Bildim ki; bilgi olmayan, sırdır.
Sezgi hal içre; bilgi halk içre iz'an olur. Tacidâr-ı aşk ile payitaht tarûmâr olur.
Kün... deyince,
İndennâsi ferdân minennâs olur.*
Celal'den cefâ, Cemal'den vefa bir olur.
Bildim ki; 
Hemhâl ile şaki "eyvallah" olur.
 
 
Aşk hutbemiz rindlere sus, berdü selâm olur.
"Ah minel aşk ve halatihi..."
Mahbub, "ben olan sende" maksud olur.
Elleri kesilince yüzüne sürüp kanını abdest alan Mansur Lâ yezâl olur.
 
 
Gönle güneş vurunca gölge oyuna durur. Aşk ile şavkıyan perde...
Nesneden düşerde gölge, gölge nesne olur, gölge de aslına perde...
 
Hayy Hak!...
"Hüner gölgede solmadan açmayı bilmektir."**
Gölgesi olmayan perdeye nesne ne gerektir.
 
Ahh bana bir eğlence medet...
Ve kömür elmasa şöyle demiş olsa gerek;
İkimizinde özü aynı. Beni yakıyorlar. Seni Krallara taç yapıyorlar.
Ol vakit elmas kömüre;
Toprağın derinlerinde binlerce yıl yandım ben. Ateş bana ne yapsın. Har'a dayanmayan tâca yar olur mu? Sevdaya boyanmayan rinde, ateş berdü selâm olur mu? 
 
 
İki gözüm. Aşk özüm. Üvey aşık olur mu?
Ben senin maşuğun değil miyim?
Belâ!...
Öyle ise niçin yüreğini azad edeyim?
 
 
Bildim ki sezgi bir sırdır.
Sırrın düğümü söz?..
Göz?...
Köz?...
Çöz ...
 
Aşk teorisi mi bu?
Aklımı açık unuttum... 
Aşkımı kapalı. 
 
Eklemeler:
 
Sezgi: Bilmenin bilmem kaçıncı hali.
İz'an: Anlama
Tacidar-ı aşk: Aşk Padişahı
Payitaht: Başkent
Kün: Ol
*İndennasi ferdan minennas : Hz Alinin olduğu bilinen "insanlar içinde insanlardan bir insan" sözü.
Şaki : Eşkiya
Eyvallah: ‘Ey’ veya ‘-iy’, ‘evet, tabii’ gibi anlamlara gelir.Buradaki gibi vav’la beraber kullanıldığında ise ‘aynen öyle, tastamam’ gibi manaları içine almaktadır. İkinci kelime olan “Allah” ki daha çok lafzatullah şeklinde ifade edilir. ‘Zât-ı Ehadiyyet’in kendisini tesmiye ettiği isimdir.
Rind: Rind’in manası toplumda laubalilik, kayıtsızlık, vurdumduymazlık, serserilik, ayyaşlık ve hatta inkarcı olarak bilinirken, Hafız Rind’liğin dış manasından ziyade ona çok derin iç anlamlar vererek, hikmet-i zevkinin orijinalliğini ve diğer felsefi ekollerden farklılığını gayet açık olarak sergilemektedir. Ona göre Rind, kendini hiçbir kayıt ve dini geleneğine bağlı görmeyen; sadece Allah ile yetinen mücerred kişi anlamındadır. Bu anlam
ıyla Rindliği zahidliğin bile üstünde görmektedir. Bunu şu beyitinde görmekteyiz.
“Zahid rindliğe ulaşamazsa mazurdur. Aşk, hidayete bağlı bir iştir.” Bu beyitle Hafız rindliğin özünü Aşk olarak aktarmaktadır.
 
Mahbub: Hub - Habib - Mahbub veya Aşk - Aşık - Maşuk gibi.
Maksut : mutlak olarak bütün ihtiyaçlar için yönelinen
Mansur : Hallacı Mansur.
Lâ yezal: Bitmeden devam eden.
Belâ: Elest bezminden telmih. Kalü belâ. Olumsuz sorulan sorulara olumlu verilen cevaplarda kullanılabilir.
** Gölge oyununda perde gazelinde söylenen sözlerden biri.
( Aşk Teorileri başlıklı yazı SönmezKORKMAZ tarafından 8/19/2010 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu