20
Geçiş dönemi isimli yazıma bakınız. Geçiş dönemi eski totem yasaları delme işiydi.
İşte totem yasağı delme işi olan geçiş
dönemi ritüelleri şimdi de köleci sisteme uyarlanıp söyleniyordu.
Bu nedenle eski hafızada müktesebat
olarak ne varsa bunlar köleci sisteme göre de izah edilip ikisi bir arada
anlatılıyordu. Geçmişe ait totemi anlatılar şimdinin köleci sistemine masal
gibi gelip “bunlar eskilerin masalı” denilerek tepki gösteriliyordu.
Köleci geçiş ritüelleri korunan eski müktesebatlar
nedenle, haliyle yeni anlatımı çarpıtan yansımalardı. Bu nedenle önceden
doğadan yansımalarla ifade edilen isim vermeler şimdi de üreten totem meslekli
isimlerin aynısı benzer biçimde köleci sistem içinde de zikredilen anlatım ve
kalıplardı.
Eskinin paylaşımcı zikir ve kalıpları,
özel mülkiyetin paydaşlar tanımayan söylemi içinde hem güncel ve hem de gerçek
bir anlam yansıması yapamıyordu. İşte bu nedenle köleci sistem içinde Yılan sembolü
olan bir totem adımı, elma sunan Hava’yı, çoban veya tarımcı Âdem vurgusunu
anlayamıyorduk.
Bu anlatım durumu içindeki Hava, Âdem’i
niçin kandırmıştı? Bunu anlamak pek olanaklı değildi. Oysa mülkiyetçi sistemle karartılan eski tarihi
ortaya çıkarmakla şimdi biliyoruz ki totem tandanslı (salınımlı) eski ritüeller;
özelleştirilen mülkün mana anlayışına göre korunan ve değiştirilerek anlatılan
söylemdi.
Meyve yetiştiricisi Hava grubunun totem
yiyeceği Elma, totem yasalara göre tarımcı grup Âdem’e yasaktı. Aynı şekilde tarımcı
grubun elinin değdiği ve tarımcı grubun yetiştirdiği buğday da Hava grubuna
yasaktı.
Oysa tapınak antlaşmasına göre ki burada
bu ittifakı en çok isteyen ve totem ismi yılan olan gruptu. Yılan doğada
gözlemlenen özelliğiyle sessizce avına yaklaşıp sessizce av yapmanın ifadesiydi.
Totem avcılar yılanın bu hususiyetini
kendilerine yansıtan bir anlamla kendilerini atfettiler. Diğer grup totemiler de
bu yılan gibi sesiz tehlike olan yamyam grubu da bu isimle kendi aralarında biliyorlardı.
Totemi
anlamlı ve yamyam dönemli yılan söylemi köleci hikâye anlatımı içinde totemi
anlam dışında köleci bir ifade ile sinsiliğin, aldatmanın, tuzak kurmanın mana taşıyıcısı
olmuştu. Ara bozucu olmuştu.
Bir de köleci hikâye anlatımı içindeki
yılan, Âdem ile Hava arasında fesat çıkardığına göre yılan; ilahi kurulun aldığı
ittifak hükmünü, yerine getirici bir rol üslenmiş olmayı zımnen ifade ediyordu.