Kızaklı Celenk 9

Hizla degistirilen ve dönüstürülen kosullarin her türlü tepkisel duyarliligi yok ederek degistirenler menfaatine uygun pürüzsüz aksaksiz bir devsirmeyle dünyasini dogasini ve iliskilerini ÖRGÜTLEYiP DONATMAK icin hic birseyden gec kalmayan insan tipini formatlayip üretmede sanat  edebiyat dil hukuk yol yordam fikir akil idrak irade vicdan sorumluluk ve kültür gibi sosyal iliskileri ortak yasam degerliliginde dengeleyen, saglayan sunan ve düzenleyen kaynak ve zenginliginden tüm baglarini koparip yozlasmasi gerekiyordu tüketim bagimliligina mezarlastirilmis kulluk köleligin.

 Bu kasitli ve bilincli  maksada dönük hizla degisim dönüsümleri kurgulayip yönetenler, ulasimda, egitimde, teknolojide, giyimde , kusamda, algida ,barinmada, ilgide, merakta, aliskanliklarinda her türlü davranis bozuklugunun iliski ve iletisim hatalariyla dolu irade yoksunlugunu huy ve marifet edinerek, sürekli denge bozuklugu ve kaybina ugrayan akil bilinc bellek fikir kültür sanat edebiyat alanlarinda da hic birseye GEC KALMAMAK icin heniüz iliskilendigini kullanmadan atilan tüketim bagimliliginin-yozunup cürüyerek  yikilip dökülen herseyi bir merkezde toplayan- MARKALASMA yarisina muhtac ve mahkum oldu.

Sonraki yüz yillarda simgecilik, disa vurumculuk, sezgicilik ve sembolcülük akimlarini esyalasan ve metaliklesen endüstriel baskilamalarin bütün yenilgileriyle icsellesmis ve ezile bozula kabullendigi yabancilasmaya teknoloji cagi fosillesmesi kabuklari altinda anlamadigi, biriktikce katmanlastigi, katmanlastikca altindan kalkamadigi ve icinden cikamadigi sonsuz kayiplari kendine tanrilastiran ANLAMSIZ SEKILSELCiLiGiN Kubizmi`yle sacma ölümle mezarlasmayi dogrulayacak pilastik cerrahi dogumunu gerceklestitren CHARLES BAUDELEIRE`yi kendine pir ve üstad örnekleyenrek sanatin ve siirin gerek duygusal gerek sözel asli gercekligi olmayanlarla görsellige ve sekilsellige hitap etmesi gerektigi iddasina sarilan ve savunan MALLERME´nin adeta kücük tanricilik ettigi baslangicin sifir noktasindan ibaret güümüzün bütün  ulasim  iletisim ve yasam iliskilerini kendine cekip cevirerek – güncelde insandan robota gecisleri yasadigimiz ve hic bir öggün degeri calisip islemeyen insanlik ölümünü teslim alarak- YAPAY ZEKA TOPLUMUNU yaratmaya hapsetmekte.

 O` ki  Mallerme, bütün hayati boyunca hic pespese ve hic bitmeyen ölümleri yasadikca siiri ölüme adayarak yeryüzü hikayesinde somut gerceklikte hic bir ilgisi arzusu sevinci dilegi yakinligi ilgisi bagi duygusu düsüncesi fikri yorumu mantigi vicdani tenkidi irdelemesi huzuru canliligi mutlulugu sorumlulugu cikarimi etkisi sorgulamasi olmayan edebiyatsizligi ve SIIRSIZLIGI israrla sanki siiri kullanisli intihar silahi gibi bilip görüp kullanarak dünyada -her seye ve herkese  kindar ve karsit- olup bitenlerden intikam alircasina  savunmus ve adanmistir.

FRANKFURT`a sözgelimi bir islik mesafesindeki MAINZ`da Matbayi bulan Gutenberg`in yazilanlari arsivleyerek FRAKFURT tüccar pazarinda satisa getirdigi günlerden bu güne degin hizli degisimleri ve dönüsümleri kovalayarak herseyi PARA GETIRISI`ne önceleyen ve önemseyen ölcütlerle ölümü saglanmis olan insanliktan dili kültürü özgürlgü vicdani sayginligi duyarliligi onuru etkin iradesi bilgisi becerisi aidiyeti sezgisi üretkenligi tutarliligi güvenirliligi sayginligi kimligi hak hukuk bilinci toplumsal dayanismasi bireysel özgürlügü ilim irfan meraki insanlik deneyimi ve sorgulama bicimi coktaaan tezgaha konuldugu TÜKETiM ESARETI BAGIMLILIGINDA yok edilmisti.

