Gönüller Sultanı Mevlana
B.
“ Bu âlem bir satranç tahtasıdır ; piyonu öyle sür ki 700 sene sonra “Şah !” diyebilsin . “
Hazreti Mevlana , kainatın sahibine ulaşacak piyonun “sevgi” olduğunu biliyordu . Gönlü , Allah , Peygamber ve insan sevgisi ile dopdolu yaşadı .
Ölüm gerçeğini “ Şeb-i Arus “ Sevgiliye kavuşma gecesi olarak kabul ediyordu . Oynadığı gönül satrancında aşk piyonunu öyle sürdü ki hakikate ulaşıp Şah’ını buldu .
Hazreti Mevlana dönemi , 13. yüzyıl Anadolu Müslümanlarının hüzün dönemidir . Batı’dan gelen Haçlı sürülerinin , Doğudan gelen Moğol çapulcularının kan, zulüm ve enkaz bıraktıkları bir vatan toprağında Mevlana , şifa dağıtan bir güneş gibi yeniden doğmuştur .
Ondaki sevgi aşka dönüşmüş , olayların ardındaki gerçekleri görmüş , hikmete yapışmış , Allah’a ve insanlara dost olarak yaşamıştır .
Büyük eseri Mesnevi’de :
“ Dinle neyden kim hikayet etmede “
“ Ayrılıklardan şikayet etmede “
Diyerek başlar .
Şems-i Tebrizi isimli arkadaşı ile üç yıl süren gönül dostluğu aynı frekansta buluşan , zaman ve mekan tanımayan bir dünyaya taşımıştır Mevlana’yı .
Bir gün yanına gelen bir zat , “ Üstadım , müzik bana Cennet kapılarının sesi gibi geliyor “ deyince Mevlana gülümser : “ Doğru,der ; ancak biliyor musun o ses , kapının açılırken değil kapanırken çıkardığı sestir .”
Hayatı boyunca raks etmemiştir . Bir musiki aleti çalmamıştır . Günümüzde müze haline getirilen türbede sergilenen ney , kemençe , tambur , rübab , kudüm , keman ve ud’un en eskisi 1945 tarihlidir .
“ Dostlar sıkılmasın diye şiir söylerim . Ehl-i dünya oynar durur ; bunu sema sanır . “ der Mevlana .
“ Gel …Gel …Her kim olursan ol yine gel . “
“ Müşriklerden , putperestlerden , Mecusilerden de olsan gel “
“ Bizim dergahımız ümitsizlik dergahı değildir .”
“ Tövbeni yüz kere bozmuş olsan da yine gel . “
Hazreti Mevlana çağırdığı dergahın Kur’an yolu , Rahmet kapısı pişmanlık kapısı olduğunu her vesileyle ifade ederek
kendini istismar edenlere sitem etmiş :
“ Men bende-i Kur’an’em , eğer can darem “
“ Men hak-i reh –i Muhammed muhtarem .”
“ Eğer nakl küned cüzin kes ez güftarem .”
“ Bizarem ezü ve zan sühun bizarem .”
“Ben sağ olduğum sürece , Kur’an’ın kölesiyim .”
“ Ben Muhammed’in (sav) ayağının tozuyum .”
“ Kim benim sözümden gayrisini naklederse “
“ Ondan da bizarım (rahatsızım) , o sözlerden de bizarım . “
Ölümün yakınlaştığını , kendi ifadesiyle “şeb-i arus “ düğün gecesinin yakınlaştığını hissettikçe sevinci artar . Hüsameddin Çelebi’yi yerine vekil bırakır . “ Cenaze namazımı Hoca’m ( Sadreddin Konevi ) kıldırsın “ diye vasiyet eder.
Ölüm halleri başladığında Konya’da yer sarsıntıları başlar . Bazı evler hasar görür . Herkes korkuya kapılır . “ Zavallı toprak , şöyle bir lokma istiyor . “ diye mırıldanarak talebelerine döner : “ Sizlere , açıkta söylemeyi , gizlide yüce Allah’tan korkmayı , az yemeyi , az uyumayı , az söylemeyi , günahlardan çekinmeyi , oruç ve namaza devam etmeyi , şehvetten kaçmayı , halkın cefasına dayanmayı , sefihlerden uzak durmayı , salihlerle birlikte olmayı vasiyet ediyorum . “
O sırada yatmakta olan Mevlana’nın yanı başında temiz yüzlü biri belirir . Hüsameddin Çelebi : “ Affedersiniz ; tanıyamadım da !... “ deyince bilinmeyen misafir dostça gülümser : “ Ben Azral’im . “
Mevlana Hazretleri sevinç içinde “ Haydi , der ; bir an önce canımı al ! Beni Rabbime kavuştur . “
Cenazesinde Müslim ,gayrimüslim bütün Konyalılar hazır bulunur . Cenaze namazını Sadreddin Konevi Hazretleri kıldırır . Daha sonra Hoca’nın namaz sırasında neden bir süre duraksadığını sorarlar .
Hoca “ Biz kimiz ki ; O’nun namazını Efendimiz (sav) kıldırdı , melekler saf tuttu .”
(
Gönüller Sultanı Mevlana başlıklı yazı
A.Müfit KUTLU tarafından
1.09.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.