23/b
Yani “totem kardeşinle yatacaksın” diyen iç dokunum yasası
olan totem yasaya karşı, ilahi ittifakların yapılabilmesi için ortaya konmuştu.
Bu ilahi dönemli ritüeller birbirine totem yiyeceği sunan
figürlerdi. Ve bir figürde örneğin, anlatan gruba göre insanın keçiyle
münasebeti yontulmuşsa; diğer bir yontuda da keçinin insanla münasebeti
yontulmuştu.
Bu nedenle hikâye anlatıcılar grup geçmişinin bu türden
cinsel seçilim hafızasına gönderilerde bulunmakla totem hafızalı müktesebatı,
ilahi kuralın müktesebatıyla; yani eski sosyolojik anlayışlarını yeni olan
ittifak sosyolojisi ile meşru etmektedirler.
Totem yasalardan beri olan cinsel kültürlü yasaların baskı
ve basıncı ahitle olan geçiş ritüelleri içinde anlatıcılar kendilerini “Adam”
olarak tanımlarken, karşı tarafı da Eva olarak yani cinsel partneri “kadın”
olarak tanımlıyordu.
Böylece totem kardeşlerle yatma kültürü, "totem
kardeşinle yatmayacaksın. Karşı grup Evalarla yatacaksın" anlamını veren
bu heykellerle tarihi süreç geleceğe aktarılan fikir dram asyönü yontu
belgeleriydi.
İlk geçiş dönemli temasların en ilki üreten grupların
kendilerini yamyam gruplardan kurtarmak için üreten grubun kendi totem yiyeceği
olan ürünü; yamyamlara canlarını kurtarmak için vermeleriydi. Fidye veya kurban
sunularıydı.
Üreten gruplar yamyamlar için grup dışındaki belli bir yere
kendi totem yiyeceği olan bir sunu bırakıyorlardı. Yamyamlarda birkaç deney
tekrarı alışmalarla adeta "altın yumurtlayan tavuğu kesmiyorlardı
(yemiyorlardı, dokunmuyorlardı)".
Böylece savaşma kabiliyetini az çok kaybeden yerleşik ve
üretimle meşgul olan gruplar, yamyamlar karşısında bu sunularla veya
kurbanlarla hayatlarını kurtarıyorlardı. Ve yamyamlarla sunu yapanlar arasında
sunu ya da kurban yakınlaşması oluşuyordu.
Taraflar uzaktan birbirinin hareketlerini gözlüyorlardı.
Yamyamlar sunucuları koruyorlardı bile. Yani üreten grubun güvenli yer olan
tapınak alana bıraktıkları "sunuları", yamyamlarla aralarında bir
çeşit yakınlık oluşturdu. Yakınsak bir teması sağladı.
Adem’le Hava aynı ilk temasın motifiyle kendi totem yiyeceğini karşı gruba kendisi takdim ediyordu. Bu motifteki tek fark kurban sunucu grupların her ikisinin veya her üçünün de üretim yapıyor olmasıydı. Yamyam ilişkileri bu girişim içinde devrede çıkmış gözüküyordu.