Az Saçmalayalım Az Havalanalım
Sonra Anlayalım-2
Tema ve Şema
Bir birimin bir tema etrafında
birleşmesi, diğer bir biriminde şema etrafında birleşmesine engel teşkil eder
mi? Ya da veya destekli bir teşvikle bir çatı altında birleşmelerine sebebiyet
verir mi?
A/ Ağır başlılıklarıyla tema ve
şema yarı tam yarı a yarı b yarı birer simgedir.
B/ Burada tema ve simge bir
tanışsalar birbirlerinden ayrılamayacaklar ve ne olacaklarına belki de karar
veremeyeceklerdir, şekillerinden soyutlanarak soyunarak çıplak kalma
ihtimalleri var mıdır?
C/Cenk meydanında çıkarlarsa teşvik
temayı etkileyerek kendi çatısı altında toplar ki, bu da temanın Leman’ın Selma’nın
Alakanın parıldamanın bilumum nın nun’larına etki ederek yok, olmasına neden
olur buna da bizler izin vermeyiz.
Ç/ Çevresel bakışların çevreye
faydası var mıdır?
D/ Deveye sormuşlar neyse alakası
yok, tema ile şema ayrı dünyanın şekilleridir bir araya gelmeleri mümkün
değildir.
E/ Erkenden uyanarak uykuda görülen
rüyanın kaybolmasına neden olur.
F/ Farklı dallara renk veren bu
simgeler ayrı ayrı dallarda daha güzeldir, ayrı ayrı kalsınlar.
G/ Geliş gidişlerde birbirlerine
sürtünerek farklılıklarını yok etmeden etki tepki göstermeden sürtünmelerinde
her hangi bir nedensizlik ilkesi yoktur.
H/ Haddizatında da bir oyunun
metnini okumakla o oyunu tiyatroda seyretmek arasındaki farkları görmek
açısından birleştirerek ayrı yollarda yollarına devam etmeleri gerekir.
I/ Isıtılmış yemekle soğuk yemek
arasındaki farkı sıcak soğukla anlarsak, bunlarla da bir diğerinin mana ve
anlamını buluruz.
İ/ İsmail akıntıya doğru kürek
çekiyordu, denizde yağan yağmur ve rüzgârın şiddetiyle dairesel hareketlerle etrafında
dönerken İsmail’i içine doğru çekiyordu. İsmail ani bir şekilde şema ile geriye
dönerek girdaptan ancak kurtuldu.
J/ Ali rıza bey her şeyi anladıktan
sonra karşında duran öküze baktı sonra az ilerde gezen ceylana baktı.
K/ Kalkıp ta şimdi trajediyi buraya
ekleyerek tirajı komik bir hale eserimi çevirmeyeyim mi?
L/Lambada yanan ışık titriyordu
yazın bu sıcak havasında, Neriman karşıda balkonda bikini ile oturduktan sonra!
M/ Manayı manasızlığı araştırarak
irdeleyerek az öteye iteleyerek karışmayalım birisi ortaya çıkarır ellemeyelim
mi? Memnun ki mesut ki sanki gidenler dönmüyorlar gittikleri yerden sözünden,
gidilen yer neresidir, memnun olanlar kimlerdir ki dönemiyorlar?
N/Nasır çıkınca yağında nasırı
makas yerine balyozla çıkarmaya çalışanın densizliği gibi tema ile şemanın bir
araya gelmesinde bir benzerlik çekimserlik bilinmezlik görünmezlik var mıdır?
O/ Bu soruda güldürücü komik olan
unsur hangisidir?
Ö/ Ön planda olması gereken
hangisidir? Hangisi diğerini içeriğini daha iyi temsil eder? Bozmaz ya da
kızmaz? Veyahut ta mucip olan anlamını bozduğunu anlamaz?
P/ Perişan hallerimiz hangisi daha
iyi dizayn ederek bizi mutlu kılar sağlar?
R/ Remzi Efendi bunu okurken
diyalog ve korosunun vurgusunun oturuşunun yanlış olduğuna karar vermek için
hangisinin yanlış olduğuna karar verince kafasını kaşıdı?
S/Sami Efendi şimdi tetkik eder
gerçi kendisi tekniker değildir lakin kimse eline bir bardak maşrapayla su
dökemez sağ olsun, yanlışa düştüğüm anda elimden tutarak yukarıya çıkarır.
Ş/ Şiir biçimini bozmasında,
yolmasında ne hali varsa görsünler diyebilir miyiz? Yoksa irdeleyerek ebesini
gözleyerek havada bulut yok türküsünü söyleyerek irdelemek mi gerekir az daha?
T/Tüh yine sona yaklaştık, ne
anlatacaktım tam anlatamadım.
U/ Uzun ince bir yoldayız yazıyorum
gündüz gece faydalı olur muyum acaba birisine diyerek yazıyorum doğru mudur
yoksa soruyla hiç alakası yok mudur?
Ü/Üç kural hükmüne mi uyalım her
hangi kuralsa önemi yok yoksa üç Hürelleri mi dinleyelim, nerede o eski
şarkılar. Yoksa yine üzüntüleri azaltmak için yavaşlatmak frenine basmak için
yazmanın zevkine tema ve şema ile varabilir miyiz?
V/ Volanti rölanti ayarındaki
kayışın yıpranmasında şoförün hiç suçu yoktur gibi, temanın şemanın şeklini
değiştirmesinde, temanın hiç suçu yoktur mu? Çoktur mu?
Y/ Yazının sorunun yukarıdan
aşağıya doğru olan bu sorularla yakından ilgisi vardır veya hiç yoktur?
Z/ Zahmet ederek okuduğunuz ve
katkı sağladığınız için teşekkürler ederim, umarım Tema ile Şemayı bir desene
oturtarak karşısındaki farkı anlayarak bir şarkı söylemiş olmuşuzdur.
Not: Yumuşak Ğ ‘i araya sokmadım
havayı yumuşatarak birbirlerine etki etmesin diyerekten.
S/ Bu s’e diğerlerinden ayrı
olarak “sonuç” bazında babında yazının
anlatımında bir bozukluk yokluk kuruluk kurgusuzlukla alakası yok, bu çokluk
katına birkaç kat daha ekleyerek çok katlı katmanıyla anlatımıyla, fikrin yan
yatarak uyumasına sebebiyet vermeden serin fırtınalar mı estirdi acaba, kabaca,
anlamaca?
Ş/ Bu Ş’ nin de diğerinden ayrı
olarak alakası yok “Şöyle” devam etsem babında bakışında ayarında nasıl olur
demek için.
AB/Anlamlarını bütünlüğünü bozar
mıyım?
ABA/ Anlam bütünlüğünü anlamca
kuramca kurmaca kurmamaca ile anlatabilir miyim?
ABAB/ Anlatımlar bazen
anlaşılmazlığa kapı açabilir bırakın yerinde tadında kalsın.
Ne dersiniz devam edelim mi bu
şekilde?
Mehmet Aluç