1 Zorlu Dönemeçler-2-b9-11-10-2008-12-10-2008

 

                               11-10-2008  CUMARTESİ:

Saat  sekiz  civarında,  kaşık  ile   biraz  ılık  su  içirdim.   Çok  az   beyaz  peynire  bal  karıştırıp  yedirmeye  çalıştım.  Ancak   bitki  çayı  içirerek,    iki  tatlı  kaşığı da  karışımdan   yedirebildim. 

Bir  ara, nasıl  olsa, Gülşenler  evde  diye,  sicim  gibi  yağmur  altında,  eczaneye  gittim,    birer  şişe  feelit  ve   Duphaluc   şurup   aldım.  Kendime  de  grip  aşısı  yaptırdım.  Halbuki  geçen  sene  beraber  yaptırmıştık.

Saat  11.00  e  geliyordu.  Gülşenin  zoruyla,  kanepeye  uzandım  ama,  eşimin  feryadından  uyumak  mümkün  olmadı.

Gülşen  annesine,  biraz,  pirinç-kırmızı  mercimek  çorbası  ısıtıp  yedirmeye  çalışıyordu  ki  onun  anormal  titrediğini  gördüm.  Bülent’e  bu  durumun  daha  önceki  hareketlerine  benzemediğini  söyleyerek  ateşini  ölçtüm. 39  dereceydi.  Abaca  yanlış    ölçtüm?  Diyerek,  tekrar  ölçtüm.  İkinci   defa    ölçtüğümde   39.2  dereceydi.  Hemen  Dr.  Deniz  beyi  cepten  aradım.  Fakat  ulaşamadım.

Bu  sefer,    Bülent,  Kardeşi  Barbaros’u  aradı.  Kayınvalidesinin  durumunu  anlattı.  Doktor  Barbaros  üç  çeşit  ilaç  yazdırmış.   Novalgin  damla,  Augmantin  Şurup,  Novecef 0.5  lik  iğne.  Ayrıca  hastaneye  götürmeyin,  gerek  yok  diye  tekrarlamış..

Hemen,  harekete  geçtim,  Önce  üst  katımızda  bulunan  Emekli  hemşire  Nurten  hanıma  uğradım.  Maalesef  ev  de  bulamadım.  Benim  yerime  Gülşen  eczaneye  gitmişti.  İlaçları  alıp,  geldi. .  Önce  Novaljin  damlayı    Sonra  zorlukla  Şurubu  içirdik.  Tam  içirdik  sayılmazdı    ya!

Şu  an  saat  16.15  Yaseminin  titremesi  geçti.  Dalgın  yatıyor  ve  sık,  sık  da nefes  alıyor.  Bir  ara  yeşil  gözlerini  açtı  bana  bakıyor. ( Daha  doğrusu,  gözlerinin  sabit   baktığını  daha  sonra  idrak  edecektim)

Cam  önünde  düşünceli  otururken,,  Gülşen  ‘’Yusuf  dayı,  dün  akşam  hiç  uyumamışsın,  şu  koltuğa  otur  da  biraz  kestir’’  diye  beni  zorladı.  Ben de   koltuğa  oturdum.  Ama  yaseminin  sık,  sık  nefes  alıp,  verdiğini  duyuyordum.  Dalmışım.  Aradan  10-15  Dakka  ya  geçti,  ya  geçmedi.  Bir  fısıltı  ile  uyandım.  Gülşen'le   Bülent,  Yaseminin  başındalardı.  Yüreğim  cız  etti.  Henüz  kondurmak  istemediğim  şey  başıma  gelmişti.  53  YILLIK  eşimin  nefesi  duyulmuyordu.  Bülent  ayna   getirmiş,  nefesini  kontrol  ediyorlardı.

Önce  ağlayamadım,  donup  kalmıştım.  Sonra  gözlerimin  baraj  kapakları  açılmış,  yaşlar  boşalmaya  başlamıştı.  Gülşen  de    ben  de    bir  an  şaşırmıştık. Aklıma,  komşumuz  Mine  hanım  geldi.  25  gün  önce  kocasını  kanserden  kaybetmişti.    Ne  de  olsa  tecrübesi  vardı.  Hemen  ona  koştuk.  Mine  hanım  haberi  duyunca,  şoke  oldu.  Hemen  geldi,  Çenesini,  beyaz bir  tülbentle   bağladı,  ben  de,  ellerim  titreyerek,  yüreğim  yanarak,  ağzındaki  protezi  çıkardım.  Üstüne,  temiz,  beyaz  bir  çarşaf  sararak,  balkona  götürdük, Altına  battaniyeler  yaydık, 

Gülşen   hem  ağlıyor,  hem  de  ablasına  ve  gereken  yerlere  telefon  ediyordu.  Bülent  ile  Gülşen  olmasaydı,  ben  ne  yapabilecektim  acaba!

  Saat  18.00  civarında  ev  doldu.  Gülcan,  oğlu  Engin,  Metin,  Hasan-  Sevgi,  Recai -  Günay.  ,  Taner,   Mine  hanım…….

  Ağlasam  da  kahrolsam  da  her şey  Allahtandı,  önüne  geçilemezdi.  Din’i  inançları  olan  benim  gibi  bir  insanın  bunu  kabul  etmesi  gerekiyordu.  Önümde yapılması  gereken  görevler  vardı.  Şimdi  gerekeni  yapma    sırasıydı.

  Cumartesi  olduğu  için,  Belediye  ve    kabristan  gibi  yerlere  telefonla  ulaşsak  bile,  ancak  Pazar  günü  için  randevu  verebiliyorlardı.  Pazar  günü,  nöbeti,  devir  alanlar  gerekli  işlemleri  yapacaklardı.

  Mevtayı  defnedecek  yer  konusunda,  bidayette  tereddüt  içinde  idik.  Karacaahmet  yakındı  ama    yer  bulmak  imkansızdı.  Ümraniye  gibi  uzak  yerlere  götürmek,  hiç  içimize  sinmiyordu.  Defnetmeye  kaç  kişi  gelecekti!.  Aslında,  Kendisini  Emekli  Subaylar  derneğine  üye  yazdırmıştım.  Her  sene  aidat  ödemekteydim.  Derneğin  görevleri  arasında,  kabir  yeri  bulmak  da  vardı.  Ama  sonradan,  bu  görevden  sarfınazar  etmişlerdi.

  Muhittin  ağabeyimin  vefatında,  Köye  götürmüştük.  Ona  yapılan  dini  görevler  arasında,  helva,  gözleme  yapıp  bütün   köylülere  dağıtmak  da  vardı.  Nadire  ablamlarda,  el  birliği  ile  helva  ve  gözleme  yapılırken,  etkilenmiş,   hoşuna  gitmiş,   öldüğüm  zaman   beni  de  buraya  getirin  diye  vasiyet  etmişti.  Kabristanın  köye  yakın,  yüksekte  ve   asırlık  ağaçlarının   olması  da  bunda  rol  oynamıştı.  Fakat  Alzheimer  hastalığı  sırasında,  her  şeyi  unuttuğu  gibi,  bu  vasiyetini  de  unutmuş,  tekrar  etmez  olmuştu.  Bu  vasiyeti  unutmasında,  Bülent’in  ‘’  ya  hava  şartları    sebebiyle   köye  götürmemiz  mümkün   olmazsa  ne  yapacağız’’  sözünün  de  dahli  vardı.  Bülent  böyle  söyleyince,  Yaseminin   cevabı,

‘’Nereye  isterseniz  oraya  gömün’’  şeklinde  olmuştu.

               Bu  durumu  nazarı  itibara  alarak,  Gülcan  ve  Gülşen  ile,  konuyu  tekrar  müzakere  ettik.  Netice  de  köye  defnetmeye  karar  verdik.  Orada  dini  görevler  istendiği  gibi  yapılacaktı.  Kalabalık  köy  halkı,  namaz  ve  kabir'e  defnedilişinde  hazır  bulunacaktı.  En  mühimmi,  Kabristanın   yanından  gelip-geçen  köylüler,  bir  an  durup,  bütün  mevtalara  fatiha  okuyacaklardı.

Hasan  köye,  babasına  telefon  etti.  Kabrin  kazılmasını  istedi.  Ben  de  helva  yapılmasını,  gözleme  yerine, zor  olur  gerekçesiyle,    köy  halkı  için,  Beypazarı’nda,     kıymalı  pide  yaptırılmasını  önerdim.

Karara  bağlanması  gereken  başka  bir  konu  da  Mevtayı,  nasıl,  ne  zaman  ve  hangi  vasıtayla  götürmemiz  gerektiği  idi.  Kimi ‘’Belediye  ambulans  veriyor’’  dedi.  Kimi  de  özel  arabayla  götürülmesini  teklif  etti.  Bu  arada    Acıbadem  hastanesinde    bilgisayarcı  olarak  görev  yapan  torun  Metin,  servis  şoförüne  telefon  ederek  anlaştı.   Şoför,  servis  arabası (Midibüs)  ile,  Pazar  günü  olduğu  için,  ücret  karşılığı  bizi  köye  götürecekti.

