Bir imam ve bir rahip, Yahudi hahamın görev yaptığı sinagoka giderler. Her ikisinin de niyeti Yahudiliğin ne olduğunu bu konuda en etkili ve yetkili ağızdan öğrenmektir.

Haham Haim Efendi ikisini de güler yüzle karşılar ve arzularının ne olduğunu sorar. İmam da papaz da '' Yahudilik nedir öğrenmek istiyoruz.'' Derler
 
Haham, İmam Abdulhalim'i de Rahip Piyer'i de tepeden tırnağa süzdükten sonra '' Öğrenemezsiniz. Boşuna zahmet çekmeyin.'' Der. ''Neden öğrenemeyiz?'' Diye sorduklarında da '' Çünkü bir Yahudi gibi düşünemezsiniz de ondan ''Diye cevap verir.

İmam da papaz da ısrar ederler.

-Lütfen bize bir Yahudi gibi düşünmeyi öğretir misin?

Haham hiç de istekli değildir ama karşısındakiler çok ısrarcıdır.

-Peki o zaman. Şimdi sizlere vereceğim kağıda sorduğum sorunun doğru cevabını yazarsanız size Yahudi gibi düşünmeyi öğreteceğim. Birbirinizden kopya çekmek yok tabii ki. 

İmam ve rahip merakla soruyu beklerken haham sorar

- İki insanın ancak sığabileceği bir bacaya girmiş olan iki kişi bacadan çıktıklarında biri is-pas içindedir, diğeri ise tertemiz çıkmıştır. Bu iki kişiden hangisi bacadan çıkar çıkmaz banyoya gider?

İmam da rahip de '' Çok kolay bir soruymuş.'' Diye düşünür ve ikisi de aynı cevabı yazarlar: ''Elbette ki is-pas içinde olan.''

Haham cevapları okur ve başını sallar.

-Hayır her ikiniz de bilemediniz. Bacadan çıkan insanlardan kirli olan, karşısındaki temiz insanı görünce kendisini de temiz sanır ve banyoya gitmez. Temiz çıkan ise karşısındaki insanın pis olduğunu görünce kendisini de pis sanır ve hemen banyoya koşar.

Daha sonra haham devam eder.

-Siz bu kafayla asla Yahudi gibi düşünemezsiniz.

İmam ve rahip ısrar ederler '' Bir soru daha sor'' Diye. 

Haham kıramaz onları ama yeni bir soru değil az önce sorduğu soruyu tekrar eder: 

-İki insanın ancak sığabileceği bir bacaya girmiş olan iki kişi bacadan çıktıklarında biri is-pas içindedir, diğeri ise tertemiz çıkmıştır. Bu iki kişiden hangisi bacadan çıkar çıkmaz banyoya gider?

İmam ve rahip, hahamın daha önce verdiği cevabı iyi ezberlemişlerdir. Hemen aynı cevabı yazarlar yine: ''Bacadan çıkan insanlardan kirli olan, karşısındaki temiz insanı görünce kendisini de temiz sanır ve banyoya gitmez. Temiz çıkan ise karşısındaki insanın pis olduğunu görünce kendisini de pis sanır ve hemen banyoya koşar.''

Haham kağıtları alır, okur ve esefle başını sallar.

-Yine olmadı. Bacadan çıkan kirli insan aynaya bakınca kirli olduğunu görür ve hemen banyoya koşar. Temiz olan ise aynaya baktığında tertemiz olduğunu görür ve banyoya gitme gereği duymaz.

İmam da rahip de itiraz eder.

-Ama siz aynadan bahsetmemiştiniz. Bu durumda bize bir soru daha sormalısınız.

Haham gülümseyerek kafa sallar ve aynı soruyu üçüncü kez sorar: 

-İki insanın ancak sığabileceği bir bacaya girmiş olan iki kişi bacadan çıktıklarında biri is-pas içindedir, diğeri ise tertemiz çıkmıştır. Bu iki kişiden hangisi bacadan çıkar çıkmaz banyoya gider?

İmam ve rahip hemen yazarlar: '' Eğer odada bir ayna yoksa bacadan çıkan insanlardan kirli olan, karşısındaki temiz insanı görünce kendisini de temiz sanır ve banyoya gitmez. Temiz çıkan ise karşısındaki insanın pis olduğunu görünce kendisini de pis sanır ve hemen banyoya koşar. Ama eğer odada bir ayna varsa bacadan çıkan kirli insan, aynaya bakınca kirli olduğunu görür ve hemen banyoya koşar. Temiz olan ise aynaya baktığında tertemiz olduğunu görür ve banyoya gitme gereği duymaz.

Cevabı yazdıkları kağıdı hahama uzatırlar. Haham cevapları okur ve görür ki daha önceki cevaplarda olduğu gibi yine birbirinin aynıdır cevaplar. Karşılarında durur ve tane tane konuşur.

-Ben size söylemiştim asla bir Yahudi gibi düşünemeyeceğinizi. Siz iki insanın ancak sığdığı bir bacaya giren iki kişiden hangisinin banyo yapması gerektiği üzerine bir sürü fikir üretmeye çalışırken, bir sürü yorumlar yaparak çene yorarken, lüzumsuz tartışmalarla bir sürü zaman harcarken( Ki o tartışmalara sizi biz yönlendirmişizdir.) biz aynı bacaya girmiş olan iki insanın her ikisinin de kirlenmiş olduğunu görürüz ve ikisini de banyoya sokarız.

( Yahudi Gibi Düşünmek. başlıklı yazı Sami Biber tarafından 2.10.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.