Önce insan elbette! Mutlaka önce insan olmalıdır, bu duaya amin demeyecek zaten insan değildir! Her şey insan için değil midir? İnsana layık olması için değil midir? Buna kimsenin itirazı olmamalıdır. Bu insan sizin sevmediğiniz istemediğiniz bir şeyi yaptığında dahi bu böyle olmalıdır. Tahammülünüz var mı peki? Sabrınız... Mesela aynı fikirde değilsiniz ve karşınızdaki insan size ve topluma zarar vermeden fikrini söylemeye çalışıyor. Tavrınız ne olur? Ya da fikrini silah yoluyla, insan katliyle ve yakıp yıkmayla kabul ettirmeye çalışıyor. Duruşunuz ne olur?

 

            Ben insanlığın bayrağını savunurum masmavi gökyüzüdür bu  bayrak ve o bayrağın altında yaşayan bütün insanların kardeşliğini, birlikteliğini severim. Kardeşçe yaşayan ve sınırları çizilmemiş bir ülkede, uzak orta yakın diye ayrılmamış, zengin fakir diye parsellenmemiş, bizden sizden diye ötekilenmemiş bir ülkede! Ucuz ölümler canımı sıkar, basit tavrılar, yalancı bakışlar, sahte gülüşler ve yapay kardeşlikler...

 

            Ben insanlığın ortak bir zeminde yan yana durabileceğine inanıyorum. Bu ortak zemin yeryüzüdür, mümkün olduğuna inanmak istiyorum bunun. Silahların toplandığı, bombaların imha edildiği, nefretin bittiği, düşmanlığın yok olduğu bir dünya istiyorum. Çok mu şey istiyorum?

 

            Önce insan diyenler yüzde yüz haklılar her ne kadar şahsımı tanıdıklarını düşünüyorlarsa da demek ki eksik bir şeyler var hakkımızda tanıma adına! Önce insan derken elbet herkesi kastederler.  Haksızlığa uğramış olsalar bile, başkasının haksızlığa uğramasını istemezler. Dayak yemiş olsalar bile başkasının dayak yemesini arzu etmezler.

 

            Önce insan diyenler tabi ki haklılar. Gaza tutulsalar bile kurşuna dizilseler bile! Bir canın ne kadar önemli olduğunu bilirler. Mesela düşen biri varsa el uzatırlar, ağlayan birini görseler mendil olurlar. Susayan birine yağmur olurlar, çıplak birine örtü olurlar. Yüreklerindeki bütün mal varlıkları insan sevgisi üzerinedir. Bütün yatırımları yine bu sevgi üzerinedir. Bina yapıp satmazlar insanı insana katmazlar. Sermayeleri para değildir şüphesiz sevgidir nihayetsiz. Önce insan diyerek bala kaymak katarlar. Sevgiyi yüreklerine azık yaparlar, saygıyı insanlığa katık yaparlar. Ağızlarından dökülen baldır, gözlerinden yansıyan bütün insanlığa güneştir.

 

            Önce insan diyenler tabiki haklılar.  Elbette her şeyden önce katiyen öyle olmalı. Bunu söyleyenlerde bunu şiar edinmeli... Nefsinde yaşamalı aklına koymalı, yüreğine işlemeli, dilini pelesenk etmeli... Akıl vererek değil yol göstererek hiç değil, olduğu gibi kabul ederek, rengine bakmadan, dilini sorgulamadan, inancını gözetmeden tabiî ki önce insan! Yol kesmeden, ateş etmeden, kimlik sormadan, severek gülerek, kardeşçesine... Hesap vermeden, küfretmeden, kırmadan incitmeden yüreğine bakarak, gözlerine dalarak, aklını ölçerek, önce insan elbette! Yakmadan, yıkmadan, barışa koşarak birlikteliğe yürüyerek ele güne karşı, omuz omuza, kol kola...  Komşusuna saygı göstererek severek herkesi...

 

            Yüzde yüz, yüzde bin beş yüz elbet önce insan! İnsandır alemin özü, yaratılanın gözü. Varsa çözümü herkes koymalı yüreğindekini, yoksa çözümü kimse konuşmamalı çünkü o zaman  herkes suçlu! İnsanı esas almayan hiçbir yapı, hiçbir güç elbet çürük bir ağaç gibi devrilir, elbet bir gün evrilir.

 

            Biz de önce insan diyoruz barışı konuşuyoruz, kardeşliği, akıl birliğini, kalp birlikteliğini, yanmayı birimiz için, gözyaşı dökmeyi hepimiz için, şefkat göstermeyi, vicdanlı olmayı, elbet tek taraflı düşünmeyeceğiz, bağlı kalmayacağız tek fikre dinleyeceğiz önce, anlamaya çalışacağız birbirimizi güzellik bu değil mi sizce?

 

            Özgürlük başkasını dinleyebilmek değil mi? Söylediğine bakmadan, rahatça ifade edebilmesi değil mi fikrini? Silaha dökmeden ama cana kıymadan kim olursa olsun, en düşman düşüncelere dahi sahip olsa, ona sabredebilmek değil midir insanlık? Tahammül gösterebilmek ve tahammül gösterilmek, her şeyi tolare edebiliriz ama canı asla! Her şeyi yerine koyabiliriz belki daha güzel bir şekilde ama yiten bir canı mümkün değil! Kırılan bir umudu ve kalbi, dökülen bir gözyaşını, içine edilen bir aşı, aşkı, barışı kaşı dini dili ırkı değil!

 

            Sevebilmek ilk adımıdır insanlığın, el uzatabilmek her şeye ve herkese rağmen. Barışın baharını getirebilmek için, kokusunu yayabilmek için memleketin her karışına, girmeliyiz barış yarışına. İnsanların ölmemesi adına, anaların ağlamaması, babaların çağlamaması , bebelerin yetim ve öksüz kalmaması ve toplumsal birlikteliğimizin yıkılmaması için, dünya aleme göstermek için, illa ki barış diyebilmeliyiz, kardeşiz, biriz söyleyebilmeliyiz.

 

            Uçak dolusu bombaları atmadan, kurşun dolu namluları sürmeden, hedefe insanları koymadan düşmanlığın kapsülünü ve pimini çekip atmadan, gazların sıkılmadığı, atom ve nükleer bombaların üretilmediği bir dünya yaratmak elimizde!  Uzay çağındayız deyip de esasen dünyanın sonunu getiriyoruz farkında değiliz.Akıllı mıyız asla? Zeki miyiz olsaydık bu halde olur muyduk?

 

            Önce insan mutlaka,birbirimizi anlamaya çalışarak, ortak yaşam alanı kurup kardeşçe yaşamanın yolunu bulmamız gerek. Önce insan diyenler kendilerinden olmayana saygı göstererek bu işe başlayabilirler. Kendileri düşünmeyen kendilerinden olmayanları severek ve onlara tahammül ederek! Barışın formülü çok basit tek silah kalp olursa!

 

            Önce insan kesinlikle!

            Öldürmeden ama....

 

 

 

( Önce İnsan başlıklı yazı GürhanGürses tarafından 15.06.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu