Resim  yapma  kabiliyetim  pek  yoktu.  Resim  hocamız,  çok  güzel,  otoriter  ve  aynı  zamanda,  hanım  efendiydi.  Bir  gün,  resim  dersinde,  kürsünün  üzerine  koyduğu  vazonun  ve  içindeki  çiçeklerin  resmini  yapmamızı  istemişti.  Ben,  yine   arka  sıralarda  oturuyordum.  Hocamız,  bir  müddet  sonra,  sıraları  dolaşmaya  başladı.  Kimine  “iyi”  diyor,  kimine,    biraz  daha  çalış,  şöyle  yap,  böyle  yap “  diyerek    ilgi   gösteriyordu.  Sıra  bana  gelmişti.  Yaptığıma,  şöyle  bi  baktı,  anlaşılan,  bir  şeye  benzetememişti.  Yanıma  oturdu.   Bana ,  yeni  ve  temiz  bir  resim  kağıdı  çıkarttı.  İzah  ede,  ede,  vazonun  ve  çiçeklerin  resmini  kendisi  yapmaya  başladı.  O  resim  yaparken,  ben  de  Onun  sıcaklığını  hissediyordum.  Bu  hissettiğim,  acaba,  duymadığım  anne  sıcaklığımıydı ?   Yoksa,  bana  değer  verdiğini  düşünmemden  mi  ileri  geliyordu?   Artık ,  resim  derslerinin  gelmesini,  dört  gözle  bekler  olmuştum.  Çünkü,  her  derste  yanıma  oturur,  bana  çizimlerde  yardım  ederdi.  Ne  yazık  ki,  resim  dersleri,  haftada  bir  saat  ile  sınırlıydı.

 

  8.  ÖRNEK    TALEBELER

 

     Bir  gün,  müdür  muavini,   Hüsnü  Baba,- ki  genellikle  böyle  derdik-,   beni,  Hüseyin’i  ve  Saim’i   yanına  çağırtmıştı.  Merakla,  birbirimizin  yüzüne  baktık  ve  sonra  da  odasına  gittik.  Masasının    arkasında,  gözlüklerinin  üstünden,  bizi  ilk  defa  görüyormuş  gibi  bakarak,

    -Siz,  üçünüz,  okulun,  en  ahlaklı  talebesi  seçildiniz.  Okulun  disiplin  kurulu,  böyle  bir  karar  aldı .   Bu  günden  itibaren,  karma  sınıfta  ders  görecek,  oradaki  ahlaksız  talebelere  örnek  olacaksınız,  dedi.  Bizi,  peşine  takıp,  karma  sınıfa  götürerek,  içeri  girdi  ve

  -Bu  üç  arkadaşınız,  badema  bu  sınıfta  ders  görecekler,  diyerek  , Hocaya,  hiç  bir  izahatta  bulunmadan   çıkıp  gitti ..  Bilahare,  karma  sınıfta  paralı  olarak  okuyan  üç  arkadaşımız,  bizim  sınıfa  nakledilmişlerdi.

   Tevatüre  göre:  Onlar,  kız  talebelerin  içinde,  kız  talebelerden  ziyade,  kısa  boylu,  şişman,  uzun  yıllarını  bu  mesleğe  vermiş,  kadın  bir  öğretmeni,  ahlaka  aykırı  davranışlarıyla  taciz  etmişlerdi.  Hoca  da  ,  Onları,  idareye  ,  şikayet  etmek  mecburiyetinde  kalmıştı.  Okulun  disiplin  kurulu  toplanarak,  çare  olarak,  böyle  bir  uygulamayı  münasip  görmüştü.

    Benim  için,  bu  bir   mükafat  mıydı?  Güzellere  bakmayı  her  zaman  seven  ben,  bundan  sonra  etrafıma  bakamayacak  mıydım  ?  Mamafih,  O  arkadaşların  yaptığı  şey  çok  farklı,   düpedüz  ahlaksızlıktı....

 

...

      9.  BAĞLAR   KOPUYOR

 

     Okullar  tatil  olmuş  ve  biz  artık,  üçüncü   sınıfa  geçmiştik.  Biz  okuldan  ayrılırken,  son  sınıftakiler,   bitirme  imtihanları  için,  harıl,  harıl  çakışıyorlardı.  Gelecek  sene,  Allah  kısmet  ederse,  biz  de  bu  heyecanı  ve  endişeyi  yaşayacaktık.

