Artık totem,
groteskti büyülü dünyanın simge taşıyıcısıdır. Fiziki ya da doğal ortam ile
içsel dünyayı sınırsız bir Hüdai Nabi çevre olmaktan çıkartıp çevreyi izole
alan kılması nedenle totem; groteskti ligin gerçeği hayalden ayıramama halinin
de bengisiydi.
Groteskti
totem düşünce olarak ciddi olanı komikleştirir. Komik olanı ciddi olarak ele aldırıp,
belki de yaşanmaz olabilen dünyayı böylece yaşanır kılabilmektedir.
Totemin
geçiş dönemi figürü olmasındaki en önemli geçiş dönemi özelliği şunlardır. İzole
ve kolektif bir sosyolojik alanla, herkesle herkesin olan, ortaklaşa kaynakları
olan, izole bir coğrafi alan yalıtmasını ortaya koymuş olmasıdır.
İşte böylece
totem; içimizdeki çıvlamalı kopya totemi büyüklük ile dışımızdaki hem
sosyolojik ve hem de coğrafi alanla sınırlı tutulan somut dünyaya yeni bir
eylem, yeni bir söylem ve yeni bir düşünce alanı açma aktiviteli kopyalamalardır.
Totem: içselimiz
de bulunmakla groteskti olup; dolu dizgin olan içsel çıvlamaları (kopyadan
büyümeleri), dıştaki sosyolojik ve somut çevre olan totem alanla çıvlamayı
kesip durduran, çıvlamayı sınırlayan bir karakterdir de.
İçsel totemin
sonsuz olması, içsel çıvlamalarla kartopu benzeri döngüler içinde her biri bir kartopu
bölünmesinden kopya parçalar olmasıdır. Kartopu giderek büyürken, büyüklük
merkezin taşıyamayacağı bir devasa oluşa erişir.
Belli bir
büyüklüğe erişen groteskilik (veya merkezin taşıyamayacağı büyüklüğe erişen
groteskilik) dağılır, parçalanır. Parçaların her biri yeniden büyür. Gölgeleri
oluşur. Bu durum da kendi parçalarında büyüyen kuruntuları veya kendi
parçalarında büyüyen bir bir kendi evhamlarını oluşmasıdır.
Her bir
evham ya da kuruntu, kendi içsel kopyalarından birer kopyadırlar. Gölgeden,
gölge yansımalardır. Totemin güzelliği sıfırdan bir inşa yapması ve kişileri
birbirine yakınsatıcı anlayış ve iş birliği içinde, kolektif bir alan
kurmasıdır.
Aslında kişileri
birbirine kardeş olarak yakınsatır, ait eştirir bir tutum içinde olan totem bu
haliyle transfer emeklerin ortaya çıkışında en büyük etkenidir.
Yine totem,
geleceğin farkında değildi. Veya totem gibi bir neden yol açacağı sonucundan
habersizdi. Totem alanlı kulvarın açacağı yeni eylemli, yeni söylemli düşünce
alanın farkında değildi.
Neydi totemin
kendi eyleminden ötürü farkında olamayacağı bu sonuç?
Totemin
yakınsatıcı, sınırlayıcı, ortaklaştırışı ve transfer emekler üzerinde ortak
birim zamanı ortaya koyucu bu tutumu ile geleceğin ve kendi paydaşlı kulvarının
"üreten ilişki tohumlarını" kendi bağrında taşıyan dünyaya dönüşecek
olan" her bir yol adımlarını bağrında taşıyor olmasıydı. Bunun böyle
olduğunu ancak biz görüyorduk.
Bundan
ötürüdür ki totem düşünce şu veciz sözü ortaya koymuştur. Hiçbir gelişme, olgu,
olay ve düşünme olmasın ki kendi yol adımları, kendi öncesinin koşullar içinde
var olmasındı (uç vermiş olmasındı).
Bu nedenle
köleci sistem, kolektif sistem içinde birikimlerin ve birikimli liginin
süreklilik kazanmasıyla önce mülk sahipliğine gidecek olan düşünceyi kolektif
sistem içinde yeşertip, uç verdirtmişti.
Totem
düşünceli kolektif kulvarın kolektif sistem birikimli artık değerlerin kişi düşünce
ve eylem dünyası içine farklı kopyalar biçiminde yansıması nedenle totem
düşünce; geleceğin ne olduğunu ve gelecekte ne olacağını bu aşamayla bilmezdi.
Ve kendi sonrasına yol açmakla bilemediği köleci düşünce; kolektif alanın kendi
bağrına kendi ektiği kopya filizlenmelerdi.