Pazar  günü sabah    saat  sekizde  buluşmak  üzere,  Hasan  ile  karar  verdik.  Yeğenim  Hasanın   kayınvalidesi  de  aynı  hastalıktan  rahmetli  olmuş,  köye  götürmüşlerdi.  Hem  tecrübesi,  hem  de  tanıdıkları  vardı.  Ayrıca  her  işe  can-ı  gönülden  koşturan  bir  insandı.

12-10-2008   PAZAR (defin ve  şirler)

Pazar  sabahı,  Bülent'le  ben,  yürüyerek (yakın  olduğu  için) belediye’ye  gittik.  Hasan  bizi  orada  bekliyordu.  Nöbetçi  memurlar,  sorgu-sual  sonucu  kayıt  işlemlerini  yaptılar,  Yaseminin  nüfus  defterini  aldılar,  ‘’  biz  gereken  yerlere  göndeririz’’  dediler.   Belediyenin  doktoruna  uğradık,  Hasan  mevtayı  ambulansla  aldırmak  üzere  Karacaahmet  kabristanına  gitti.  Biz  de  doktorla  eve  geldik.  Doktor  mevtayı  kontrol  ettikten  sonra  ölüm  raporunu  verdi.

Evdeyken,  hazırlıklarımızı  yaptık.  Kabristanda   işlerimizi  bitirdikten  sonra  doğrudan  köye  gitmeyi  düşünüyorduk.

Cenaze  arabası  geldi.   Komşuların  da  yardımıyla,  cenazeyi  arabaya  koyduk,  özel  arabalarla  konvoy  halinde  kabristana  gittik.

Gülşen  ile  Gülcan  annelerinin  gaslanede  yıkanmasına  nezaret  edeceklerdi.  Biz  de  yol  izni  almak  üzere  beklemeye  başladık.  Cenazesi  olan  insanlar  çoktu,  kolay,  kolay  sıra  gelmeyecekti.  Herkes,  işinin  bir  an  önce  bitirilmesini   ve   cenazelerini  öğle  namazına  yetiştirmek  istiyorlardı.  Kabristan  sorumluları,  Güya  bize  de  cenaze  arabası  verilmesi  için  Büyük  Şehir  belediyesi  ilgilileriyle  temas  halinde  idiler.

  Netice  yol  iznini  aldık  ama,  Büyükşehir  Belediyesinden  telefon  edildiğine  göre,  cenaze  arabasını  ancak  öğleden  sonra  verebileceklerdi.  Biz  ise  köye,   ikindi  namazına    yetiştirmek  istiyorduk.

  Özel  tuttuğumuz  servis  şoförü  bu  durum  karşısında  bir  teklifte bulundu.  Mevtayı  kefeniyle,, battaniyelere  sararak,  Midibüs’ün  arka  bagajına  koyabilirdi.  Zaten  çocuk  gibiydi (33kg)  Arabanın  bagajı  da  büyüktü.  Hiçbir  mahzuru  yoktu.  Yastıklarla  sağı,  solu  desteklenebilirdi.  Bu  teklifi  uygun  bulduk. Bu  sayede  Bir  müddet  daha arabada,   Yaseminle  beraber  olabilecektim.              Köye  gidecekler  arasında, Taner'le  Fevzi  Tanerin  arabasıyla  gideceklerdi,  Biz  de  Gülcan-Engin,  Gülşen-Bülent,  Sevgi-Hasan,  derken  bütün  akrabalar  midibüs’ü  doldurduk.  Günay  ve   Recai  de  yolda,  Maltepeden  bindiler,  Gebze'ye  kadar  E-5  Kara  yoluyla,  sonra  Otoyoldan  devam  ettik.

  Hasan  babasıyla  devamlı  temas  halindeydi.  Noyan  ile  Ece  de  yolu  bilmedikleri   için,  Güdül  sapağında  bekleyeceklerdi.  Biz  arabadayken,  gerek  bana  gerek  Gülcan  ile  Gülşen’e  taziye  telefonları   gelmekteydi  Allah  razı  olsun  Meral  bile  kaç  defa  taa,  İsveç'ten  beni  ve  Gülşenleri  aramıştı.  Çok  hakikatli  çıkmıştı.  Çok  duygulanmıştım.

  Yolda,  bir  dinlenme  tesisinde  durmuş,  Tost-çay,  ayran  gibi  şeyler  yiyip-içmiştik..  Güdül  sapağına  varmadan  önce,  kabrin  kazılıp,  hazırlandığını  öğrendik.  Güdül  sapağında  Noyan  ile  Ece  bekliyorlardı. Ben  ve  Gülşenler  arabadan  indik,  birbirimize  sarıldık. Noyan  rahmetlinin  en  çok  sevdiği  torunuydu.  Çünkü  onunla   küçükten  beri   haşır  neşir   olmuştuk.  Ece  ile  ikinci  evliliğini  yapacaktı.  Ece’yi  ilk  defa  görüyordum.  Hayırlı  olmasını  diledikten  sonra  yola  devam  ettik..

  İkindiden  evvel   köye  ulaştık.  Hoca  ‘’İkindi  namazından  önce   cenaze  Namazını kıldırabilirim’’  dedi.  Minareden  anons  yaptırdı.  Biraz  bekledikten  sonra,  bütün  köylü  geldi.  Cenaze  namazını  büyük  bir  kalabalıkla  kıldık.  Herkes  hakkını  helâl  etti.  Köyde  herkes  Yasemini  severdi.  Benim  hakkım  da  anamın  sütü  gibi  helâldi.

Kabristan  yolunda,  yokuşu  çıkarken,  tabut   gençlerin  omuzlarındaydı.  Yaşlılar  bi  tarafa,  bazı  gençler  bile  o  yokuşu  çıkarken  zorlanıyordu.  Hava,  güneşli  o  kadar  güzeldi  ki..

Kabir  ve  destek  ağaçları  hazırdı.  Kardeşim  celal  her  şeyi  ayarlamıştı. Kabir  en  güzel, yerde,  köyün  bağlarına  bakıyordu.   Manzara  çok  güzeldi….  Annemin  ve  yeğenim  Celal’in, ki  30  yaşında  kan  kanserinden  ölmüştü,   kabirlerinin    yanındaydı.  Herkes    kürek,  kürek  toprak  atarken  ben  de  üç  kürek  toprak  .attım.  Üç  kişilik  hoca  gurubu  kuran  okurken,  benim  barajın  kapakları  yine  açıldı.  Göz  yaşı  içinde  bütün  ölmüşlerim  için  ayrıca  yasin  okudum.

Daha  önce  bahsettiğim  gibi,   kabristan, asırlık  meşe  ağaçlarıyla  kaplıydı.  Yaseminin  ayak  ucunda  da  genç  bir  meşe  fidanı  vardı. Muhittin  ağabeyimin  kabri  ise  daha  aşağılardaydı. Yaseminin  kabrinin   etrafında  da  Rahmetli  babasının,  amca  oğulları, öğretmenim  Hüseyin,  Yusuf,  Ömer  kaya’lar  yatıyorlardı. Muhtemelen    babaannesi  de  burada  yatıyordu.?

Kabirdeki  görevimiz  bitmişti.  Köye  dönünce,     genç  hoca  ikindi  namazını  kıldırdı..  Sonra,  Uzun  masaların  üzerine  plastik  tabaklar  içinde,  kıymalı  pide,  ayran  ve  un  helvası  dağıtıldı.  Kadınlar  bir  tarafta,  erkekler  bir  tarafta, plastik  sandalyelere  oturarak  dağıtılanlar, yendi.   Arzu  eden  bir  veya  ikişer  tane   pide   yeme  imkânı  buldu.  Gelemeyen   için  de   evlere   dağıtıldı.

Nadire  ablam,  dizleri  rahatsız  olduğu  için  zorlukla,  köy  odasının  önüne  gelmişti.  Çok  üzgündü.  Yengesini  çok  severdi.  Makbule  ve  Semiha’lar  zaten  köydelerdi.  Yeğenim,  Mehmet  ile  Eşi  Emine  Ankaradan  gelmişlerdi.  Helva  yaparken,  birbirine  yardım  etmişlerdi.

Çocukluk  arkadaşlarım,  İbrahim,  sarı  Mehmet,  Niyazi,  İbrahim'in  kardeşleri  de  oradaydılar.  Anlaşılan  ben  de  eşimden  dolayı,  artık  sık,  sık  köye  gelecektim.

Bülent  ile    Gülşen,  beni  yalnız  bırakmamak  için  İstanbul’a  döneceklerdi.    Semiha   ile  İsmail  de  köyde  işlerini  bitirmişler  bizimle  geleceklerdi.  Onların  hazırlanması  için  biraz  bekleyecektik.

Nadire  ablam  ,  Makbule   ve    köyde  kalanlarla  da  vedalaştıktan sonra,   saat  1730  civarında  yola  çıktık.  Ben  ise  kendim  arabada   fakat  suskun,  benliğim  tamamen    kabristanda  idi.  Yine  kafamda,  yüreğimde  eşimle  ilgili  acı  duygular  vardı.Bu  duygularla  yaşayacaktım.

Saat  2300  civarında,  herkesi   teker,  teker  evlerine  bıraktıktan  sonra,   nihayet  bizim   eve   geldik.  Biraz  daha  oturduktan  sonra,  kendi  odalarımıza  çekildik.  Yatakta,  Yaseminin  tarafında,  onun  kokusunu  duya,  duya  yattım.  Ne  kadar  uyudum  bilemiyorum.?  Sabahleyin  içimde  bir  sızı  ile  uyandım.  Acaba,  Gülşenler  Ankara’ya  dönünce  yalnızlık  duygusuyla  nasıl  yaşayacaktım!?  Gerçi  konuştuğumuza  göre  annesinin  yedisini,  onlar  buradayken  yapacaktık  ama,  ya  sonra!

Yedinci  Günü  için,  Söğütlü  çeşme,  vaizini  getirdim.  Yaseminin  ruhu  için    evde,  Kur’an  ve  Mevlüt  okutturdum.  Hocanın  sesi  çok  güzeldi.  Evde  çok  kalabalık  vardı.  Bütün  akrabalar,  apartmandan  Mine  hanım  dahil  pek  çok  komşu  katılmıştı.

Dini  görevler  bununla  da  sınırlı  değildi.  Sırada.    Kırk  veya  elli  ikinci  günleri,  Eşimin  seneyi  devriyeleri  ve    kabrinin  yapılması  vardı.  Ben  sağ  olduğun  sürece,  bu  gibi,  dinî  görevlerimi  yerine  getirmeye  kararlıydım.

Ayrıca   Kendi,  kendime  bir  söz  vermiştim.  Buna  göre.  Eşimle  ilgili  bütün  masrafları  ben  yapacaktım.  Kimsenin  bir  kuruş  hakkı  bana  geçmemeliydi.  Hiç  bir  şeyim  yokken,  Allah,  Onun  babasını  ve  kendini  vesile  ederek  bu  imkanı  bana  vermişti.  Evin    yarısını  eşime  vermiştim.  Onu  çocuklarıyla  paylaşmalıydım.  Eşimin  artık  duaya,   kur’an  okumaya  ihtiyacı  vardı.  Hayatımın  geri  kalan  devresinde,  Sağlığım    elverdiği  müddetçe,   namazlarda  dua  edecek..  Ayrıca,  her  gün  10  sayfa  kur’an  okumak  suretiyle,  defalarca  hatim  indirecektim.  Öncelikle  eşim  olmak  üzere, listeye  koyacağım  bütün  akrabalarım  ve  dostlarımı   bu  dua  ve  kur’andan  Allahın  kabul  etmesiyle,  faydalandırmalıydım.  Yaseminin  hatırasıyla,  ona  olan  duygularımla  yalnız  yaşamaya  devam  etmeliydim.

Çok  yoğun  olan  duygularımı  ifade  etmek  için, şiirler  yazacaktım  ama,   yarım  asrı  geçen  birlikteliğimizin   duygularını  ifade  etmekte,   kelimeleri  bulmakta,  zorlanacak,   maalesef,   arzu  ettiğim  kelimeleri   tam  olarak  bulamayacaktım.             Eşimin   vefatı   beni  çok  etkilemiş,  derinden  yaralamıştı. (Nitekim  duygularımı,  aşağıda  başlıklarıyla  yazdığım -22  adet   şiirlerimle  ifade  etmiştim.  Bunlardan  ancak  bir  kaçını   buraya    yazmak  istiyorum.  (Diğerlerini,   Arzu  edilirse,    aşağıdaki  internet  adresinden  bulmak  mümkün  olacaktır) 

               (http://www.antoloji.com/yusuf_canturk)  (Not: icap ederse  Ctrl  tuşuna basın)

1-Ardından// -2.Duygular  Karışık//- 3. Duyusal  Oldum//4.Hatıralar  //5.Kabrini  Yaptırdım//-6.Kara   Bir  Gün//-7. Kavuşmak//-8.Senin  Gibisi

//9.Seyir  Defterim//-  10. Şen  şakrak//- 11.Yalnızım//12. Yardım  Et//-  13 Yoldaşım//-14.Yaşarken

( Zorlu Dönemeçler-2-b9-11-10-2008-12-10-2008 başlıklı yazı coni tarafından 24.04.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.