Niyet



 

  -Niyet diye bir gerçek var, müminin niyeti amelinden üstündür, niyetler amellere göredir.
Niyet, hayır ,akıbet 'neye niyet neye kısmet' hep dilimizde dolanır da dilimize pek düşmez.
Bu tabirlerin en güzellerinden bir tanesi neye niyet neye kısmet, bazen tersinden anlıyoruz. Halbuki biz bir şeye niyet ettik karşımıza bu çıktı olmadı Allah Allah plan tutmadı gibi, düşünüyoruz da halbuki tam tersi.
Bu ifade diyor ki neye niyet edersen kısmetini o belirliyor der. Kısmetini belirleyen baştaki niyetindir, niyetin oranında sana  ‘kısım’ ediliyor yani taksim ediliyor ve veriliyor.
Kısmet niyetten bağımsız değil, kısmet olarak önüne çıkan şey niyetinde belirleniyor o yüzden bunu hem bir dua, hem bir düstur olarak ta ‘niyet hayır akıbet hayır ‘demişler.
Yani niyetin hayır olsun, iyi güzel olsun ki akıbeti sonu neticesi güzel olsun.
Akıbette ‘akabe’ yani bir sonraki gelen şey demek ,ondan sonra gelen güzel olsun, oda senin kısmetin oluyor.
İnsanın nasibi de böyle şekilleniyor ,herkes nasibine düşeni alıyor.
Nasibinde ne varsa onu alıyor, nasibini belirleyende senin en baştaki niyetin düşüncen zikrin. Kalbindeki fikir kafandaki düşünce.
Hasbi düşünmeyi unuttuk, hesabi düşünmeye başladık.
Hesap kitap yapıyoruz, her konuda plan program yapmakla hesabi düşünmek farklı şeyler.
Bir işi yaparken bir kurum inşa ederken ,bir görevi ifa ederken elbet teki plan program  yaparız.
Şuraya gideceğiz, şunu yapacağız şu görüşmeyi yapacağız vs.
Bu eşyanın tabiatı gereği olması gereken  bir şey.
Hesabi düşünmek ise  buradan ne çıkar elde ederim, buranın sonucu bana nasıl bir fayda sağlar bunu nasıl kullanırım .
Bunu nasıl araç sallaştırırım düşüncesidir bu hesabi düşüncedir.
Hasbi düşüncenin tam tersi bir  düşünme şeklidir.
Hasbi düşünme nedir, böyle bir hesap kitap yapmadan halis hane bir kalple iyi bir niyetle hayır bir niyetle kısmetine ve nasibine düşenin iyisini güzelini doğrusunu talep etmektir. Dostluklar da böyledir hesabi dostluk, dostluk değildir.
Hesap kitap yapıyorsun buradan ne çıkar elde edebilirim bu dostluğu arkadaşlığı araç sallaştırmaktır.
Bir şeyi araç sallaştırmak onu değersizleştirmektir metalaştırmaktır.
Adı üstünde araç alet enstrüman başka bir şey için kullandığın bir şeye dönüştürmektir.

Mesela para bir araçtır değil mi ,para kendi başına bir amaç değildir parayı ne için ister insan.
İşte rahat bir hayatım olsun şu ihtiyaçlarımı karşılayayım insanlara yardım edeyim güzel şeylere vesile olsun.
Kendi başına bir amaç haline getirdiğinizde  onu mutlaklaştırırsınız.
Kendi maksudundan başka bir yere taşırsınız artık o taşınamaz bir hale gelir sizin için yük haline gelir.
 
  -Ama bazı şeyler vardır ki araçsallaştırılamaz sevgi gibi dostluk gibi inanç gibi.
Bağ gibi, irtibat gibi mesela bir insanın annesini sevmesi ,kardeşini sevmesi, eşini sevmesi, bir inandığı davayı sahiplenmesi araçsallaş- tırılabilecek şeyler değillerdir.

Bunlar kendi zatında kıymetli değerli şeylerdir buralarda hesabi düşünce olmaz burada hasbilik esastır. 
Hasbilik nedir, kalpten gelen akıl süzgecinden geçmiş bakış açısıdır.
 
İvaz ve garazdan kasıt ise nefret öfke ,garaz duymak deriz ya ivazda böyle ,yoldan çıkma gibi bulandırma bunlardan bağımsız var. Bir şeyi yapıyorsan nefretle öfkeyle değil onu hayır olan neticeye akıbete götürecek bir duyguyla niyetle yap demektir.

Ameller niyetlere göredir. 
Her şeyi gören Rabbimiz ona bakıyor senin niyetinin ne olduğunu biliyor.

Hangi niyetle camiye gidiyorsun ,hangi niyetle hayır işinde bulunuyorsun, hangi niyetle şu işi yapıyorsun, kibir için mi ,gurur için mi, gizli gizli nefsini okşamak için mi, gösteriş için mi. Çıkar için mi, hesap kitap için mi ,yoksa bütün bunlardan bağımsız tamamen arındırılmış bir şekilde ivazsız garazsız Zatında doğru bir şey deyip onun için mi yapıyorsun.

Bunu yaptığın zaman o kendi nimetiyle bereketiyle ihsanıyla ardından gelir zaten .
Onlar birer nimettir ihsandır, onlar için yapmazsın ama onlar güzel nimetlerdir .
İnsan ancak hasbi düşündüğü eylemde bulunduğu oranda gerçek sahici ilişkiler kurabilir.

O zaman dostluklar, ilişkiler, arkadaşlıklar anlamlı bir zemine oturur bizim bu değerleri mutlaka korumamız gerekiyor.


 
Kalın sağlıcakla…


 
Semra EROĞLU Şiirleri sevdiren kadın
19/06/2023         

( Niyet başlıklı yazı Semra EROĞLU tarafından 19.06.2023 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.