BERAT GECESİ
Allahü
telâya hamd olsun!
Peygamberlerin
en üstününe ve Onun temiz
Âline
ve Ona Eshâb olmakla şereflenmişlerin
Hepsine
selâmlar ve
Hayırlı
dualar olsun!
“O apaçık kitaba and olsun ki,
Biz onu gerçekten mübarek
bir gecede indirdik.
Çünkü biz onunla insanları
uyarmaktayız.
Bütün hikmetli işler o
gecede tefrik olunur.”*
ibni Abbas’tan rivayet edildiğine göre,
Hikmetli işlerin birbirinden ayırt edilmesi
Şu şekilde cereyan etmektedir
Bu seneden gelecek seneye kadar
Meydana gelecek olayların hepsi
Ayrı, ayrı melekler tarafından defterlere
yazılır.
Rızıklar, eceller, zenginlik, fakirlik,
Ölümler, doğumlar hep bu esnada kaydedilir.
O yılki hacıların sayısı bile bu devrede
takdir olunur.
Herkesin ve her-şeyin o sene içindeki
mukadderatı kaydedilir.
Tefsirlerde bu gece ile ilgili olarak şu
şekilde izahlar yer almaktadır:
Vergi ödendiği zaman nasıl ki vergi
borçlusuna
Borcundan kurtulduğunu gösteren bir belge
veriliyorsa,
Allah Azze ve Celle de Berat Gecesinde
Mümin kullarına berat yazar.
“ “Rahmet Gecesi.”
Beri olmak, aklanmak, temiz ve suçsuz çıkmak
demektir.
“Beraat” iki şey arasında ilişki olmaması,
Kişinin bir yükümlülükten kurtulması
Veya yükümlülüğünün bulunmaması anlamına
gelmektedir
Müminlerin bu gece günah yüklerinden
Kurtulup İlâhî bağışa ermeleri umulduğu içinde
Berat Gecesi denmiştir.
Gamzelerine
saplanan hüzün okları çıkıyor birer, birer
İlkbahar
çiçekleri açıyor demet, demet bu gece
Bir kısım âlimlerin, kıblenin Kudüs’teki
Mescidi-i Aksâ’dan Mekke’deki Kâbe istikametine
Çevrilmesinin Hicretin ikinci yılında
Berat Gecesinde gerçekleştiğini
Kabul etmeleri de geceye ayrı bir önem
kazandırmaktadır.3
Berat Gecesinin beş ayrı özelliği vardır.
Bütün hikmetli işlerin ayırımına başlanması.
Bu gecede yapılacak ibadetlerin diğer
Vakitlere nispetle kat, kat sevaplı olması.
İlâhi rahmetin bütün âlemi kuşatması.
Allah’ın af ve bağışlamasının coşması.
Bunun için kul,
zevkinden geçmedikçe
Nefsinden ve arzularında,
ihtiraslarından ve nefsini
Kendini yere
vurmadıkça ve işi buraya vardırmadıkça,
Mevlâsının yüksekliğinden
bir şey anlayamaz
Gökte melekler
kıskanır böyle imana
Bulutlar kıskanır
ağlar aylarca
Ulaşır
cennete muştu ile bu imanlı Salih ameller
Yağmur,
yağmur damlar imanı cennetten yeryüzüne
O
Servere candan ve gönülden
sallallahü
aleyhi ve selem bağlılıkları oldukları içindir.
Onun
Rabbi kâinatı Merhameti ile yaratan
Yani
terbiye edicisi, yetiştiricisi olan isim,
O Serverın -Aleyhissalâtü vesselâmın-
Rabbi
olan isme yakın olduğu için,
Sevilmişlerden
olmuşturlar müminler
Bu
gecenin Lütfiliye sabır ile Salih ameller ile
Bunun
için bu saadete kavuşacaktır İNŞALLAH
İmanı ve amelleri ile müminler
Her
şeyin doğrusunu Allahü Teâlâ bilir
Herkes,
sonunda Onun huzuruna çıkacaktır
Haklıyı
meydana çıkaran Allahü teâlâdır
Doğru
yolu gösteren, doğru yola kavuşturan Odur.
Peygamberimize tam bir şefaat yetkisinin
verilmiş olması.
Bir rivayette bildirildiğine göre Resulullah
Aleyhissalâtü Vesselam
Şaban’ın on üçüncü gecesi ümmeti
Hakkında şefaat niyaz etti, üçte biri verildi.
On dördüncü gecesi niyaz etti üçte ikisi
verildi.
On beşinci gecesi niyaz etti, hepsi verildi.
Ancak Allah’tan devenin kaçması gibi kaçanlar
başka…
Zemzem kuyusunun bu gecede açık bir şekilde
Coşup çoğalması da bu manaları
kuvvetlendiren kutsal bir işaret olarak
yorumlanmaktadır.4
Peygamber Efendimiz bir hadis-i şeriflerinde
Berat Gecesinin feyiz ve bereketini çeşitli
şekillerde nazara vermektedir.
Şaban’ın 15.
gecesi geldiğinde geceyi uyanık ibadetle,
Gündüzü de oruçlu
olarak geçirin.
O gece güneş battıktan
sonra Allah rahmetiyle
Dünya semasına
tecelli eder ve şöyle seslenir:
İstiğfar eden yok mu, affedeyim ve
bağışlayayım.
Rızık isteyen yok mu, hemen rızık vereyim.
Başına bir musibet gelen yok mu, hemen sağlık ve afiyet vereyim.
Böylece tan yerinin ağarmasına kadar bu şekilde devam eder. 5
Çünkü o gece İlâhi rahmet coşmuştur.
Berat Gecesi beşer mukadderatının programı
çizilirken insanlara
Verilen eşsiz bir fırsattır.
Bu fırsatı değerlendirip günahlarını
affettirebilen,
Gönlünden geçirdiklerini bütün samimiyetiyle
Cenabı-ı Hakka iletip isteklerini Ondan talep
eden ve belalardan
Ona sığınan bir insan ne kadar bahtiyardır.
Buna karşılık, her tarafı kuşatan rahmet
tecellisinden
İstifade edemeyen bir insan ne kadar
bedbahttır.
Peygamber Efendimiz bu gecede af dışı
Kalanları şu hadisleri ile bildirmektedir
Muhakkak ki, Allah Azze
ve Celle Şaban’ın on beşinci gecesinde
Rahmetiyle yetişip her
şeyi kuşatır. Bütün mahlûkatına mağfiret eder.
Yalnızca müşrikler ve kalpleri
düşmanlık hissiyle dolu olup
İnsanlarla zıtlaşmaktan
başka bir şey düşünmeyenler müstesna.6
Yüce Allah bu gece bütün
Müslümanlara mağfiret buyurur,
Ancak kâhin, sihirbaz
yahut müşahin (çok kin güden) veya içkiye
Düşkün olan veya ana
babasını inciten
Yahut zinaya ısrarla
devam eden müstesna.7
Allah Teâlâ Şaban’ın on beşinci gecesi tecelli
Eder ve ana-babasına asi
olanlarla Allah’a ortak koşanlar dışında
Kalan bütün kullarını
bağışlar.8
Muhakkak ki, Allah Teâlâ Şaban’ın on beşinci
gecesinde
Dünya semasına rahmetiyle tecelli eder
Ve Beni Kelb Kabilesinin koyunlarının kılları
Sayısınca insanları mağfiret eder.9
İşlenen sevaplı amellerin değeri başka
zamanlarda on ise,
Berat Kandilinde yirmi bindir.
Meselâ başka zamanlarda okuduğumuz bir tek
Kur’ân harfine on sevap veriliyorsa,
Bu gecede her bir harfine yirmi bin sevap
verilmektedir.
Bu bakımdan tam bir ihlâsla çalışıp
İhyasına gayret gösterebildiğimiz
Takdirde Berat Kandili elli bin senelik bir
İbadet hayatının sevabını bir gece içinde
bize kazandırabilir.
Onun için elden geldiği kadar Kur’ân ve
istiğfar
Ve salâvatla meşgul olmak büyük bir kârdır.10
Tek kişinin çalışma ve kazanma gücü maddi
hayatta
Olduğu gibi manevi hayatta da sınırlıdır
diyorsak, bunun çaresi vardır.
Aynı gayeyi paylaşan ve dünyada aynı maksatla
yaşayan mümin
Kardeşlerimizle birlikte teşkil ettiğimiz
manevi şirket;
Bize hesabından aciz kalacağımız sonsuz bir
manevi serveti kazandırabilir.
Üstelik maddi kazançlarda kâr, ortaklar
arasında
Bölünerek küçüldüğü halde manevi kârda böyle
bir şey kesinlikle
Söz konusu değildir. Çünkü manevi faaliyetler
nurludur.
Nur ise maddi eşya gibi küçülmez ve bölünmez.
Gecenin manevi değeri dolayısıyla namaz,
Kur’ân tilaveti, zikir, tespih ve istiğfarla
geçirilmesi,
Bu gece vesilesiyle muhtaçlara yardım ve
benzeri hayırlı
Amellere özel bir önem verilmesi müstehaptır.
Rızıkla alakalı defterler Mikail
Aleyhisselâma verilir.
Savaşlarla ilgili defterler Cebrail Aleyhisselâma
verilir.
Ameller nüshası dünya semasında görevli melek
olan
İsrafil’e verilir ki bu büyük bir melektir.
Ölüm ve musibetlerle ilgili defter de Azrail
Aleyhisselâma teslim edilir.
Fahreddin er-Râzî”nin açıklamasına göre bu
defterlerin düzenlenmesi
Berat Gecesinde başlar, Kadir Gecesinde
tamamlanarak
her defter sahibine teslim edilir.1
Berat Kandilinin “bütün senede bir Kutsi
çekirdek hükmünde
Ve beşer mukadderatının programı nevi’nden
olması cihetiyle
Leyle-i Kadrin kutsiyetinde” olması bu
manalara dayanmaktadır.2
Kur’ân’ın bu gecede indirilmesi meselesine
ise şöyle bir açıklama getirilmektedir
Berat gecesi, Kuran-ı Kerimin Levh-i
Mahfuzdan dünya semasına
Toptan indirildiği gecedir. Buna inzal denir.
Kadir gecesinde ise Peygamberimize ilk kez ve
parça, parça
İndirilmeye başlanmıştır. Buna da tenzil
denir.
Kaynaklar: http://www.nurnet.org/berat-kandili-ne-zaman-2013/
1 Hülâsâtü’l-Beyan. 13.5251.--2 Şualar, s,426.
3 TDİ.”Berat”
maddesi.--4 Hak Dini Kur an
Dili, 5:4295
5 İbni Mâce, İkame,
191.---7 et-Tergîb ve’t-Terhib,
2:118.
8 İbni Mâce,
İkametü’s-Salât, 191; Tirmizî, Savm, 38.----9 Tirmizî, Savm:39.
10 Şualar, s.426.----11 et-Tergib ve’t-Terhîb, 2:119, 120.
12 Ra’d Suresi, 39;
Mecmuatü’l-Ahzab, 1:597.
* Duhan
Sûresi 2., 3. ve 4.
: