Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 31.03.2023
Okunma Sayısı : 445
Yorum Sayısı : 7
1 Nisan Şaka Günü Mü Haçlı  Katliamı Günü Mü


1  Nisan  Şakası  nasıl  ortaya  çıkmış?

Pardon..  Direkt  konuya  daldım  ama  sanırım  1  Nisan  Şakası  denen  şeyi  bilmeyen  yoktur. 

Bazen  eşek  şakası  boyutunu  alsa da  1  Nisan’da  insanlar  dünyanın  pek  çok  yerinde  birbirlerine  şaka  yaparlar.

İyi de  neden?  Nereden  çıkmış  bu  adet?

İşin  doğrusu  böyle  bir  adetin  nereden  çıktığını  net  olarak  bilen  hiç  kimse  yok.  Herkes  bir  şeyler  söylüyor.  Biz  de  söylenenlerin  yalancısı  olarak yazalım  bu  söylenenleri

Efendim,  711  Yılında  Tarık  Bin  Ziyad  Adlı  Müslüman  bir  komutanın (ki  bize  göre  Türk’tür ,  Araplara  göre  Arap'tır,   Kuzey  Afrika  Müslümanlarına  göre  Berberi’dir) İspanya’ya  geçmesi  ile burada Müslüman  hakimiyeti  başlar.  Bu  hakimiyet 1492  Yılına  kadar  sürer. 

İspanyanın  iki  güçlü  krallığı  olan  Kastilya  ve  Aragonyanın  kral  ve  kraliçeleri  (  Ferdinand  ve  izabella )  evlenip  Müslümanları İspanya’dan  kovmak  için  savaşa  başlarlar  ve  on  yıl  süren  uğraşların  sonunda son  kale  olan  Gırnata’yı  kuşatırlar.

Sonra?

Sonra  Gırnata İslam  Hükümeti denen  bu  ülkenin  son  hükümdarı  Abdullahü’s  Sagir’e( Küçük  Abdullah )   ‘’  Şehri  bize  teslim  et.  Kendin  güle  güle  git’’  derler.  O  da  kuzu  kuzu  denileni  yapar  ve  ağlaya  ağlaya  şehri  İspanyollara  terk  eder.(  Şehri  para  karşılığında  sattığı  da  söylenir. )  
Ebu Abdullah’ın  annesi,   oğlunun  ağladığını  görünce  ‘’  Ağla  oğlum  ağla.  Senin  gibi  vatanı  için  savaşmayan  korkak  köpeklere  şimdi  karılar  gibi  ağlamak  yaraşır.’’  Der.

Evet...  Tüm  bunlar  2 Ocak  1492’de  gerçekleşir.

31  Mart 1492’de ise  bu  kral  ve  kraliçe bir  ferman  yayınlar.  Bu  fermana  göre  bundan  böyle  İspanya’da  yaşayan  Müslüman  ve  Yahudiler  ya  Hıristiyanlığı  seçeceklerdir  ya  da  İspanya’yı  terk  edeceklerdir.

Bilindiği  gibi  Müslümanlar  Cebeli  Tarık  Boğazının  Güney  tarafına  geçip  buradaki  Müslümanlarla karışırlar.  Yahudilerin  büyük  bir  çoğunluğunu  ise  II. Bayezıd  Türk  gemileriyle  Osmanlı  ülkesine  getirir.

Eeee. Bu bilgilerin  1.  Nisan şakaları ile  ne  alakası  var?

Efendim  bir  rivayete  göre  güya  İspanyollar  Gırnatayı  kuşattıklarında ‘’  Şehri  teslim  ederseniz kimseye  dokunulmayacak’’  Diye İncil,   Kuran  ve  Tevrat  üzerine  yemin  etmişler  ama  kale  kendilerine  teslim  edilince ‘’  Biz  size  şaka  yaptık.’’  Diyerek  halkı  kılıçtan  geçirmişler.  1  Nisan  şakası  denen  şey  de  işte  böyle  doğmuş.

Ancak  Fransızlara  göre  1 Nisan  şakalarının  başlaması  çok  daha  farklı  bir  sebebe  dayanır.

1564  Yılında  Fransa  Kralı  IX. Charles’ın  canı  sıkılır.  ‘’Ben  bu  takvimi  değiştireyim  de  Gregoryen  takvimine  geçeyim.’’  Der( Gregoryen  takvimi  şu  an  kullandığımız  miladi  takvimdir.)   ve o  güne  kadar  kullandıkları,   yılbaşları  1 Nisan’da  başlayan,   yani  senenin  ilk  günü  1  Nisan  olan  takvimini  değiştirir.

Kral  efendi  takvimi  değiştirir  ama  bazı  vatandaşları  bu  değişiklikten  habersizdir.  Haberi  olanlar  da  uyum  sağlamakta  zorlanır.  Hani  bizde  de  paradan  altı  sıfır  atılınca yani  bir  sakıza  bir  milyon  Tl  verirken  bir  anda  1  Liraya  almaya  başlayınca,   bayağı  bir  bocalamıştık  ya,   aynen  öyle  işte..

Hah  işte  bu  yılbaşını  hâlâ  1  Nisan  sanan Fransız  vatandaşlarına  diğerleri ‘’Bir  Nisan  Balığı’’  demiş  ve  onlarla  alay  etmişler. Onlara akıl almayacak şakalar  yapmışlar. Sonra  bu  şakalar  yaygınlaşmış  ve  önce  tüm  Fransa’da  sonra  tüm  Avrupa’da  gelenek  haline  dönüşmüş.

İngilizler  1  Nisana  Aptallar  Günü  diyorlarmış  mesela.

Yahu  iyi  hoş  da  Hintlilere  ne  oluyor?

Şimdi  ‘’  Onlar da  mı Hocam?’’  Diyeceksiniz..  Evet  onlar  da...  Hatta  onlar  İspanyollardan  da    Fransızlardan  da daha önce...

Efendim bu  Hintliler  dünyanın  en acayip  milletidirler.  Acayiptirler  çünkü   bunların  nazarında  tanrı  olmayan  canlı  ya  da  cansız  hiç  bir  varlık  yoktur.  Düşünün  ki  fareye  bile  tanrı  diye  tapıyor  bunlar.

Neyse  efendim,   fareye  tapanları  bir  tarafa  bırakıp  ineğe  tapanlara  baktığımızda  bunların  da  genelde  31 Mart-  1  Nisan  tarihlerine  gelen Holi  adlı  bir  bayramları / ya  da  festivalleri olduğunu  görüyoruz.

Holi  iki  gün  süren  bir  bayram. 

Bayramın  ilk gününde  Holika  Dahan  adı  verilen  bir  ateş  yakılarak kötülüklerin  Şeytan  Kralı Hiranyakaşipu’nun  kız  kardeşi  Holika’nın  ateşe  atılarak  yakılmasını  kutluyorlar. Asıl  bayram  ise  ertesi  gün  başlıyor  ama  ne  başlamak.

Ertesi  gün,   ellerinde  boyalar ,  su  tabancaları  ve  davullar- çeşitli  çalgılar  olduğu  halde  kızlı  erkekli  geniş  meydanlarda  toplanıp  birbirlerini  hem  sırılsıklam  ıslatıyorlar  hem  de  üzerlerine renk  renk  toz  boya  atıyorlar.  Yani  bayağı  bir eğlence  var  ama kimse  kimseyi  kandırmıyor.  Ayrıca  bu  Holi  Bayramında  kız  ve  erkekler  birbirlerini  görüyorlar  ve  Hint  Filmlerinin  unutulmazları  arasında  olan  bir  görüşte  aşklar  yaşanıyor.

Efendim,   bu  bayram  bugün  pek  çok  Batı  ülkesinde  de  kutlanıyormuş  ve  hatta  Türkiye’de  Kemgöz Şevket ve benzeri  vatandaşlarımız  ‘’ Ne güzel  bayramları  var,  keşke  bizim  de  olsa. ‘’ diye  hasetlerinden çatlıyorlarmış. Kısaca çok  yakında ülkemizde Holi  Bayramının  da  kutlanacağına  kesin  gözüyle  bakılıyormuş.   

Pek  her  milletin  kendine  ait  bir  1 Nisanı  var  da  Milleti’nin  tamamen  kendine  özel  bir  1  Nisan’ı  yok  mu?

1  Nisanlar  esas  itibariyle  baharın  gelmesinin  kutlandığı  günlerdir.  Bu  çerçeveden  baktığımızda  ise  Türk  Milletinin bu  saydıklarımın  hepsinden  önce  kutladıkları  iki  adat  bahar  bayramı  vardır:  Bunlardan  birincisi  21-22  Mart  tarihlerinde  kutlanan  Nevruz  ikincisi  ise  6  Mayıs’ta  kutlanan  Hıdırellez’dir.  Ancak  ne  yazık  ki  ülkemizde İspanya  veya  Fransa’dan  uyarlama  1  Nisan’a  verilen  değer  ve  önem  en  eski  Türk  bayramları  olan  Hıdırellez  ve  Nevruz’a  verilmemektedir.

( 1 Nisan Şaka Günü Mü Haçlı Katliamı Günü Mü başlıklı yazı Sami Biber tarafından 31.03.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.