M.Ö- 2650 Yılında eski Mısır kaynaklarında,sakaldan hariç bıyık tek başına Mısırlılarda görülmüş.
Romalılar Galyalıları saç ve bıyık bıraktıkları için,Barbar olarak nitelemişler.
1447 yılında İngilterede çıkan bir yasa ile erkeklerin dudaklarının üzerindeki kılları kesmeleri
yasaya bağlanmış,yanlız 400 yıl sonra İngiliz askerlerine bıyık bırakmak zorunlu hale getirilmiş.(kaynak Anabritannica)
Türkler de bıyık kutsal gibi bir şey Atalarımızda tarih boyunca bıyık var.
Genelde erkekliğin sembolü olarak günümüze kadar gelmiş.
Bundan çok değil 25 yıl kadar önce Anadoluda bıyıksız gezmek,cesaret isterdi ve başka anlamlara sebebiyet verirdi.
Bıyıksız erkekler tehna yerlerde sıkıştırılarak,Anan gibi saç uzatacağına Baban gibi bıyık bırak,denerek tartaklanırdı ve daha da ileriye işi götürürlerdi.
Bıyıksız erkeklerde kendilerini,bıyıkta keramet olsa Kedi de çıkmaz diyerek savunurladı.
Türk erkekleri için bıyık namus, kavramı ile eş değer anlayıştaydı ve en büyük iddialarda ortaya bıyık kesmece konurdu ,ondan başka daha büyük bir iddia yok gibiydi.
Peygamber efendimizin de bıyıklı olduğu ve sakalını ve bıyığını boyadığı bilgileri günümüze kadar gelmiştir.
İslamiyette bıyık bu yüzden sünnettir.
Osmanlı döneminde yeniçerilerde ve savaşcı kesiminde abartılı sakal ve bıyık ön planda.
Nedenine gelince savaş sırasında,düşman askerlerine daha heybetli görünmek ve korku vermekmiş.
Rakibini ilk önce moral olarak yıkacaksın taktiği o günlerde de uygulanmış.
Tarihe bıyıkları ile girmiş bir çok ünlü vardır.
Bunlardan Faşist lider Hitler ve o komik bıyığı ama o günkü ortamda o bıyık bir sembol olmuş ve rakibi Stalin o da başka bir idolojinin sembolü olacak bıyık tipi ile hafızalarımıza kazınmış.
Dünyada bundan 20 yıl öncesine kadar en erkek millet İtalyanlarmış,en fazla bıyık İtalyan erkeklerini süslemiş.
Biz kara bıyıklı Türkler ilk sırayı malesef makarnacılara kaptırmışız.
12 eylül ihtilalini yapanlar resmi dairelerde 657-1475 tabi olarak çalışanlara bıyık genelgesi yayınladılar o genelgede şekli çizilen bıyık bırakma dışında ki bıyıkların yasak oldugunu bildirdiler.
12 Eylül iktilali döneminden önce ve halen geçerli olan,bıyık şekilleri erkeklerimizin hangi tarafta yer aldıklarının burunlarının altındaki imzalarıydı
Bozkurtlar Hilal şeklinde dudaklarından aşağıya sarkan bıyık şeklini sembol yapmışlardı,halen de devam etmektedir.
Devrimciler Deniz Gezmiş ve arkadaşlarının bıyık şeklini kabul ederek kalın ve dudaklardan aşağıya fazla inmemek şartı ile ve halen uyguluyanlar var.
Radikal Dincilerin bıyık sembolleri o zamanlarda aynıydı ve şimdi çok moda olan Fırca bıyık tabir edilen üzerleri makasla kırpılmış,bıyık modelidir.
O dönemlerde şimdi bu yazıyı okuyanlara komik gelecek ama bıyıkları yüzünden,vurulup öldürülenler, o kadar fazla ki!
Ne Şehittir ne Gazi,bıyık yüzünden gitti Niyazi

Bıyık çeşitlerine gelince.

Pala bıyık: bu bıyığı taşıyanlara halen Pala olarak seslenilmekte.
Burma bıyık: Uçları hafifce yukarı kıvrık olan bıyık şekli
Kaytan Bıyık:Ağız kenarlarından biraz aşağıya sarkan ve ince bırakılan bıyıktır.
Badem Bıyık :Genelde eskiden şehirli kişilerin bıraktığı bıyık şekli.
Burma bıyık. İşte kol gibi bıyık şekli dedikleri cinsten,rajonu devamlı burmak gerekir.
Tabiki bıyık rengide çok önemli idi.
Eskiden saç ve bıyık boyaları yaygın olmadığı için,genelde pratik çözümlere gidilirdi,bunların başında Badem ve Fındık kabukları yakılarak bıyıklara sürülürdü.
CENGİZ DAMAR
( Bıyığın Tarihçesi başlıklı yazı cengiz--dama tarafından 1/9/2010 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu