Kahraman Kadınlarımız
Kurtuluş Savaşı kadın-erkek, genç- ihtiyar düşmana karşı yürüttüğümüz bir ölüm kalım mücadelesidir. Her zaman hür yaşamış tarihi şan ve şerefle dolu milletimizin asla esir edilemeyeceğinin yüksek sesle dünyaya haykırışıdır.
Bu savaşta kahraman kadınlarımızın cephe gerisinde olduğu kadar, silahlı mücadeleyle de gösterdiği cesaretle dünyaya örnek olmuştur. Ayrıca “Anadolu Kadınları Müdafaa-i Vatan Cemiyeti” ve “Kadınlar Cemiyeti” adında kuruluşlarla da önemli çalışmalar yapmışlardır.
Kadınlarımızın Kurtuluş Savaşı zamanında gösterdiği mücadele ve cesaretlerini örnekleyip size sunmaya çalışacağım. Kendilerine çok şey borçlu olduğumuz kadınlarımızın kahramanlıklarından bahsedeceğiz. Onları rahmetle anacağız.
Kara Fatma (Fatma Seher Hanım) lakabıyla; Balkan Harbine Edirne’de görev yapan eşi Subay Derviş Bey ile katılmıştır. Daha sonra eşi şehit edilen kadınları toplayarak, Ermenilere karşı savaşmıştır. Kadınlardan oluşturduğu milis müfrezesiyle Bursa ve İzmit’in işgalden kurtarılması için mücadele etmişti. Sakarya ve Başkumandanlık Savaşına da katılan Üsteğmenlik rütbesi alan Kara Fatma, 1955 de Erzurum da vefat etmiştir.
Tayyar Rahime, Osmaniye’nin Raziyeler köyünde yaşamaktayken bu bölgenin düşman işgaline uğraması sonucu, Hüseyin Ağa’nın milli kuvvetlerine katılmıştır. “Bacım bu er işidir, sen cephe gerisinde daha faydalı olursun” diyen Ağa’ya şu cevabı vermişti. “Vatan savunmasında hepimiz eriz, düşman toprağımızda elim silah tutuyor ben nasıl savaşmam?” Hasan beyli civarında Fransızlarla yapılan savaşa katılmıştı. O sırada şehit düşen ve düşmanın hâkim olduğu yerde kalan şehitlerimizi ayakaltında çiğnenmesin diye siperden fırlayarak sırtına alıp geri getirmiştir. Onun bu cesareti örnek olmuş, diğer askerlerde siperden fırlayıp birer şehidimizi alıp geri getirmiştir. Bu olaydan sonra adı uçan Rahmiye anlamına gelen Tayyar Rahmiye olarak anıldı. Osmaniye’deki savaşta, Fransız karargâhına yapılan saldırıda alnından vurularak şehit düşmüştür.
Nene Hatun, Osmanlı Rus Savaşı’nda köyü Ruslar tarafından işgal edilince kocası ve oğluyla Erzurum’a geldi. Müezzin Abdullah Efendi’nin Ayaz Paşa Camiinden Aziziye tabyasının düştüğünü ilanı üzerine eli silah tutan Erzurumlularla birlikte kahramanca savaşmıştır. 1955 de hayata gözlerini yuman Nene Hatun vatan sevgisinin ve Türk kadınının unutulmaz isimlerinden olmuştur.
Gördesli Makbule Yunanlılara karşı Sakarya da savaşmıştı. Daha bir yıllık evli iken eşinin yanında Milli Mücadele’ye katılmıştır. 1922 de Kocayayla’da ki bir çatışmada şehit düştü.
Kılavuz Hatice, Adana’da Fransızlara karşı yapılan savaşta milis kuvvetlere katıldı. 1920 de Milli Kuvvetler Pozantı’ya taarruza başladığında zor duruma düşen Fransızları kandırarak onlara kılavuzluk etmişti. Kılavuz Hatice Fransız’lara yanlış yol göstererek Kara boğazına sokmuş ve sıkışan Fransızlar Türk askerine esir düşmüştür.
Nazife Kadın düşmana bilgi vermeyi reddedince işkenceyle öldürülmüştü.
Yirik Fatma Gaziantep’te Fransızlara karşı savaşmıştı. Savaşa katılmak istediğinde karşı çıkanlara “Benim kanım sizinkinden daha mı şirindir” diye cevap vermişti. Yirik Fatma düşmana karşı cesaretiyle örnek bir Türk kadınıdır.
70. Alay Komutanı Hafız Halid Bey’in kızıdır Nezahat Onbaşı. Eşi ölen Hafız Halid Bey sekiz yaşındaki kızını da alarak Çanakkale cephesine gitmişti. Babasının yanında savaşa katılan küçük Nezahat on iki yaşında onbaşı rütbesini aldı.
Şerife Bacı İnebolu, Kastamonu, Çankırı ve Ankara’ya kağnısı ile cephane taşımıştır. Kastamonu kışla önünde cephane yüklü kağnısı üzerinde donarak ölmüştü. Onu bulan askerler cephanenin üzerine örttüğü örtüyü kaldırınca kundağa sarılı bebeğini görmüşlerdi. Bu kahraman Türk kadını kendini ve çocuğunu feda etmekten çekinmemiştir.
Özgürlük mücadelemizi kazanmamızı sağlayan bu ruh ve düşünce… Bizlere bu günleri hazırlayan adı bilinen bilinmeyen kahraman kadınlarımızı ve önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ü onun silah arkadaşlarını rahmetle anıyoruz…
(
Kahraman Kadınlarımız başlıklı yazı
BirgülERDOĞAN tarafından
4.10.2009 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.