    Aslında,  yaz  tatilini,  okulda  geçirebilirdim.  Devlet  bu  imkânı  veriyordu,  ama  burada  kaldığım  takdirde,   kendimi  çok  yalnız  hissedeceğimden  emindim.  Köye  gitmeyi  hiç  aklımdan  geçirmiyordum.  Çünkü  orada  çektiğim  acıları  unutmam  mümkün  değildi.  Dolayısıyla,  yine,  İzmit’e  gitmeye  karar  vermiştim.

    Eve  vardığımda,  bir  sürprizle  karşılaştım.  Ağabeyim,  muhittin  oradaydı.  Yine  işsiz  kalmış,  dayımız  bir    bulur  ümidiyle  gelmişti.  Dayım  ise,  akşam  eve  geldiğinde,  Onu  görünce  fena  halde  bozulmuştu.  Yengem,  usulca   Onu  teselli  etti.  Yengem,  Kel  Hasan  beye  hitaben  bir  mektup  yazacak,  Muhittin’e    vermesini  isteyecekti.  Kel  Hasan  bey  göçmendi,  İşi  gücü  yokken  dayım  ve  yengem  Ona  çok  yardım  etmişlerdi.  Dayım,  yeni  gelen,  yatacak  yeri  olamayan  çoğu  göçmene,  barınak  sağlayarak  yardım  etmişti.  Onlardan  biri  de  Hasan  beydi.  Ama  Onun  aile  içinde  özel  bir  yeri  vardı.  Yengem,  icabında,  Onun  çamaşırlarını  yıkamış,  söküğünü  tamir  etmişti.  Hasan  bey  bir  ara  askerîye  kuru  erzak  pazarlamış,  zengin  olmuş,  şimdi  ise  inşaat  müteahhitliğine  soyunmuştu.  Halen,  İstanbul,  Kara  köyde,  bir  han  inşa   etmekle  meşguldü.  Yengemin   mektubu  sayesinde,  Muhittin  muhakkak    bulacaktı.  Gerçekten  de  ertesi  gün,  Muhittin,  cebindeki  mektupla,  İstanbul’a  hareket  etmişti.

      Bu  yaz,  piyano  sesinden  ve  onu  çalanın  yakınlığından,  yoksundum.  Çünkü,  üç  kız  kardeşler,  Ankara’ya  taşınmışlardı.  Onların  yerine,  Yengemin  ahbapları  olan,  Tavşancıllı  bir  aile  taşınmıştı.  Onların  konuşmaları,  o  yöreye   özel  ve  şiveleri  farklıydı.  Bizim  kızlar,  Onları  sevmelerine  rağmen,  konuşmalarını  taklit  ederek  alay  ederlerdi.  Anlaşılan,  insanları  Ti  ye  almak,  Onların  karakteriydi.  Ayrıca,  hazır  cevap  olmakla  da  övünürlerdi.  Hiç  bir  lâfın  altında  kalmak  istemezlerdi.  İyi  veya  kötü,  muhakkak,  cevaba,  cevapla  karşılık  vermeleri   gerekliydi  sanki.  Bu  yüzden,  Bazen  babaları  ve  bilhassa,  ağabeyleri  Erdemle  ters  düşer,  Onları  kızdırırlardı.

  Geceleri,  yer  yatağında,  salonda  yatıyordum.  Dayım  yatağından  kalkar,  salonda  dolaşırdı.  Seneler  önce  başlayan  nefes  darlığı,  artan  bir  şekilde,  hâlâ  devam  ediyordu.  Acaba,  doktora  gitmiyor  muydu?  Acaba ,  bunun  çaresi  yok  muydu?  Sıkıntıyla  dolaştığını  görüyordum,  O  benim  uyuduğumu  zanneder,  ben  de  uyurmuş  gibi  davranırdım,  ama  gerçekten,  çok  üzülüyordum.

   Okulun,  yani  devletin  verdiği  kıyafetlerle,  artık,  üstüm,  başım  düzgündü.  Galiba,  kendime,  biraz  da  güven  duygusu  gelmişti.

   Dayım,  yine  bana,  fabrikada    bulmuştu.  Sabah  gidip,  akşam  geliyordum.  Bazen,  oralarda  Erkan’a  da  rastlardım.  Klor  fabrikasında,  laborant  olarak  çalışıyordu.  Karşılaştığımızda,  sanki  bir  yabancıymışım  gibi  davranır,  burun  kıvırır,  geçer   giderdi.  Galiba  bir  işçi  parçasıyla  görünmek,  Onu  utandırıyordu.

  Bir  akşam  üstü,    dönüşü,   yengem   çarşıya  gitmemi  istemişti.   Kıyafetlerimi  değiştirerek,  alış  verişi yapıp  gelmiştim.  Birden,  çiçekleri  sulamak  aklıma  gelmiş,  fakat,  bu  arada  ayakkabılarımı  ıslatmıştım.    Kendi,  kendime,  küfür  edip  söylenirken,  Duvarın  üzerinde  oturmakta  olan  Erkan,  her  zamanki  alaylı  tavırlarını  takınmış,  bana  lâf  atmaya  devam  ediyordu.  Ayakkabılarımı  ıslatıp  söylendiğimi  görünce,

        -Ayakkabı  senin  neyine  gerek,  sana  çıplak  ayak  yaraşır,  ya  çıplak  ayak  dolaşacaksın   ya  da  çarıkla.  Çarıkları,  gömdüğün  yerden  çıkarıp,  ne  zaman  köyüne  döneceksin,  merak  ediyorum,”  demez  mi?  Artık  Onun  acımasız  ve  alay  eden  tavırlarından  bıkmıştım  ve  belki  de  bir  birikimin   neticesi,

  “Senin,  dinine,  imanına”  diyerek  suratına,  aniden  bir  yumruk  aşk ettim.  Neye  uğradığını  şaşırdı.   Galiba  burnu  kanıyordu.  O  da  bana  vurmaya  başladı.  Yengem  ve  Tavşancıllılar  aramıza  girip  ayırmaya  çalıştılar.  Onunki,  120  kiloluk  bir  vücuttu.  Altında  kalsam,  belki  de  beni  ezerdi.  Ceketimi,  bıraktığım  yerden  kaptığım  gibi,  bahçe  kapısından  dışarıya  fırladım.  Yengemin  arkamdan,

--Hayvan  herif!  Neredeyse,  çocuğu  öldürecektin”  diyen  sesi  kulaklarımda  yankılanıyordu.

  Bu  defa,  ok  yaydan  çıkmıştı.  Kendime  hakim  olamamıştım.  İlk  aklıma  gelen  Dayımdı.  Ona  ihanet  etmişim  gibi   geliyordu.  Peki,  bundan  sonra  ne  yapacaktım,  nereye  gidecektim.  Sokaklarda,  serseri  gibi  dolaşırken,  hava  da  kararmıştı.  Aklıma,  ne  okul,  ne  de  köy  gelmişti.  Bir  müddet  için,  Muhittin’in  yanına,  İstanbul’a  gitmeyi  düşündüm.  Ama,  sokaklarda  dolaşırken  saatler  geçivermişti.  Bu  sefer  aklıma  Belediye  geliverdi.  Orada,  bekleme  odasında  bir  kanepe  vardı,  geceyi  orada   geçirebilir,  sabah  olunca,  bir  çare  düşünürdüm.

 

 

            10  ATLATILAN    TAHLİKE

 

         Bu  düşüncelerle,  Belediye  binasına  doğru  yürüdüm.  Zabıta  memurlarından  biri,  orada  nöbetçiydi  ve  beni  de  tanıyordu.

   -Bu  gece,  burada,  kalmak  istiyorum,  bekleme  odasında,  nasıl  olsa  bir  kanepe  var,    şöylece  uzanır  yatarım,  dedim.  Memur,  merak  etmiş  gibi,

--  Peki,  ama,  neden  Dayınlarda  değilsin?  Sorusuna  karşılık,

   -Erkan  ile  kavga  ettik,  Yarın ,  belki  ,tekrar  eve  giderim,  deyince,

  --İyi  öyleyse,  kalabilirsin,  dedi.  Bekleme  odasına  girip  kanepenin  üzerine  uzandım .  Bütün  düşünceler  beynime  hücum  etmişti.  Böyle  ne  kadar  zaman  geçti,  bilmiyordum.  Bir  ara,  dışarıdan,  koridordan,  sesler  geldiğini  duydum. Koridoru,  loş  bir  ışık  aydınlatıyordu.   Şöyle  doğrulup  baktığımda,   zabıta  memuru  ile  bir  itfaiyeci  konuşuyorlardı.  Daha  önce  ne  konuştuklarını  duymamıştım  ama,  şimdi  zabıta  memurunun  sesini  duyuyordum.

    -Hayır,  O  kimsesiz  çocuklardan  değil,  Belediyede  Onu  herkes  tanır.  Dayısı,  burada  güçlü  bir  insan,  Bizim  de  amirimiz,  sakın  aklına  kötü  bir  şey  getirme,  diyordu.  Badema  kulağıma  sesler  gelmez  olmuştu.  İkisi  de ,  orada  ayakta  duruyorlardı,  belki  de  alçak  sesle  konuşmaya  devam  ediyorlardı.

