23/a

 

Âdem ile Hava hikâyesindeki (Dumuzi ile Geştinna; Gılgamış ile İnanna hikâyesindeki) cennet miti, köleci sistemin cehennem azabı içindeki insanlar için erken döneme ait hafıza kayıtlarından ilhamla kolektif yaşam imajlarından çıkarımlardı.

 

Âdem ve Hava farklı gruptan insanlar olsalar da birbirlerine karşı cins olmanın sinyal taşıyıcısıydılar. Cinsel tanımışlık totem grupların “totem kardeşinle yatacaksın” diye bilinen en temel izolasyon yasasıydı.

 

Anlatan gruba göre hikâye anlatıcıları karşı grubu kadın olarak betimlemektedirler. Bu hikâye bir alandan çok farklı bir alana geçişin sancılarını yaşamayı anlatır.

 

Örneğin totem dönemden, ittifakı (ilahi) döneme geçişin; ilahi dönemden köleci El mana anlayışı olan "iman ahdi" veya ikrar verme dönemine geçiş sancılarını anlatır.

 

Geçiş döneminin en temel sancılarından birisi cinsel seçilim yasası ve cinsel tanımışlıktır. Totem döneminin cinsel tanımışlık, grup aitliği ve izolasyon yasaları gereği cinsel tanımışlık  “totem kardeşinle yatacaksın” diyen totem yasası veya totemi tabunun sosyolojisiydi.

 

"Totem kardeşinle yatacaksın" diyen ilke, ittifak yapan karşı gruptan totem kişilerle teması yasaklıyordu. İşte geçiş dönemi, bu gibi tabu durumları kırmak için ortaya çıkıyordu. İlahi ittifaklı grupların ve El ittifaklı ahitçe grupların nasıl ittifak yapabileceklerine dair bir kural ve kurallar silsilesiydi.

 

Bu kurallar ilahi dönem içindeyse üreten, geçiş ritüelleri karar sahibi ilahi yasalara göre ifade ediliyordu. Yok eğer geçiş dönemi seremonileri "ahitle" olunan dönem içindeyse ritüeller köleci tapımla, köleci biatle olunan anlayışa göre modüle ediliyordu. Her ifade geçmişin kolektif hafızasındaki ritüellere bir gönderme ve ritüelleri yorumlama işiydi.

 

Sürü dönemi cinsel yasaları kaba kuvvetle tanımlanan, ama kaçamakları pek bol olmakla kuralsızlıktı. İlk cinsel yasak bir kültür işiydi. Bir izolasyon yasaları işiydi. İlk geçiş dönemli izolasyon yasaları zorunlu olarak sürü müktesebatından totemi grup içine doğru daralmanın, kısıtlanmanın bir geçiş ritüeliydi.

 

İlk geçiş ritüeli bildiğimiz totem ve totemi tabu yasalarıydı. İlk geçiş dönemi sürü yaşamının rast gele ilişki biçimini “totem kardeşinle yatacaksın” diyen kural ile rastgele sürü içi ve sürü dışı ilişkileri yasaklamıştı.

 

İlk geçiş dönemi kültü, izole gruplar içinde ortaya konmuştu. İkinci geçiş dönemi ritüelleri de izole grup içinde çıkan üreten grupların birbirine uyum sağlamaları ve totemi dokunum tabusunu aşmak için ortaya konmuştu.

( Totemi Dil 23-a başlıklı yazı Uraz Bayram tarafından 25.06.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu