Abdülhamit'in  Yaktırdığı Dini  Kitaplar.
SULTAN II. ABDÜLHAMİT'İN YAKTIRDIĞI DİNİ KİTAPLAR.
'' Hocam sen yapma bari. II. Abdülhamit dini kitap yaktırmaz. Padişah II. Abdülhamit, yerlere atılır da hürmetsizlik olur diye üzerinde mübarek yazı ve resimler bulunan kibritlerin imal ve ithalini yasaklayacak kadar dinine bağlı bir insandır. Dini kitaplar, hele de hadis kitaplarını hiç yaktırmaz'' Diye itiraz edenler çıkacaktır mutlaka.
Hele az sabredin anlayacaksınız.
II. Abdülhamit zamanında Çemberlitaş civarındaki hamamların külhanında 29.681 ( Yazıyla : Yirmi dokuz bin altı yüz seksen bir ) adet kutsal yakılmış(!) ama hepsi bu kadar değil. Sayı çok daha fazla.
Bu kitapların büyük bir bölümünün hangi kitaplar olduğunu biraz sonra göreceksiniz. Yazacağım tek tek.
Eeee bu kadar çok kitap yakmanın bir bedeli olacak elbette. Nedir o bedel? Tahttan indirilmek.
27 Haziran 1909'da toplanan Meclis-i Umumi-i Milli'de 240 Mebus ( seçilmiş milletvekilleri ) ve 60 âyân ( padişah tarafından atanan vekiller) oy birliği ile II. Abdülhamit'in tahttan indirilmesine ve yerine kardeşi V. Mehmed Reşad'ın tahta geçirilmesine karar verdi. Ancak bu kararın şeriata uygun olması için bir fetva hazırlanması gerekiyordu.
II. Abdülhamit'in hangi gerekçeyle tahttan indirildiğini açıklayan fetva, ileride Atatürk tarafından kendisine Kur'anı Türkçeye çevirme görevi verilen Elmalılı Hamdi Yazır tarafından hazırlandı ama iş bu fetva ile bitmiyordu. Fetvanın şeriata uygun olduğuna dair Fetva Emini Hacı Nuri Efendi'nin imza ve mührü gerekiyordu.
Hacı Nuri Efendi fetvada yazılan gerekçeyi gerçek bulmadı. Yani iddianın yalan olduğunu söyledi ve imzalamadı.
Peki Fetva Emini Hacı Nuri Efendi'nin imzalamadığı hal fetvasında ne yazıyordu?
Günümüz Türkçesi ile şunlar yazıyordu:
“MÜSLÜMANLARIN İMAMI OLAN KİMSE, BAZI ÖNEMLİ ŞER'İ MEVZULARI ŞERİAT KİTAPLARINDAN ÇIKARSA VE BU KİTAPLARI YASAK ETSE, YAKSA, YIRTSA... Devlet hazinesini israf edip şerîata aykırı şekilde harcasa… İdare ettiği kimseleri şer'î sebep olmadan öldürse, hapsetse, sürse, başka türlü zulümleri de âdet edindikten sonra, doğru yola yemin etmişken sözünden dönse… Müslümanların yaşayışını tamamen bozacak şekilde fitne çıkarmakta direnip onları birbirine öldürtse… Buna engel olacak durumdaki Müslümanlar, onun zora dayanan tutumunu ortadan kaldırıp, İslâm memleketlerinin pek çok yelerinden mezbûrun tanınmadığına dair haberler gelmekle yerinde kalmasında zarar ve ayrılışında iyilik olduğu düşünülürse; kendisine imamlık ve sultanlıktan vazgeçme teklif etmek veya hal‘ etmek şekillerinden hangisi erbâb-ı hall ve akd tarafından uygun görülmüşse, bu kararın uygulanması yerinde ve gerekli olur mu?''
Cevap: Olur.
Fetva Emini Hacı Nuri Efendi'nin fetvayı onaylamaması, hal yerine kendi arzusu ile tahttan çekilmesinin teklif edilmesini önermesi üzerine ufak bir karışıklık yaşansa da ilk Türk Mason Meşrik-i Âzâmı olan Talat Paşa'nın tehditleri neticesinde tekrar oy birliği ile tahttan indirilmesine karar verildi ve tamamen usülsüz bir şekilde fetvanın altına imza ve mührü Şeyhülislam Ziyaüddin efendi vurdu. ( O da bir Masondu.)
Evet, bunlar genelde herkesin bildiği konular ve devamını da biliyorsunuz.
Şimdi gelelim Sultan II. Abdülhamit'in tahttan indirilmesinin en önemli gerekçesi olan kutsal kitapların(!) neler olduğuna ve bu kitaplardan kaçar tane yakıldığına
* Murad Bey'in Tarih-i Umûmi adlı kitabı: 3 bin 16 adet yakılmış
* Namık Kemal'in Osmanlı Tarihi: 28 adet yakılmış.
*Âşık Garib 920 adet yakılmış
* Riyânın Encamı (Ziya Paşa’nın uyarladığı Moliér’in Tartuffe adlı tiyatro eseri) 903 adet yakılmış
*Namık Kemal'in Zavallı Çocuk adlı eseri 59 adet yakılmış
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Dihter-i Hindu adlı eseri 201 adet yakılmış.
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Ölü adlı eseri 56 adet yakılmış
*Abdurrahman Şeref 'in Zübde-i Kısas adlı eseri 24 adet yakılmış
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın İçli Kız adlı eseri 4 adet yakılmış
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Sabr-ü Sebât adlı eseri 304 adet yakılmış.
*Namık Kemal'in İntibah adlı eseri 13 adet yakılmış.
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Nazife adlı eseri 11 adet yakılmış.
*Mehmed Celal'in Cemile adlı eseri 151 adet yakılmış
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Sahra adlı eseri 202 adet yakılmış.
*Baki Eş’arı Müntehabesi (Baki üzerine) adlı kitap 204 adedi yakılmış.
*Genceli Nizami'nin Heft Peyker adlı eseri, (7 cilt) 103 adet yakılmış
*Ziya Paşa'nın Terkib-i Bend'i 368 adet yakılmış.
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Makber'i 302 adet yakılmış. *Ahmet Vefik Paşa'nın Fezleke-i Tarih-i Osmâni, adlı eseri 563 adet yakılmış
*Mustafa Reşid'in Bedâyiü’l-İnşa adlı eseri 41 adet yakılmış.
*Mehmed Mazhar Fevzi'nin Haber-i Sahih adlı eseri 164 adet yakılmış.
Namık Kemal'in Âkif Bey adlı tiyatro eseri 229 adet yakılmış.
*Ahmed Mithad Efendi'nin Hasan Mellâh Cüzü 18 adet yakılmış
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Divaneliklerim adlı eseri 58 adet yakılmış.
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Bunlar Odur adlı eseri 327 adet yakılmış.
*Bogos Parnasyan'ın,M. Wallace’tan cevirdiği Rusya Siyasiye ve Ahval-i İcmâliyesi adlı kitabı 109 adet yakılmış.
*Eyüp Sabri Paşa'nın Tarih-i Vehhabiyan adlı kitabı 1 adet yakılmış.
*Recaizade Mahmut Ekrem'in Ta’lim-i Edebiyât adlı eseri 5 adet yakılmış.
*Ahmed Mithad Efendi'nin Süleyman Musuli adlı eseri 22 adet yakılmış.
*Ahmed Midhad Efendi'nin Hasan Mellah adlı eseri 173 adet yakılmış.
*Mustafa Reşid'in Müntahâbat-ı Cedîde adlı eseri 870 adet yakılmış.
*Kemal Paşazade Sait'in Dârü’l-Kütübadlı eseri 192 adet yakılmış
*Ziya Paşa'nın Endülüs Tarihi adlı eseri 241 adet yakılmış. *Ahmed Midhad Efendi'nin Hüseyin Fellah adlı eseri 100 adet yakılmış.
Mehru 102,
*Ahmed Midhad Efendi'nin Henüz On Yedi Yaşında adlı eseri 300 adet yakılmış.
*İbrahim Ethem'in Sebat ve Gayret adlı eseri 10 adet yakılmış.
*Mustafa Hulusi Giritli'nin bir çevirisi olan Dehşetli Hata 4 adet yakılmış
*Hoca Nuri'nin Münşeât-ı Aziziye adlı eseri 10 adet yakılmış.
*Firaki'nin Kırk Sual Risalesi 10 adet yakılmış.
*Fuzuli'nin Leyla Mecnûn Hikâyesi 67 adet yakılmış
ski Ermeni Patriği İzmiliyânın Resimleri (fotoğraf mı, kartpostal mı, kitap mı belli değil) 40 adet yakılmış.
*Abdülhak Hamid Tarhan'ın Tûtinâme adlı eseri 43 adet yakılmış.
*Yahya Ziyaeddin'in İbn-i Ali Sina adlı eseri 6adet yakılmış.
****
Bunların dışında anonim ya da yazarını bilemediğimiz eserler de var yakılan
*Şahmerân: 578 adet yakılmış
* Yıldıznâme: (Bir fal kitabı) 737 adet yakılmış
*Kerem (Kerem ile Aslı aşkı) 313 yakılmış
*Hoca Nasreddin 264 adet
*Şah İsmail 206 adet
*Köroğlu Hikâyesi 807adet
Hayber Hikâyesi 79adet
*Yusuf (ü) Züleyha 18adet
*Anterin Şeddad 9 adet
*İnsan-ı Kâmil 34 adet yakılmış
EN ÇOK YAKILAN KİTAP İSE ''ERMENİ MERTLERİ'' Başlığını taşıyor. Yazarını tespit edemediğim bu kitaptan 8 bin 500 adet yakılmış.
Kaynak: ''Emre Kongar- Abdülhamit Döneminde yakılan kitaplar'' Başlıklı makalesi. [ NOT: O da şu kaynaktan faydalanmış: (Fatmagül Demirel/ ''II. Abdülhamid Döneminde Sansür''- Bağlam Yayınları, İstanbul, 2007, sa. 173-183]
***
Özetle gördüğünüz gibi Sultan II. Abdülhamit'in tahttan indirilmesine sebep olan dini(!) kitapların 29.681 tanesi bunlar. Bu kitaplar içinde en dini ve kutsal olanı(!) da 8500 adet yakılma oranıyla en çok yakılan kitap olan ERMENİ MERTLERİ '' adlı kitap.
***
Yahu tamam da II. Abdülhamit hiç mi dini nitelikli kitap yaktırmadı?
Yaktırdı elbette. Hem de bugün dahi Türkiye'de Müslümanların Kur'andan sonra en çok değer verdiği Sahih-i Buhari başta olmak üzere Kütüb-ü Sitteyi yaktırdı. Lakin aynı Abdülhamit taa Hindistan'a, Çin'e, Japonya'ya kadar olan topraklara Sahih-i Buhari göndermiş bir padişah ve halifedir.
Onun yaktırdığı hadis kitapları Kraliçe Victoria'nın ajanları tarafından özellikle İstanbul- Bahçekapı'daki merdiven altı matbaalarda basılan, içi yalan yanlış hadislerle veya dinimiz için zararlı bilgilerle dolu hadis kitaplarıydı.
''Bahçekapı'' Dedim değil mi? Bu isim kimseye yabancı gelmedi sanırım. Ülkemizde bugün hâlâ Milli Piyango büyük ikramiyelerinin bu semtten alınan biletlere çıktığına/ çıkacağına dair bir inanç vardır. Sadece basit bir tesadüf olabilir mi? Allah bilir.
****
II. Abdülhamit ile ilgili en çok neye üzülüyorum biliyor musunuz?
Eğer günümüzde yaşasaydı sanırım onun en büyük karşıtları günümüzün Abdülhamitçileri olurdu; noktasına bile dokunmanın, aleyhinde şüpheye düşmenin küfür sayıldığı (!) hadis kitaplarını yaktırdığı için...
Son bir soruyla bitirelim:
Fotoğrafta gördüğünüz gibi Yıldız Sarayında böylesine bir kütüphane kurdurmuş olan okuma aşığı II. Abdülhamit'in binlerce kitabına ne oldu?
( Sultan Iı. Abdülhamit'in Yaktırdığı Dini Kitaplar. başlıklı yazı Sami Biber tarafından 1/5/2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.