19.   ŞEHİRDEKİ  ABACI
 
Abacı  sülalesinden  bahsederken,  dördüncü  oğul,  Hüseyin’den  bahsetmemek  olamazdı.  Çünkü  Onun  ,  Benim  üzerimde  etki  yapan  bazı  tarafları  vardı.  O  köyde  yaşamıyordu,  İstanbul’a  değil,  Ankara’ya  yerleşen  ilklerdendi.  Düğün  ve  bayramlarda,  köyü  ziyarete   gelenlerdendi.
Onu  tanıdığımda,  kırk,  kırk beş  yaşlarında,  sarışın,  yakışıklı,  çoluk  çocuk  sahibi  bir  insandı . Ankara’ya  gitmiş,  çalışkanlığı  sayesinde,  kara  talihini  yenip  zengin  olmuştu.  Beş - altı  kamyonu  vardı. O  sıralarda,  ANKARA  imar  ediliyor,  yollar  yapılıyordu.  Oda  imar  hareketlerine  iştirak  edenlerdendi.  Mürtet  yakınındaki,  Zir  deresinden,  gece ,  gündüz  kum  taşıyordu.  Allah,  yürü  ya  kulum  demiş, O da   zenginliğe  doğru  yürümüştü. Keçiören’de,  çok  geniş  bir  bağ  içinde,  iki  katlı  bir  villaya,  karşı  yakada,  geniş  topraklara  sahipti.
Köye  geldiği  zaman,  kardeşi,  Yusuf  ağaya  inerdi.  Çünkü,  diğer  kardeşlerinden  ziyade,  Onunla  iyi  anlaşırlardı,   ayrıca   ev  yeni  ve  müsaitti.  Ben  de  Hüseyin  amcayı  ilk  defa  orada  gürmüş,  hali ,  tavrı,  ve  davranışından  dolayı  sevmiştim.  Üstelik,  ağız  ve  diş  temizliği  konusunda  da  yaptığı  hareketle, bana,  ömür  boyu  sürdüreceğim  ve  dişlerimin  çürümesini  önleyen  bir  örnek  oluşturmuştu.
Yemeklerden  sonra,  önüne,    üstü  kubbe  gibi  ve  delikli  bakır  bir  leğen ,  su  dolu  bir   ibrik,  sabun  ve  havlu  getirilirdi.  Ellerini  sabunlu  su  ile,  bolca  köpürtür,  köpüklü  parmaklarını  ağzına  sokar,  dişleri  ve  damaklarını,  parmaklarıyla,  sağlı,  sollu  ovardı.  Sonra  da  temiz  suyla  ağzını  çalkalardı.
Hüseyin  amca ,  doğru  dürüst  yolu  olmayan  köye,  kamyonla  gelirdi.  Bu  biraz  da  gösteri  miydi  anlayamazdım?  İlk  defa  kamyon  olarak  da  Onunkini  görmüştüm.
      Kış   mevsiminde   geldiği   zaman ,  çiftesini  de   yanında   getirir,   birkaç   köylü   ile   birlikte   tavşan   avına   çıkarlardı.  Gerçekten de,  birkaç   tane   tavşan   avlamış   oldukları   halde, geri   dönerlerdi.   Bilhassa   karlı   havaları   tercih   ederlerdi.  Onlara   göre   böyle   havalarda   tavşan   avlamak   daha   kolaydı.  Ayrıca,   tavşan   etinin   ekşiliğini   gidermek  bakımından,   onların   derisini   yüzdükten    sonra   kar’ın   içine   yatırarak   bir   müddet   bekletmenin  gerekli   olduğunu    söylerlerdi.  Anam,   tavşan   etini   pişirmeden   önce,   sirkeye   de   yatırırdı.   Herkesin   methetmesine  rağmen,   tavşan   etini   bir   türlü   sevememiştim.
Köy  muhtarlığı  konusunda,  O’ da  diğerleri  gibi,  maddi  ve  manevi  yönden,  kardeşlerini  desteklerdi.  Onun  sayesinde,  iş  olanaklarına  kavuşan  yeğenleri  ve  bir  hayli  köy  genci  de  aynı  yönde  tavır   koyarlardı. (  Maddi  yönden  bu  kadar  güçlü  olan  H.  Hüseyin  amca , daha  sonraları,  karısı  ölüp  genç  bir  kadınla  evlenince  talihi  dönmüş,  yaşlılığını   yalnız  ve  bir  hayli  zaruret  içinde  geçirmiş  olacaktı.)
 
