Totem kavramı; sosyal alan içinde oluşan özneli tarih sel oluşun, vaz geçilemez olan temel bir kavramıdır. Totemi, Kızılderili totemi ya da put sapkınlığı türü anlamlar sayıp, çöp sepetine atma gayretleri; bilgi düşmanlığı olmaktan da öte tarih sel olan bilincimizi anlaşılmaz kılmaktadır.

 

Anlaşılmaz kılınan şey de, anlaşılmaz kılındığı her durumla kendisini bize duyurtan bir kara deliğe dönüşür. Kendimizi az zorlasak, anlayacak gibi olduğumuz durumlar belirmesi ile canlanan karadelikler, arkaik hafızayı oluşan birikmedir.

 

Kişiler, kendi alan çevreleri içinde beslenmek yapmak için yiyecek içecek bulmak için vs. yaptıkları mesailerle tehlike alanları olan yerlerden kaçınmalarını çok iyi analiz etmenin hafıza haritalarına sahiptirler.

 

Ve kişiler o şeylere rahat ulaşmayı; çevrenin yararlı zararlı besin türlerini; o çevrede gizlenip emniyette olabileceği türden yer adreslemelerini de çok iyi bilirler. Kişiler o totemi alan içinde bu bilme ve alışmaların huzurlusu ve az çok kaygılardan arınma içinde olmanın eylemlisidirler.

 

Bunlara kişi çevresinin, kişi üzerinde oluşan özel alan etkisi denir. Alan etkisi baskı ve basınçtır. Bu baskı ve basınçtan ötürü alan etkisi kişiler üzerinde kişilerini duyulur arzulara yönelim ve eğilim kılmakla; alanı içinde kişileri yöneltmedir. Bu nedenle alan etkisi, şeylere (kişiye) eylemliliktir.

 

Kişi, bu aktüel çevreli etkilerin içine; kendi yaşanmışlıkları olan anılarını da bu alan etkisi içine katmakla alan şiddetini duygusal oluşla da artırırlar. Anılar hem adresleme oluşla günlük pratiğinin somutluğu olur. Hem de anılar duygu oluşla bir alan etkisidirler.

 

Kişiler güncel alan etkili yerler eşliğindeki anılarını göz önüne getirip canlandırırlar. Ve anılarını o alan etkisiyle eşleştirip giriştirirler (tasavvurlarını oluşurlar).

 

Kişilerin totemi alan etkisi içine; "anısını", "tasavvurlarını", kendi düşünmelerini de katması, o çevrenin totemi alan etkisi şiddetini de artırır. Kişilerin anı ve düşünme olan totemi alan etkili duyguları; totemi alan çevresi içinde olmakla; kişinin totemi alan içinde bildiği adreslere denk düşer.

 

Kişi bu denk düşmelerini alan etkisi içine katar. Alan etkisi içine katılan her bir duygunun adreslerine denk düşmesinde kaynaklı bilmelerin rahatlığı içinde olan kişi bağ enerjisini bu sürece, bağ etkisi olmakla giriştirir. Totemi çevrenin bu kabil alan etkisini kişi; kendisine özgü ve kendisine özel olmakla özgün parçalı anlamalar kılarlar.

 

Kişi veya kişilerin bu alan etkili girişmeleri içinde beraber yaşayıp beraber anı oluşturdukları ölmüş atalarıyla da olan bir geçmişleri vardı. Görülen, bilinen, gezilen yaşanan ve deneyim anıları olan bu yerlerdeki “Alan etkisi” geçmişi sürekli besleyip çağrışmakla bu anılar; anıları yaşayan kişilerin aklında canlanmalarına neden olur.

 

Bu durumda zihinsel çağrışmalara neden olan “alan etkisi” anıca, geri beslenmeli etkinin ana kaynağıdırlar.  Geri beslenmeli zihinsel çağrışımlar da, totem alan üzerine etki yapmakla kişinin alan içindeki tutumunu, bilgisini, görgü ve deneyimleriyle mana zenginliğini oluşmakla etki eder.

 

Kısaca alan etkisi bek raundu (geri beslenimi) oluşmaktadır. Geri beslenim de yeni nesil üzerine bir bilme bir tutum olucu davranış adresleri olmakla yansıması; totemi alan içinde bir birleri üzerine etkili çevrimlere dönüşmektedirler.

 

Totemi etkili alanın içinde oluşan anıları ile kişiler; kendilerinin savunma ve sağlama olucu mekanizmalarını eşletirler. Ölen ve yaşayan kişilerin birlikte deneyimleri vardır. Bu deneyimler yeni jenerasyona aktarılır.

 

Aktarılan söylemlerinin totemi alan içinde kişi savunmalı ve kişi sağlatma mekanizmalarına denk düşen adresleriyle karşılaşılması nedenle kişilerin o yer ile anılarını birlikte düşünmeleri vardır.

 

Kişilerin geçmişi anıcı düşünmeleri nedeniyledir ki, kişilerin kendi anıları içinde ataları oluşur. Bu oluşma kişilerimizde ataların kendilerini koruyup gözetir olduklarına dair zahiri imgelerini oluşur. Kişilerimiz bu tür zihin görüntülerinin etki ve düşünmesinde hiç kurtulamazlar.

 

Bu tür değer duygusu içinde olan kişilerimizde; atalarının geçmişte olduğu gibi bu günlerinde de kendilerine koruyucu yol gösterici sağlayışları olduğunu düşünürler. Bu düşünce karşısında duygusal yaşanan anı sal alan etkili baskı ve basınca duyulan minnetin ve mihnetin kişi, duyuşu vardır.

 

Bu iki tür yoğun alan etkili düşünce ve tasavvurların; kişiler üzerine “anı yansıtmalı geri beslenme ve geri beslenmenin şimdiki tutum üzerine bir alan etkisi” vardır. Bu tür alan etkilerine; “duyuşlu sosyal etki veya atalar etkisi” diyoruz. Totem edilen mana içeriğinde bu da vardı.

( Alan Etkisi Ve Totemi Oluş 6 başlıklı yazı Bayram KAYA tarafından 12.12.2016 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu