ÜÇÜNCÜ  BÖLÜM

         1.  DÖNÜŞ  YOLU..

 Eylülün  ikinci  haftası  olmuştu.  Mahalleye  çıkma  işleri,  artık,  yavaş,  yavaş  tavsamıştı.  Bostanlar  da  sararıyordu.  Ya  bana  ikinci bir    bulunacak,  ya  da ,  köylülerle  beraber, köye  dönmek  mecburiyetinde  kalacaktım.  Muhittin,  bir  gün,  suskunluğunu  bozarak,

 -Kırıkkale  fişek  fabrikasında , uzaktan  akrabamız  olan  biri,  bir  usta  başı  var;  oraya  gidelim  ve  Ondan,  senin   için  bir iş isteyelim”  dedi.

- Olur,  ama,  senin  bu  kulüben  ne  olacak?

       -- Onu  kapatır  gideriz,  bir  şey  olmaz,  hoş  olsa  da  fark  etmez  ya!  Zaten,  havalar  soğuduğunda,   her  zaman  olduğu  gibi, ucuz  bir  otele  çıkarım.

     Köylülerden  bir  grup,  dönme  hazırlığına  girişmişlerdi,  biz  de  öyle  yaptık.  Çok  geçmeden,  Ankara’ya,  tren  biletimizi  bile  almıştık.

      Son  akşam,  Fener  yolundaki  kahveye  uğradık.,  Bizden  sonra  geleceklere  veda  ettik.  Onlara  durumu  ve  dönmekteki  maksadımızı  izah  ettik.

     Ertesi  günü,  öğleye  doğru, trene,  kömürle  işleyen  kara  trene  bindik.  Üçüncü  mevki,  ve  tahta  kanepeler.  Bostancıya  kadar, veda  edercesine,  güzel  köşk   ve  bahçeleri,  gıpta  ile  seyrettim.  Zaten  hiç,  bunca  güzelliklere,   haset  ve  kıskançlık  duyarak  bakmamıştım  ki.  Bu  güzel  yerlerden  ayrılıp,  yine  çile  çekmeye,  köye  mi  dönecektim?  Yol  boyu ,  Tanrıya  dua  ediyordum.

  “Tanrım,   yalvarırım!    Böyle  aciz  durumdayken,  bi  daha  beni  köye  döndürme”!  Ben  böyle  içimden,  dua  ederken,  Muhittin,  birden  bire 

 -Yusuf!,  İzmit’te  bir  akrabamız  var,  belediyede,  mevki  sahibi  biri,  Ben  askerliğimi  yaparken,  gidip  görmüştüm,  istersen  Ona  bi  uğrayalım!  Belki  sana  bir    buluverir

  -Olur,  ama  Ankara’ya  bilet  almadık  mı?  O  bilet  yanmaz  mı? diye  sorunca ;

  -Yanarsa ,  yansın!  İzmit’te  inelim  bakalım,  bizi  nasıl  karşılayacak?  Duruma  göre,  ne  yapacağımıza   sonra karar  veririz.  Böyle  bir  karara  vardıktan  sonra,  köylülere  de  bundan  bahis  ederek,  Onlara  veda  ettik  ve  İzmit’te,  trenden  indik. Belediye  binasına  girdiğimizde,  koridorlarda,  resmi  ve  sivil  kıyafette,   pek  çok   insan    dolaşıyordu.  Muhittin,  resmi  kıyafetli,  birisinin  yanına  sokularak,  bir  şeyler  sordu;  galiba  zabıta  memuru  idi.

  -İşte  şu  oda!   Ama,  ben ,    kendisine  bi  sorayım,  diyerek-içeri  girdi-.  Girmesiyle,  çıkması  bir  olmuştu.

   -Girin  ,  çocuklar!  Sizi  bekliyor,  deyip,  kapıyı  açıverdi.  Biraz  çekingen,  içeri  girdik.  Masanın   arkasında,   yakası   kırmızı   resmi  ceketli,  gözlüklü,  çıplak kafalı, şişmanca  bir  kimse  oturuyordu.  Gözlerini  bize  çevirmiş,  gözlüğünün  üstünden,  bizi  süzüyordu.  Muhittin,  biraz  yaklaşarak;

    -Dayı,  ben  Muhittin!  Yelli  köyünden,  dayın  Molla  Süleyman’ın  oğluyum,  Bu  da  ,  kardeşim  Yusuf!  deyince,  dayımız,  yavaş,  yavaş  yerinden  kalktı; benim  yüzüme  baktı  ve ; -                                                      ''Ne   kadar,  rahmetli  Yusuf  ağabeyine  benziyorsun''  deyerek,  bana  sarıldı,  yanaklarımdan  öptü.  Yüzüne  baktığımda, gözlerinin  yaşla  dolduğunu  fark ettim.

  Ben  çok  duygulanmıştım.  Bu  gözyaşları,  dayısını  ve  rahmetli  ağabeyimi  ne  kadar   sevdiğini  anlatıyordu.   Böyle  bir  yakınlığı  hiç  beklemiyordum.  Şaşırmış,  biraz  da  sevinç  ve   gurur  duymuştum

   Bizi  oturttu,  çay  söyledi.  Masanın  yanında  oturan  delikanlıyı  göstererek;

         -Bu  da  benim  büyük  oğlum,  Erdem,  dedi.  Erdem,  sarışın,  yakışıklı  bir  delikanlıydı.  Heyecandan,  Onun,   orada  oturduğunu  fark  etmemiştim.   Dayımız,  bize,  köyle  ilgili  bazı sorular  sorduktan  sonra,  oğluna  dönerek:

 - Sen  kardeşlerini   eve  götür,  ben  daha  sonra  geleceğim.,  dedi.  Sessizce  bürodan  ayrıldık;  yolda  Erdem  Ağabey   Muhittin’le konuşmaya  devam  ediyordu. 

    Çarşının  içinden  geçerek   eve  ulaştık,  ev  fazla  uzak  değildi.  Demirden  yapılmış,  bahçe  kapısını  açarak,  çiçeklerle  bezeli  bahçeye  girdik.  Bahçenin  bir  tarafında  kameriye  altında  oturanlar  vardı.  O  tarafa   doğru  yürüdük.  Onların,  biz  yaklaşırken,  bizi  merakla  süzdüklerini  fark  etmiştim.  Onlara  yaklaştığımızda,  Erdem:

 -Anne,  Bunlar  babamın  akrabaları  imiş,  Onları,  eve  getirmemi  söyledi,  deyince,  meraklı  bakışlar  yok  olmuştu.  Herhalde,  bizi  işçi  zannediyorlardı  ki ,  bunda da  hakları  vardı.  Muhittin, 

 -Yenge,  benim,  Muhittin ,  diyerek,  kadının  elini  öpmüştü;  ben  de  öyle  yaptım.  Bu  arada,  kıkır,  kıkır  gülen  kızlara  gözüm  ilişmişti.  Anlaşılan,  kıyafetimi  yadırgamışlardı.                                                                                           Muhittin’in  değil  ama,  benimki  gerçekten  gülünecek  durumdaydı.  Ayağımda  çarık,  yamalı  bir  pantolon,    rengi  kaçmış  bir  mintan  ve  başımda  eski  bir  kasket.

 Yenge  hanım  benim  ismimi   sorunca;  Bizden  önce  oğlu  davranarak”-Yusuf  muş,  anne    dedi.  Bu  defa ,  yenge  hanım;

    —Şöyle  oturun,  biz  de  tam   çay  içecektik,  karnınız  açsa,  kızlar,  bir şeyler  getirsinler,  deyince,   ikimiz  birden:

  —Hayır    değiliz,  yenge  dedik  ve  bankın  bir  kenarına,  ezile,  büzüle  oturduk.  Bize,  gevrek  simitle,  beyaz  peynir  ve  çay  ikram  ettiler.  Simidin  tazeliği. Kokusu,  peynirin  lezzeti, uzun  süre    damağımda  kalacaktı.

  Yengemiz  kısa  boylu,  esmerce,  iri  kahverengi  gözlü,  yüzünün  biçimi,   biraz  tatarımsı,  kırk  beş-- elli  yaşlarında bir    kadındı. Kızlar  bir  tarafta  dururken,  yiyecekleri  ve  çayı  kendisinin  getirmesi,  Onun  hareketli  ve  çalışkan  bir  insan  olduğunu  gösteriyordu.

   Kameriye  altında  dört  kız  vardı.  Onları, “bu  yeğenim,  bunlar  da  benim  kızlarım “  diye  tanıtmıştı.  Yeğenim  dediği,  uzunca  boylu,  düzgün  vücutlu,  esmer  tenli,  ela  gözlü,  güzel  bir  kızdı.  Kendi  kızlarından  büyüğü,  kısa  boylu,  sarı  saçlı,  yuvarlak  yüzlü,  mavi  iri  gözlü  ve  tombuldu.  Üzerinde   kısa  bir  entari  vardı  ve  bahçede  yalın  ayak  dolaşıyordu.  Ortancası,  esmer,  siyah  düz  saçlı,   siyah  gözlüydü,  üzerinde  düz,  ince  bir  entari,  ayaklarında  şıpıdık  terlikler  vardı.  En  küçüğü  ise,  buğday  tenli,  iri  kahverengi  gözlü,  kahverengi  kıvır,  kıvır  tek  örgülü  uzun  saçlarına  renkli  kurdele  takılmıştı.  Dört ,  beş  yaşlarında  güzel  bir  çocuktu.  Erdem  ağabey,  Muhittin’den  biraz  küçük  görünüyordu.  Boyu  benden  büyüktü.  Sarışın,  yeşil  gözlü,  kıvırcık,  sarı  saçlı,  yakışıklı  bir  delikanlı  idi.  Davranışları  kibar,  konuşmalarında  ise  biraz,  rekâket  vardı.  Dayım,  bu  benim  büyük  oğlum  dediğine  göre,  bir  oğlu  daha  olmalıydı,  ama  Onu  henüz  görememiştik.  Kameriye  altında  otururken,  yengemin  ve  Erdemin  kızlara  seslenişlerinden  anladığıma  göre:  Büyükten,  küçüğe  doğru  kızların  adı.  Ümmühan,  Çiğdem,  Menekşe,  ve  Fulya  idiler.  Ümmühan,  yeğen  oluyordu;  gururlu  bir  görünüşü  vardı:  Sanki  bize  küçümseyerek  bakar   gibiydi.

 İnsanları  tetkikim  bitmiş,  sıra    etrafıma  gelmişti.  Henüz  evin  içine  girmemiştim.  Ev,  üç  katlı,  yeni  inşa  edilmiş  bir  bina  idi.  Ev  kendilerine  aitti.  Üst  katları,  resmi  bir  müessesede  kirada  idi.

 Bahçe,  evin  üç  tarafını   çeviriyordu.  Her  üç  tarafında  da  yollar  ve  çiçek  tarhları  muntazam  bir  şekilde  tanzim  edilmişti.  Batı  taraftaki  kısım  biraz  daha  genişti.  Burada  meyve  ağaçları  için  bir  bölüm  ayrılmıştı.  Ayrıca  ,  tavuklar  için  bir  kümes,  ve  odun  konacak  bir  depoyu  içeriyordu.  Meyve  bahçesi  bölümünde,  vişne,  kiraz,  armut,  erik  incir  gibi  muntazam  dikilmiş,  fazla  boy  atmayan  cinsten,  ağaçlar  dikilmişti.  Yine  evin  batısında,  binaya  yakın  büyük  bir  dut  ağacı  görünüyordu.

 Daha,  demir  bahçe  kapısından  içeriye  girer,  girmez  çiçeklerin  canlı  ve  güzelliği  dikkatimi  çekmişti.  Çeşitli  renkte,  hâlâ  açan  güller,  sardunyalar,  begonyalar,  kına  çiçekleri  göze  çarpıyordu.  Bilinçli  bir  el  tarafından  bakım  gördüğü  belliydi.  Hem  bahçenin  giriş  tarafında,  hem  de  batı  tarafında,  bahçe  sulamak  için  musluklar  vardı.  Ayrıca,  güney  tarafta,  çiçek  bahçesinden  bir  duvarla  ayrılan  ve  etrafı  çitle  çevrilmiş,  oldukça  geniş  bir  sebze   bahçesi   vardı  ki  bakımlı  olduğu,  domates,  patlıcan  ve biberlerin  canlılığından,  belli  oluyordu.  Ancak ,  buranın  mülkiyetinin  komşularına  ait  olduğunu  söylüyorlardı.  Boş  olan  bu  araziyi,  bir  öneri  üzerine,  dayım  ve  çocukları  tarafından,  zorlu  bir  uğraş  neticesinde,  sebze  bahçesi  haline  getirilmişti.

   Biz  otururken,  küçük,  beyaz  tüylü  köpek  havlayarak,  bahçe  kapısına  doğru  seyretti.  Şişman  bir  çocuk,  bahçe  kapısından  içeri  girer  girmez,  köpek  Onun  etrafında,  fırıl,  fırıl  dönerek  sevgi  gösterisinde  bulunuyordu.  Şişman,  bize  doğru  gelirken,  bir  taraftan  köpeği  seviyor,  bir  taraftan  da  bize  merakla  bakıyordu . Sanki  ,  bu  çulsuzlar  da  kim  der  gibiydi.  Annesi;

   -Hoş  geldin  Erkan,  Bunlar,  babanın  akrabaları,  deyince;

   -Neden  daha  önce  gelmemişler,  neden  geç  kalmışlar!  Evin   inşaatı  ve    tamamlanması  sırasında,  Onları  da  çalıştırırdık,  diye,  güya  şaka  veya  espri  yaparak  mutfak  tarafına  doğru  yürümüştü.  Annesi  de 

   -Aç  mısın  Erkan,  diye  arkasından  sesleniyordu.

  Erkan  sarışın,  anormal  şişman,  büyük  kafalı, kahverengi  saçlı  ve  gözlü,  tatar  suratlı  bir  çocuktu.  Benimle  akran  veya  biraz daha  büyüktü.  Giysilerine  zor  sığıyordu.

  Vakit  epey  ilerlemişti.  Babamın  yeğenini,  yani  dayımı  bekliyor,  bir  an  önce  gelmesini,  istiyordum.  Her  halde,  bize  soracakları  vardı.  Bizim  de  Ondan  isteklerimiz  olacaktı.  Belki  bana uygun  bir    bulabilirdi.

  Kızların,  çığlık  ve  şamataları  arasında,  bahçe  kapısının  sesini  duydum;  dayım  geliyordu.  Sırtında  resmi  elbise,  başında  şapkası,  kısa  boylu,  toplu  bir  insandı.  Yine  gözünde  özlükleri,  elinde  de  bir  paket  taşıyordu.  Paketi  yengeme  uzatırken,

-Dözem!  Kaşar  ve  beyaz  peynir  aldım,  dedi.  Ayrıca,  cebinden  küçük  bir  paket  çıkararak,  yanına   sokulan ,  sevip,  okşadığı  Fulya’ya   verdi.  Biz  Onu  görünce  ayağa  kalkmıştık,

     “Oturun  çocuklar”  dedi  ve  şapkasını,  Menekşeye  vererek;                                                             -Hadi  kızım!  Bunu  içeriye  götür,  derken,  ceketinin  düğmelerini  açarak,  yanımıza  oturdu.  Saçları  dökülmüş,  yalnız  kenarlarında  kalmıştı.  Gözleri  iri  ve  insanın  içine  nüfuz  edercesine,  bakıyordu.  Artık  sırası  gelmişti;  bize  sorular  sormaya  başladı.

      -Yusuf!  Kaç  yaşındasın?  Kaçıncı  sınıfa  kadar  okudun?  Cevap  verirken,  bir  yandan  da  nüfus  cüzdanımı  ve  okul   belgemi  cebimden   çıkarıyordum.  Önce  nüfus kağıdına  bi  göz  attı  ve;

-Doğum  tarihin  doğru  mu?  dedi.  Benden  önce  Muittin  cevap  verdi.

       -Pek  doğru  sayılmaz,  dayı;!  köy  yerinde,  askere  biraz  geç  gitsin  düşüncesiyle,  nüfus  kağıdını  geç  çıkartırlar.  Sonra ,  dayım, okul  belgemi  alıp  incelemeye  başladı ve  arkasından,  bir  soru  daha  geldi.

      -Bu  belgeye  göre,  üçüncü  sınıfı  iki  sene  önce  bitirmişsin;  öyle  mi?

      -Evet,  Dayı!”  diye  cevap  verdim.

      -Peki,  o  iki  sene  zarfında  ne  yaptın?  Neden  okumadın? Aslında  bu  sorunun  cevabı  uzundu.  Kısaca:

   -Okula  devam  edebilmek  için,  başka  bir  köy  veya  kasabaya  gitmem  gerekiyordu.  Böyle bir  imkanım  yoktu.  Dağda,  bayırda  çalıştım,  cevabını  verdim.  Muhittin;

    -Dayı!  Yusuf’a  bir  iş ,  derken;  O  sözünü  kesti.  Bir  taraftan  yengeme  bakarken,  bir  taraftan  da;

    -Bu  gece  burada  kalın,  yarın  düşünürüz,  dedi.  Kalmamız  hakkında,  yengemin  de  tasvibini  almak  ister  gibiydi.

     Bu  konuşmalar  sürerken,   zaman  geçmiş,  hava  kararmak  üzereydi.  Yengeme  dönerek;

    -Dözem!  Ben  acıktım,  çocuklar  da  acıkmıştır ,  yemek  hazır  değil  mi?  Diye  sordu.  Sesinde,  biraz  da  otoritesini  kanıtlamak  ister  gibi  bir  hal  vardı.  Demek  yengemin  adı,  Dözem  di;  böyle  de  isim  hiç  duymamıştım !

  Akşam  yemeği  hazırlıkları  başlamıştı.  Daha  ziyade  ,  yengem  koşuşturuyordu,  Kızlar  bahçenin  bir  tarafında,  muhabbette  idiler.  Oğlanlarsa,  böyle  şeylere  hiç  karışmıyorlardı.  Muhittin  de  kont  gibi  oturuyordu.  Yengeme  yardım  için,  sessizce  kalktım,  O   mutfak  kapısından,  bana  tabak,  bardak,  çatal,  kaşık  veriyor,  ben  de  onları,  kameriyenin  altındaki,  üzerine  muşamba  yayılı,  masanın  üzerine  yerleştiriyordum.  Sofra  hazır  olunca,  nihayet  kızlar  da  çağrılmıştı.  Ümmühan  yoktu,  herhalde  evlerine  gitmişti.

 Yemekte,  ekmek  tahdidi  yoktu.  Ekmek  dilimlerini,  yığılı  görünce  şaşırmıştım,  Bu  bolluğun  sebebini,  bazı  şeyler  gibi,  sonradan  öğrenecektim.  En  çok  yoğurt  çorbasını  ve  nar  gibi  kızarmış,  böreği  sevmiştim.  Yoğurt  çorbası,  biraz  tarhana  çorbasını  andırıyordu  ,ama  çok  farklı  ve  lezzetliydi.  Böreği  çok  sevmeme  rağmen,  bir  dilimle  iktifa  etmiştim,  Hem  dilimler  çok  büyük  kesilmiş,  hem  de    gözükmek  işime  gelmemişti.  Erkan  ise,  börek  dilimlerini,  sanki  çiğnemeden  yutuyordu.  Elleriyle  yediği  için,  böreğin  yağları,  neredeyse,  dirseklerinden  akacaktı.  Börek  tepsiyle  ortaya  konmuştu  ve  hemen,  hemen  yarıya  inmişti.,.  Yengem,  Erkan’a

     -Artık  yeme,  çocuğum,  yeter”  dediğinde,

     -Ya!  Onu  fırına,  kim  götürdü,  getirdi,  benim  hakkım  herkesten  fazla  olmalı,  diye  cevap  veriyordu.  Yemek  bitikten  sonra,  sofrayı  kaldırırken  de  yengeme  yardım  etmiştim,  O  sırada  kızların  her  biri,  bir  taraf  dağılmıştı.  Yengem  mutfakta,  bulaşıkları  yıkamakla  meşguldü.  Dayım;

     -Ben,  biraz  erken  yatacağım ,  diyerek  içeri  girmişti.  Biz  dört  erkek    kameriyenin  altında  oturmaya  devam  ediyorduk.  Erkan,  durmadan,  şaka  ve  şaklabanlıklar  yaparak,  bizi  güldürüyordu,,  Erdem  ise,  Onun  yaptıklarına  gülmekle  beraber,  daha  olgun  ve  ciddi  bir  tavır  sergiliyordu.  Erkan  dahil,  çocukların  hepsi,  ağabeylerine  karşı  daha  saygılı  davranıyorlardı.  Artık  yatma  zaman  gelmişti.  Yengem,  mutfak  kapısından  bana  seslendi.  Yanına  varınca;

     -Ayağındaki  çarıkları  çıkar,  bahçe  musluğunda  yıka,  işte  sana  takunya;  sonra  içeri  gel  de  sizin  için  yatak  yapalım,  bana  yardım  et,  dedi.  Bir  de   eski  terlik  gösterdi.  Dediklerini  yaptım,  içeri  girdim.  Bana,  döşek  ,  yorgan  ve  yastıkların  yerini  gösterdiği  yerden  taşırken,  evin    durumunu  da  gözlemlemiştim.  Salon  ve  salamanje  olan  bölüme  oda  kapıları  açılıyordu. Salonun  doğusundaki  oda,  dayım  ve  yengeme  aitti.  Batısındaki  oda    ise  kızlar  için  ayrılmıştı.  Bu  odadan  ayrıca  bir  kapı  ile  banyoya  giriliyordu.  Salamanjeye  ,  bir  yatak  odası, - ki   burada,  Erdem  ve  Erkan  yatıyordu, - mutfak,  ve  banyoya  ulaşan  bir  koridorun  kapısı  açılıyordu.   Binaya  giriş  kapısı  da  burada  idi.  Salamanjede  bulunan  masa  ve  sandalyeleri  ayarlayarak,  yatacağımız  döşeği  yere  sermiştik.      Gerek  yastıklara  kılıf  geçirirken,  gerekse  yatağa  çarşaf  sererken, yengemin,  bizden  yüksünür  bir  hali  yoktu.  Hatta  bana  ve  muhittin e  pijama  bile  uydurmuştu.  Ben  de  ilk  defa,  pijamalı,  çarşafı  mis  gibi  kokan  bir  yatakta  yatıyordum.  Ama,  kafama  üşüşen  düşüncelerden,  gözüme  epey  bir  müddet  uyku   girmemişti.

( Zorlu Dönemeçler-1--b3-1-0 başlıklı yazı coni tarafından 30.01.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.