                20.ÜZÜM  BAĞLARI
 
Köyün  bağları,  genellikle,  bir  bölgede  toplanmıştı .  arazi,  köyün  hemen  kuzeyindeki  dağ  eteklerinde,  köye  doğru  meyilli,  güneşe  karşı,  toprak  kumlu,  üzüme  çok  elverişli  idi. Ancak,  köyün   iskân  yeri  dahil, tarla  yapmaya  müsait  düzlük  arazisi  çok  azdı.  Arazinin  her  tarafı,  büyük,  küçük  taşlarla  doluydu. Tarlalar  ve  bilhassa  bağlar  yapılırken  bu  taşlar  güçlükle  ayıklanır ,  bir  tarafa  yığılırdı. Bu  taş  yığınları  sebebiyle,  bağ  yolları,  ancak  yüklü  bir  eşeğin  geçebileceği  genişlikteydi . İkinci  bir  eşek,  ancak,  yolun  geniş  bir  yerinde,  öbürünün  yanından  geçebilirdi.  Bütün  bu  olumsuzluklara  rağmen,  toprak  verimliydi .  Bilhassa  kumlu  toprak  yapısı  ve  dağa  yaslanmış,   güneye  bakan   meyilli  arazisiyle , bağlar  şahane  tatta  üzüm  verirdi.
Omcalar( Üzüm  kütükleri), yaprak  vermeden,  nisan  ve  mayısın  ilk  haftasında  budanır,  toprak  da  kazılarak  havalandırılır,  otları  ayıklanırdı. Bu  işler  için,  yevmiye  ile  tutulacak, kadın  ve  kız  ırgatlarla,  daha  önceden  konuşularak,  gün  tespit  edilirdi.  .Çünkü,  herkesin  çalışacağı,  iş  yapacağı mevsimdi.
Sabah  çorbasını  herkes  kendi evinde  içer,  toplu  halde,  köyden  bağa,  güle,  söyleşe  gidilirdi.  Öğle  yemeği  hazırlığını   mülk  sahibi  yapar,  etli  kuru  fasulye,  pirinç  pilavı  tercih  edilen  yemeklerdi  ve  kap,  kaçak  götürülerek,  yemekler  yerinde  hazırlanırdı. Ayran,  gözleme,  höşmerim  ekstra   yemek  ve  içeceklerdi.  Höşmerim,  yeni    buzağılamış  inek  sütüyle  yapılan  bir  nevi  tatlı  idi  ve  halam  bunu  çok  güzel  yapardı.
İşe  başlamadan  önce,  genç  kadın  ve  kızlar , bir  hizaya  dizilir,  bismillah la  işe  başlayarak  hem  çapa  sallar,  hem  de  feleğe,  kadere  kafa  tutarcasına,  bir  ağızdan  türkü  çığırırlardı.  Ayrıca ,  birbirlerine  lâf  atarak  moral  ve  güç  kazanmaya  çalışırlardı.  Köye  dönüşte  ise,  bozguna  uğramış  askerler  gibi,  yorgun  ve  argın  olurlardı. 
Bazen , derin  kazılan  bağlardan  çanak,  çömlek,  küp  gibi  şeyler  çıkar,  bunları  görünce  merak  ederek  büyüklere  sorardım.  “Buralarda ,  acaba  daha  önce  kimler  yaşamış”  diye ,  ama  kimse  tatmin  edici  bir  cevap  veremezdi.  Yalnız,  köyün  bir  orman  içinde  kurulmuş  olduğunu  atalarından  duymuş  olduklarını  söylerlerdi.  Şimdi  ise  çam  ağaçları,  kesile,  kesile ,  köyden  uzaklaşmış,  yüksek  dağlarda  kalmıştı.
Bağı ,  bahçesi   olanlar  için  bu  işler  normaldi.  Bağı  olmayanlar  ise,  üzüm  yiyebilmek  için,    Onların  inayetine  bakardı.  Aslında  Onlara  biraz  da  mecburen  verilirdi;  hem  komşuluk  hatırı  vardı,  hem  de  üzümleri  satma  imkânı  azdı.  Satmak  için  ne  yol  vardı,  ne  de  taşıyacak  vasıta.
Bağlarda  yetişen  üzüm  çeşitleri  şöyleydi:  çavuş, balbal, tokat, kadın  parmağı,  bunlar  daha  ziyade  yemelik  ve  kış  için  hevenk  yapılıp  saklanacak  üzümlerdi.  Bir  de  pekmez  yapılan  üzümler  vardı  ki  bunlar:  değirmenci,  yumru  kara,  hoca  asması.
Pekmez  yapmak  çok  zahmetli  bir  işti.  Her  şeyden  önce,  özel  pekmez  toprağı  gerekliydi. Bu  toprak  15  km  uzaktaki  bir  yerden  getirilirdi.  Burada  üzümler  temmuz  sonu-  ağustosta  olmaya  başlar,  eylül  sonu  ve  ekim  ayı  artık  toplama  ve  pekmez  yapma  zamanıydı.  Pekmez  yapılacak  üzümler,  küfelere  konur,  eşekle ,  bazen  de  sırtta   köye   taşınırdı. Köyün  bir  kaç  yerinde  üzüm  sıkmak  için,   ağaçtan  uyularak  yapılmış  oluklar  vardı.  Üzümler  bu  oluklara  konur,  ayakları  yıkanmış,  genç  ve  güçlü  biri  tarafından,  çiğnenerek  ezilir  suyu    çıkarılırdı.  Buna,  şıra  denirdi.  Şıra  kazanlarda  toplanır,  pekmez  toprağı  ile  bir  gece  dinlenmeye  bırakılır,  ertesi  gün  de ,   şıra  süzülerek,  açık  bir  yerde  ki  harmanlar  en  uygun  yerlerdi,  ateşler  yakılarak ,  bir  metre  çapında,   25-30cm  derinliğinde  geniş  bir  tavaya   konur,  saatlerce  kaynatılırdı. Duruma  göre  7-8  tava  bir  seferde  ateş  üstünde  olur ,  ocakları  yakmak  ve  idame  ettirmek , bayağı  insanları  uğraştırırdı.  Hem  çok  odun  sarf edilir,  hem   de  duman  ve  sıcak ,  kadın  ve  kızlar  için  çile  oluverirdi. Tava  ve  kazanlar  öyle  ağır  olurdu  ki  tek  insanın  kaldırmasına  imkân  olmazdı.  Bu  sebeple   kazanların  halkalarına,   uzunca  ve  sağlam   bir  sopa  geçirmek,  ve  iki  kişi  tarafından  taşınmak  suretiyle,    ocaklar  üzerine  konur,   veya  bir  yerden  bir  yere  taşınırdı. 
Günlerce  süren  sıkıntı  ve  uğraştan  sonra,    elde  edilen  pekmez  küplere  doldurulur,  kış  için  en  yararlı  bir  gıda  olurdu,  müşteri  bulunursa,  bir  kısmı  da  Güdül’de  satılırdı .  O  devirde  yurtta,    şeker kıtlığı  vardı,  genellikle    şeker    yerine  de  pekmez  kullanılırdı .  Şeker  bulunsa  bile  fakir- fukaranın  satın  alması  çok  zordu.
 
                21.   FİLOKSARA
 
 O  yaz  kir  kaç  bağda  hastalık  belirmişti.  Omçaların  yaprakları ,  birden  sararmış,  korukları  gelişip,  olgunlaşamamıştı. Bağı  olan  köylüler, endişe  ile,  ziraat çilere  sormak  için,  Güdül’e ,  Ayaş’a  koşmuşlardı.  Götürdükleri  numunelerle  teşhis  konulmuştu.  Hastalığın  adı Filoksera  idi  ve  bulaşıcıydı.  Hiç  bir  ilaç  fayda  etmiyordu;  omcayı  kökünden  kurutuyordu.  Köylülerin  ifadesi  ve  araştırma  neticesi,  hastalığın  menşei  bulunmuştu.  Mikrobu,  İstanbul’dan  gelenler,   herhangi  bir  eşya  ile  taşımışlardı.  Halen  İstanbul’da  bu  hastalık  mevcuttu.
Ziraat çilerden  öğrendiklerine  göre:  bu  hastalığın  yegâne  çaresi,  omçaları  kökünden  söküp  yakmak,  yerine  Amerikan  çubuğu  denen  bir  üzüm  çubuğu  ile  bağları  yenilemekti.  Bu  cins  çubuklar  yetiştikten  sonra,  istenen  yerli   cinsle  aşı    yapılacaktı.  Amerikan  çubuğuna  ,  bu  hastalık  etkili  olamıyordu.  Devlet ,  bu  cins  çubukları  köylüye  sağlayacaktı  ama   ne  yazık  ki  bu  uğraş  3-4  sene  sürecekti.
 
               22. .KADINLAR  ( ÇİLEYE  DEVAM )
 
İlk  baharda,  bağ  budama  ve  kazma  işleri  bitince ,  kadın  ve  kızları  başka  bir  iş  beklerdi.  Artık  etraf  yeşillenmiş  hayvanları  kıra  salıp  otlatmak,  onların ,  kış  boyunca  yiyecekleri  otları  toplamak  zamanı  gelmişti.  Köyün  erkekleri  İstanbul’a,  kadınları  ve  kızları  haydi  iş  başına!
Bizim  köyün  meralarında  fazla  ot  yetişmezdi.  Bilhassa  yağmurun  az  yağdığı  yıllarda.  Bu  sebeple,  köyün  kadın  ve  kızları,  hayvanlarına  kışlık  ot  toplamak  için,  15-20  km  uzaktaki,  köy  ve  kasabaların  meralarına  giderlerdi.  Bir  gün  önceden  sözleşirler,  guruplar  halinde,  güneş  doğmadan  yola  çıkarlar,  mümkün  olduğu  kadar  serinlikte  ot  toplamak  isteseler  bile,  yine  de  sıcakta,  kan - ter  içinde,  topladıkları  otlar  sırtlarında ,  köye  dönerlerdi. Üstelik,  bir  de  getirilen  otları  kurutup,  döverek  saman  haline  getirmek  vardı.  Kadın  ve  kızlarımız,  çok  yetenekli  insanlardı.  Boş  zamanlarında  bile,  geceleri  oturup  muhabbet  ederken  , oya  yapar,  beş  şişle  çorap  örerek,  vakitlerini  değerlendirirlerdi.  (  Daha  sonraki  yıllarda,  şahit  olacağım  gibi,  Şehir’e  göç  eden  kızlar  ve  kadınlar,  Şehir  hayatına  en  kısa  zamanda,  uyum  sağlamasını  bileceklerdi)
Haziran  ayı,  kiraz  ve  dut  mevsimiydi.  Ağaç  dallarının  en  uç  noktalarına  tırmanıp  kiraz  ve  dut  toplamak,  benim  de  sevdiğim  görevlerden  biriydi.  Halamın  “düşeceksin”  ikazlarına  aldırmaksızın,  sincap  gibi,  bir  daldan,  diğerine  zahmetsizce  tırmanırdım. (sonraki    yıllarda,,  kaybettiğim  gençliğimi  ararken,  şu  dizelerle,  duygularımı  ifadeye  çalışmıştımJ
 
“ Mevsimler,  hiç ,  birbirine  uyar  mı?
Gençliğime  seslensem,  acep  duyar  mı?
Özlemim  hep,  ilk  bahara,  yazıma;
Duygularım  hüzün  verir  içli  sazıma.
 
 Nerede  benim  gücüm,  nerede  benim  kudretim?
Niçin  kaybettim  bilmem  ki,  gençlik  denen  servetim;
En  ince  dallara  tırmanır,  kiraz  toplardım,
Tarlalarda  koşar,  yaylalarda,  davarlarla  hoplardım.
 
Saçlarım  siyahlansa,  gençliğim  geri  gelse!
Başımda  esse  kavak  yeli,  velev  ki  deli  dense,
Gözlerim  baksa  ileri,  hayallerim  pembe  olsa;
Kararan  dünyam, aydınlansa, ışıklarla, birden  dolsa!”
 
               Yine  haziran  ayında,  kışa  hazırlık  olarak,  bağlardan,  yaprak  toplamak  mutat  işlerdendi.  Bu  da  ayrı  bir  marifet  isterdi.  Hangi  cins  kütükte  ince  ve  yırtmaçsız  yaprak  bulunur  bilmek  gerekiyordu.  Toplanan  yaprakları,  tuzlu  suda  haşlayıp bir  nevi  salamura  yaparak,  küplerde  muhafaza  etmek,  beceri  ve  epey  yorulmayı 
 
Temmuz  ve  Ağustos  ayları  da,  kadın  ve  kızlar  için,  güneş  altında  kavrulma  mevsimiydi.  Birkaç  erkek  ve  çocuk  müstesna,  bütün  işler  Onlara  bakıyordu.  Zaten  bu  mevsimde,  herkes,  işinde  gücünde  olur,  köy  odasının   önü ,  sanki  terk  edilmiş  gibi  bomboş  kalırdı.
Artık  ekinler  sararmış,  başaklar  olgunluğa  erişmiştir.  Bu  sefer,  her  şeye  rağmen, ekinleri  biçmeye  başlayan  kadın  ve  kızların  ağızlarında  çığrılan  türküler ,  ellerde  oraklar  konuşurdu.  Kızgın  güneş  altında,  ancak  öğleyin,   bir,  iki  lokma  yemek  için, çalışmaya  ara  verilirdi. Bir  gölge  bile  bulmak  zordu ;  her  nedense,  tarlalarda  nadiren  ağaç  bulunurdu.  Bunlar  da  armut,  üvez,  meşe  ağacı  ve  onun  üzerine  sarılan  üzüm  asmasıydı.  Ekinler  biçilir,  demet  yapılır,   demetler  de  üst,  üste  ve  başakları  iç  tarafa  gelecek  şekilde  yığılır,  tınaz  yapılırdı.  Böylelikle,  yalnız  sapları  dışarıda  kalan   başaklar,  hayvanlara   ve  bazı  tabiat  hadiselerine  karşı  korunmuş  olurdu.  Bu  sefer  de,  köydeki  harmanlara  taşıma  çilesi  başlardı.  Bu  da  genellikle  eşekle  veya  kadın  ve  kızların  sırtında  yapılırdı.  Yollar  müsait  olmadığından  ne  kağnı  vardı,  taşımak  için  ne  de  başka  bir  şey.
Herkesin  harman  yeri  yoktu;  olanlarla  anlaşmalı  kullanılırdı.  Tarlası,  dolayısıyla  ekini  olanın,  bazen,    düven  sürecek,  öküzü,  eşeği  olmayabiliyordu.  Bunun  da  çaresi  köylünün  anlayışı  ve  yardımlaşmasıydı.  Bu  işler,  kara  sabanla  tarla  sürmekten,  ekin  ekmekten  daha  da  zordu.
Benim  gibi  çocukların  yapacağı  iş,  düven  sürmekti.  Bu  görev,  serinlikte  zevkli,  güneş  tepemizi  yakmaya  başladığı  zamansa   çok,  çok  zordu.  Hele  bir  de ,  düvene  koşulan  öküzler  huysuzluk  yaparsa,  daha  da  zorlaşırdı.  Bazen,  öküzler,  çocuk  ve  güçsüz  olduğumuzu  anlamış  gibi,  düveni  de  bizi  de  sürükleyerek,  harmanın  dışına  doğru  başını  alıp  giderdi.  O  zaman  bir  büyüğün  müdahalesi  gerekiyordu.
Düven  işi  bitince,  sıra,  harmanı  savurmaya  gelirdi.  Tane  ve  samanı  birbirinden  ayırmak  ancak  bu  suretle  mümkündü.  Ancak  bu  iş  rüzgara   bağlıydı. Eğer  kafi  şiddette  rüzgar  yoksa,  beklemek  icap  ediyor  ve  tanrıya  dua  etmekten  başka  çare  bulunmuyordu.  Neyse  ki  bizim  köyün (Yelli)  adından  da  anlaşılacağı  gibi,   rüzgar  yönünden,  diğer  komşu  köylere  nazaran   şanlıydı.
( Zorlu Dönemeçler-1-b1-19-22 başlıklı yazı coni tarafından 20.01.2013 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu