Şairin Omurgası
Bedenini birbirine bağlı kemik yapısının üzerinde taşıyor
olmak biyolojik olarak insanı ayakta tutar. Acaba dik durabilen her beden
omurgalı mıdır? İnsan olmak sadece beden ve akıl ile mümkün müdür?
İnsanı
insan yapan akıl yürek ahlak üçlüsüdür. Her ne kadar yaşadığı toplumun gelenek
ve göreneklerinden etkilense de; hangi işin ucundan tutarsa tutsun bu sac
ayağına oturmayan mutlaka açık veriyor. Omurgasız bir kimliğin üzerine şair
etiketini koyduğunuzda durum daha da içler acısı bir hal alıyor. Şiirin alkol
masalarında meze olmasını eleştirirken bağnaz bir yapının elinde heba olmasına
da gönlüm razı olamadı.
Son günlerde yaşanan acı olaylar bu anlamda
aklımı zorluyor. Özellikle adının önünde şair titri olanların vicdan ayağından
yoksun açıklamalarını yazılarını hayretler içinde okudum. Önce tecavüze uğrayan
kadına ağıt yakıp dönüp sözlü tacizde bulunanların davranışlarını izledim.
Siyasi dava nedeni ile öldürülen gence ağlayıp ölümle hiç ilgisi olmayan bir
başka siyasi görüşe veryansın eden yazıları okudum. Yazdıkları şiirlerin karakterleri
üzerlerinde ne kadar sakil durduğunu fark ettim. Beden dili başka söylüyor
kalem başka yazıyordu. Edep dilini sadece argo kelimelerden uzak durmakla
kullandıklarını sananların kendi egolarının edepsizliğine yenik düştüğüne tanık
oldum. Bireysel çıkarları için insanları ötekileştirme modasına uyduğunu
gördüm. Edebiyatın kalbi olan şiirden kan damlıyor, nefret karşı görüşten
insana hayat hakkı tanımıyordu.
Oysa şair akıldan çok yürek(vicdan) insanıdır.
Empati yeteneği güçlüdür. İnsan olma
erdemlerini çok iyi taşır ve her yöne aşkla duygu penceresinden bakar. Yaptığı ile yazdığı tutarlıdır. Vatanı
dünyadır. İnsanı bölerek kategorize etmez. İnsanı ve duygularını baz alır. Dili
dini ırkı mezhebi ideolojisi yoktur. Kültürünü yansıtsa bile enternasyonel
olmalıdır. İnsan hakları evrensel beyannamesini bir kez olsun okumalıdır. Genel
ahlak kuralları çerçevesinde diline beline eline sahip çıkabilendir.
Bütün duyguların temeli olan sevgiye uğramadan,
sonradan öğrenilen diğer duygularını ön plana çıkarması omurgasını kırar.
Ne yazık ki kaliteli
bir insan yapısında olması gereken hasletleri duygu insanında göremediğim şair
etiketliler var. Kelimelerle sihirli bir şekilde oynayan, onlara şekil
verebilen yetenekler; maalesef ki can veremiyordu. Çünkü karakterlerinin omurgası
yoktu.
Songül Bulut