     İçimi  bir  korku  sarmıştı.  Uykuya  dalacağım  diye  ödüm  kopuyordu. Bir  an  önce  güneşin  doğmasını  Tanrıdan  dilemeye  başlamıştım.  Uyumadığımı  belirtmek  için,  zaman,  zaman  öksürük  numarası  yapıyordum.  Nihayet  şafak  sökmeye  başlamıştı.  Şafak  söker,  sökmez,  yavaşça,  yattığım  yerden  doğruldum.  İtfaiyeci  görünmüyordu,  zabıta  memuru  da,  sandalyenin  üzerinde  kestiriyordu.  Seksizce  oradan  ayrılarak,  sabahın  seriliğinde,  istasyona  doğru  yürüyüp  gittim.

     Tren  yolculuğu  boyunca,  hep ,  Dayımı  düşündüm.  Olanları  öğrenince,  kim bilir,  ne  kadar  üzülmüştü.  ”Yedir,  içir,  güven,  hatta,  eserim  diyerek  gurur  duy,  sonra  da  öz  oğluyla  kavga  etsin!  Olacak  şey  miydi?”  Bu ,   itimadı,  suiistimalden  başka  ne  olabilirdi.  “Öfke  gelir ,  göz  kararır,  öfke  gider,  yüz  kızarır”  ata  sözüne    ne  kadar  uyuyordu  bu  durumum!  Gerçi,  Şişkonun,  ne  kadar  acımasız  ,  dalaş kan  ve  kinci  yaradılışta  olduğunu  bilmeyen  yoktu,  ama  Dayım  ve  Yengemi  düşününce,  hiç  bir  mazeret  beni  haklı  gösteremezdi.

      Karaköye  varınca,  bir  kaç  inşaat  dolaşarak,  Muhittin’i  bulmuştum.  Yine  patron  pozlarındaydı.  İşçilere,  bir  şeyler  tarif  ediyor,  sanki,  mal  sahibi  ibişçesine  emirler  veriyordu.  Torpilli  olduğundan,  Hasan  Bey,  Ona,  kalfa  yardımcılığı  ve  puantörlük    görevi  vermişti. Beni  görünce  şaşırdı,

  --Ne  işin  var  senin  burada,  dedi.

  --Erkanla  fena  halde  kapıştık,  bu  sebeple  evden  kaçtım.  Bir  daha  oraya  dönmek  istemiyorum,  dedim.

  --Peki,  ya  Dayı?  Onun  iyiliğini  nasıl  unutacaksın?

-Onu  hep  hatırlayacağım.

-Peki,  Şimdi  ne  yapacaksın?

  -Bir  müddet,  seninle  kalırım.  Belki  de  çalışacak  bir    bulurum.  Okullar  açılınca  da  Bilecik’e  dönerim.   Muhittin  bir  müddet  sessiz  kaldıktan  sonra,

 --Burada  kalamazsın,  doğru,  dürüst  yatacak  bir  yer  bile  yok.  Ben,  burada,  inşaatta  yatıyorum.  Sen  en  iyisi,  Yasemin  ablana  git.  Seni  sevdiğini  söylüyordun.  Belki  yaz  boyu,  orada  kalmana  müsaade  eder,  bel  ki  de  seni  İzmit’e  götürüp,  Şişman  ile  barışmanı  sağlar!  Ha ,  ne  diyorsun? 

  Geri  dönmeyi  artık  hiç  istemiyordum.  Böyle bir  davranıştan  sonra,  Onların  yüzüne   nasıl  bakabilirdim.  Fakat  Yasemin  ablaya  gitme  fikri  bana  cazip  gelmiş,  yeni  bir  ümit  vermişti.

     --Haklı  olabilirsin,  hemen  şimdi,  oraya  gidiyorum,  nasıl  olsa,  yerlerini,  yurtlarını  biliyorum.

-Al  şu  20  lirayı,  yanında  bulunsun,  belki  lazım  olur.

  Hayret!  İlk  defa  bana  para  veriyordu  Benim  kazandıklarımı  bile  elimden  alan  insan,  şimdi  bana  para  veriyordu?  Gerçekten  de  verdiği  para   işe  yarayabilirdi.  Gideceğim  yerde,  kabul  görmezsem,  okula,  geri  dönecektim.

                                       

( Zorlu Dönemeçler-1-b4-7- başlıklı yazı coni tarafından 11.02.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.