M. NİHAT MALKOÇ
Şehirlerin gelişimi yol, su,
elektrik ve kanalizasyon çalışmalarından ibaret değildir. Şehirleri asıl imar
eden şairler, yazarlar ve düşünce adamlarıdır. Bir şehirde fiziksel altyapıyla
kültürel altyapı dengeli bir biçimde düzenlenmezse zamanla sıkıntılar baş
gösterir.
Trabzon’un bir kültür ve sanat şehri olduğunu söyler
dururuz yıllardan beri… Bunu bir övünme vesilesi olarak kullanır, içten içe
gururlanırız. Bir insanın kendi yöresel değer ve birikimleriyle gururlanması
onun en tabiî hakkıdır. Bu takdire şayan bir davranıştır aynı zamanda. Fakat bu
değerleri sahiplenmek lâfla olmuyor. Hamasî sözlerle hedefe varılmıyor. Yöresel
kültürümüzü gündeme taşıyan şahsiyetlere yardımcı olmayı bir sorumluluk
bilincinin yansıması olarak algılamalıyız. Bu gibi yayın organlarını mutlaka
satın alıp desteklemeliyiz.
Önümde şiir ve kent kültürü dergisi
olarak kültür piyasasına sunulan “Mor Taka” duruyor. Taka deyince yanlış
anlamasın dostlarım… Bu öyle zannettiğiniz gibi belden aşağı mizah dergisi filan
değil… Belden yukarı olanlardan da değil… Bu bir kültür dergisi… Kaptanlığını
da kıymetli hemşehrimiz, içimizden bir olan Yaşar Bedri Özdemir yapıyor.
Trabzon’un sayılı değerlerinden biri
olan Yaşar Bedri Özdemir, kendisi istemese de, şöhreti ülke geneline yayılmış
münzevî bir şâir ve gönül adamı… Sanat coşkusunu hiç yitirmeyen, resimle şiiri
bütünleştiren, iç dünyasında fırtınalar koptuğu hâlde müşfik bir liman gibi
görünen şair, yazar, ressam, öğretmen, düşünür, nakkaş Yaşar Bedri; modern
şiirin gelenekten beslenen nurlu oluğudur. Öz ışığımızla aydınlanan ve
aydınlatan bir münevverdir.
Türkiye’de bağımsız sanat dergiciliğinin
akıbetini çok iyi bilen Yaşar Bedri Özdemir, Mor Taka’nın künyesinde,
dergisiyle ilgili olarak şu enteresan ifadeyi kullanıyor: “Rüzgâr muhalif
olmazsa mevsimde bir demir alır.” “Rüzgâr muhalif olmazsa…” ifadesi
Türkiye’deki dergilerin acı kaderine düşülen bir not olarak da kabul
edilebilir. Çünkü derginin yayınına ne zaman nokta konulacağı meçhuldür. Şayet
okur âlicenaplığını gösterir de yayını desteklerse dergi uzun soluklu olur,
yaşar. Aksi takdirde kadim dergiler mezarlığının yolunu boylar.
Usta şair Yaşar Bedri Özdemir, Mor Taka’yı işyerinin bitişiğindeki
yazıhanesinde tek başına hazırlıyor. O kendi tabiriyle “Mortaka” adlı şehir ve
kent kültürü dergisinin kaptanıdır. Koca gemiyi tek başına Karadeniz’in azgın
sularında yüzdürmek hiç de kolay bir şey değildir. Bunun farkında olduğu için
derginin gelecek sayılarıyla ilgili olarak temkinli konuşuyor: “Gelecek sayımız, sözcüğü derginin sürdürümü için zorunluluk
oluşturuyor… Masaüstü çalışmalarından, derginin pullanıp gönderilmesine kadar
olan süreçte, bütün hamaliyenin bir kişinin omuzlarında olmasının getirdiği
aksamaları aşmakta yetersiz kaldığımın farkındayım. Bilindiği gibi amatör bir
tasarımdır Mor Taka. Zaten profesyonelce yapılan her işin bir zaman sonra ruhu
boşaltılmaktadır. Tek başıma sürdürdüğüm bu yolculukta; sadece kusurların
arandığı bir arenada seçicilik zaaflarını en aza indirmeye çalışıyorum. Kimse
zaten kimse bile değilken, Mor Taka'ya yapılan haksızlıkları görmezden gelmeye
çalışıyorum!..”
Trabzon’da yayınlanan Mortaka; içerik ve mizanpaj
bakımından düşünüldüğünde İstanbul standartlarında çıkan usta işi bir dergi
olduğu görülür. Taşrada böyle dolu ve kaliteli bir dergi çıkarılabileceğini
söyleseler doğrusu inanmazdım. Fakat bu dergiyi bizzat görünce, azmin elinden
hiçbir şeyin kurtulamayacağı hakikatine bir kez daha gönülden inandım.
Son dönem modern şiirimizin imge avcısı Yaşar Bedri
Özdemir’in Mortaka’sı bugüne kadar 16 kere hayal ufuklarına sefer eyledi. Her
seferinde de yükü çok ama çok ağırdı. Çünkü geleceğe dair düşleri ve
düşünceleri taşıyordu güvertesinde. Onlarca duygu savaşçısı şair, onlarca bilgi
ve düşünce eri yazar, bu takanın zorlu yolculuğunda sabırdan kozasını ördü.
Şair Yaşar Bedri, taşrada da güzel bir dergi
çıkarılabileceğini ispatladı; bu zorluğu başardı. Bundan sonrası, kaliteli dergi bulup okuyamadığından yakınan
aydınlara düşüyor. Bu aydınlar bir de Trabzonlu olunca üzerlerindeki sorumluluk
katmerleşerek artıyor. Üstad Yaşar Bedri Özdemir’i yürekten kutluyor, Mor
Taka’nın uzun soluklu olmasını diliyorum.