Ilmi iradesi vicdani aidiyeti sorgulamasi dili kültürü onuru olmayak her kim olursa olsun kendinden kopup uzaklastigi MARKALASMA SOYTARILIGINA ve IMRENTI yozlasmasina özdesmeyi kendine formatlanmis yarislar sonrasi ulasilabilecek en seckin , ulasilmasi zor ve gösterisli ayricalik olarak algilayip benimsedigiyle, insanliktan kopardigi degerler yerine her kosulda baskin gelmeyi, hakli olmayi, kibirle davranmayi, hor bakmayi,kendinden baska hic birseye ve kimseye deger vermemeyi ve öncelik tanimamayi azmis sapmis bir saldirganlikla yaratiklasarak en nihayetinde kendine dahi sabri tahammülü katlanmasi ve tasima gücü olmayan mahluka dönüsür.

Bu nbakimdan da MEDYA MAGAZINCiLiGiNiN hangi kanali degistirsen hepsinin kurulu düzene enayilesmis salaklasmis ve kendinin ölüsünü seyre koymus insan kalabaliklarini en etkin dozda afyonlamanin emek-zahmet isini sistemin yapisina bagli parcaciklardan olup kotardigi yüksek menfaat iliskisine göre DEMOKRASI tarifesi`ni diledigin vakit acip dilemedigin zaman kilitlenecek uzaktan kumandali soguk soyut cansiz cisimsiz keyfiyet cilingiri oldugu iddasini savunan GÜNTER JAUCH, Almanya`nin arka sokaklarindaki dünyanin her yerinden süslü hayaller ugruna getirilen ucuzlugun insan kölelerini ve tüm gencligi hapciliga bagimli kilan; uyustrucu en basta olmak üzere KIRMIZI ISIK SOKAGI fahiselerini nerden bilecek, nerden haberi olacakti ki. BU baglamda bugüne kadar yapilmis buralarin kent ve kasabalara domus yayilmis ISTASYON CEVRESi, Alis veris merkez civarlari  ve büyük caddelerin görünmez taraflarini anlatan Christiane F. baglamiyla  `WiR KiNDER VOM BAHNHOF ZOO`filmini mtlaka görmüstür fakat alti fokur fokur yalnizlik yitiklik kimsesizlik yoksulluk gecimsizlik kaynayan hayat gercekliginde kendini bulmadan her dogan coczugun kurulu düzenin insanligini duyan gören  ruhunu ölüme terkederek kapistigi yarismalarin en birincisi ve en basarilisi olmadikca intihar hayatlara sürüklenenlere sömürü carkini kotaranlar zümresinden olarak sanki insanlik tüm mesellerini halletmis de uluslararasi reklam ve insan programlama ajanslarinin markalastirip tüm dünyaya sattigi yayincilik formatindaki `milyonerlik dagitan ` Günter Jauch`tan dünya hayatini oyalanmaya zenginlik ricasinda bulunmaya gidenleri mutlu memnun edenmis gigi uyanik, herseyi bilen, Frankfurt Kitapligi kurdu gibi algilandigi `Wer Will Millioner Werden ` sunarak görmezden gelip, sinsiligin danikasina susmustur. New York, Dov Cons. Singapur, Hong Kong gibi ilmini sanatini edebiyatini, dans moda resim müzik mimari heykeltraslik dil kültür sanat siir dekor edebiyat herseyi birbiriyle anlasilmaz sekilsel ve bicimsellikte bbezeyip boyayan desen figür grafik tasarim ve pazarlamaciliga HIC BIRSEYE GEC KALMAMAK icin salaklastirilmis ve her zaman önde üstün rakipsiz erisilmez ayricalikli ve seckin olmayi özenip imrenen ruhsuz duyarsiz insan tiplemesi özelinde dünya alim satim sömürü isgal ve soygun merkezlerinden biri konumundaki Frankfurt Dax,`in MAIN irmagi boylari en basta olmak üzere her köprü altinda uyusturucu igneleri cöplügü ve yikilaccak yer arayan altin vurusunu coktan yapmis icler acisi hikayeleriyle kefenin renginde ölü benizli artik bu dünyali olmayan insanlarla doludur.  

Cünkü Demokrasi hayattir. Cünkü Demokrasi yönetenle yönetilen arasinda bütn duyumlarini ve sorumluluklarini birbirine duyarli kilan sayginligin sorgulayabilme ve yüzlesme muhasebesidir. Cünkü Demokrasi insanlik kadar cok sonsuzluk kadar genis ve toprak kadar yeryüzü hikayesini insanla diri ve ayakta tutabilmenin karsilikli deger bilme ve INSANI her türlü ganimet cikarciligi istifciliginden önde ve önemli sayan aklin fikrin sevginin sayginin askla bagliligindan dogan adi ve adresidir. Ve niceleriyken DEmokrasi, Günter Jauch` DOGMA ve ilkelliginin KARA cahilligine ve gericiligine menfaati nispetinde ve sömürü carkini calistirip tanrilara kuluk kölelik ettigi tarifesi üzerine AC- KAPA uzaktan kumandaciligi degildir.

 

Türk EDEBIYATINA tanzimatla DEVSIRME SANAT ve EDEBIYAT rahmini sürekli dogurganliga hiz kazandiran degisim dönüsümü zorlayarak Necip -Nazim tasiyicilarinin bizzat ön ayak labaratuar calismasini kolaylastirdiklari IKINCI YENI`ye evrilme ve bükülme süreci, Fransiz Edebiyati`nda siirin prensi diye adlandirilan `hic birseye gec kalmamak adina safyfalara okuyucunun toplamasi icin gelisi güzel sacilmis ve serpistirilmis kelimelerin kimseye hic birsey ifade etmemesini sart kosan anlayislisi` MALLERME markalasmasinin yerele insan mayalayip asilamak üzere cevrisinden baska birsey degildi.

Bize de KIM MILYONER OLMAK ISTER formatlanara sanki hayat pahaliliginda rekor kanun kural ahlak vicdan tanimayan yoksulluk yolsuzluk yasak ve keyfiyet haramiligini sirin masum mübah ve BOP mesrusu göstermeye istismar örtbasciligi yapan medya magazinciliginin cikar ortakligiyla; Somut, Deneysel , bBicimsel, Sembolik ve Görsel siir yazmalarin Ikinci Yeni`yi özenip ömrenerek adanmislari ve hayranlarinin bilhasa Bank ave Borsa`larin aciktan fonladigi yarismalarda ödül ve armagan alanlarin tek tip halinde tümü, kelimeleri tasimadigi iceriksizlige ezip bozarak birbirinin aynisi anlasilmaz kimliksiz bilinmezlik tikaniklik  iliskisiz ezik yoksun belirsiz muglak aci karanlik keder kötümserlik ve korkunun esiri olmayi asilayip afyonlayan ölü hayatlarin hic birseye ilgisi samimiyeti paylasimi yakinligi cesarti duyarliligi kakisi katilimciligi etkinligi olmayan toplu intihar özendirmeerini en söhretlisini yazip yayinlatmanin hirsinda ve yarisindadirar.

Ve böylece GLOBAL ölcekli HIC BIRSEYE GEC KALMAMA kulluk köleliginde kendi giyabi yerine mezarlasmayi koyarak insanlik, dilde kültürde sanatta ilimde harfte hecede kelimede konusarak anladiklarini intihar ve imha eden hayattan dünyadan sözden yazidan vazgecmisligiyle; ilkelligin resimli HIROGLATIF ve grafiksellerine yazdigi ayni icerigi tasimamaya sagir dilsiz bunak kör karamsar yitik ve duyarsiz mahluklasmalarda, matem ve geri dönmüs mumya kuklasidir artik

Nedir nasildirlari bilmek isteyenler : Yunus Nadi, Cemal Süreya, Altin Portakal, Ceyhun Atif Kansu, Behcet Aysan, Avni Ölez, Nüzhet Erman, Besparmak, Adnan Yücel, Zekai Özger, Ses, Homeros, Rifat Ilgaz, Orhan Murat Ariburnu, Yasar Nabi…gibi yaristirarak ödül dagitanlarin yillik seneliklerine baksin ögrensin.

 

Asagidaki siir ordandir :

 KIZAKLI CELENK 9

Lekeli bir ayna karanliga baktikca
Icindekileri gösremememeye darilip küsen
Manita yapmak icin bundan sonrasi hava hos gün mülayim cinsinin
Körlesmek kadar sucu belayi üstüne aldigini itirafla
Bundan gayriya kontenjan doludur dünyada kendini arayan
Gitsin umumi tuvaletlerin aynasinda kendine baksin der gibi sanki
Berber ölünce usturanin maskarasi olmak cinsinin
Baroktan giyiniyormus bitli peruklarla piyanonun tusunda parmaklari gezinen kumrunun
Kumru derken karistirmamak lazim üveyige güvercinlere
Picassoya kimse kepceyi kaptirmamaya görsün baksin
Yoksa kerhaneden cikar cikmaz disko kafasiyla pikasso herkesi ayakta uyutur
Merdiveni dikizledigi ayip seylere dayamis boyacinin
Kirmizi rengini duvara gelisigizel kirletip calkalayarak pikasso
Nasil olsa üzüm koruktandir
Söhretli olunca hersey sanattan sevaptan..
Karanlikta ömrü gecen aynalar bu yüzden camdan yapilma
Ve vüzüv tufanindan kalma insanlara kahir ve küfredecektir
Istasyondaki kiyamet saatini seslenip cizerken mutlaka kizgin kurak eylüldür
Salvador..
Dali kendi kendine birsifir..!
 
Seyfi Karaca………Temmuz / 24
( Kızaklı Celenk 9 başlıklı yazı Yeldegirmeni tarafından 16.07.2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu