Nasıl kolektif gücün birliği her yönde
merkeze doğrudur. Herkesle merkezden çevreye doğrudur. Ve ortakla sılan duygu
ve düşüncenin alan gücüne dönüşür. Yine kolektif güç çevreden merkeze doğrudur.
Birleşimin alan etkisi de merkezde
semboller diline dönüşür. İşte groteskti anlatış merkezde kolektif alan etkisi
ile semboller dili olmuştu.
Köleci mana anlayışı içinde üretimi
tasvir eden bir totem grubun dili; totem
grupların kendisi anılmadan o semboller dili olan envanterler içinde bulunan anlatımlardı.
Örneğin, keçi çobanı olan bir grup kendisine; buğday takdime si yapan başka bir
grubu nasıl anlatacaktı?
Keçi çobanı olan grup kendisini kendi
biyolojik formu ile çizip yontacaktı. Buğday üreticisi grubu da totem mesleği
ile ilişkilenip, doğadaki gerçek buğdayla eşleştirip resimleyecekti. Veya buğdaydan
heykel yontacaktı. Buğday sembolizmi o grubun totem adı ve totemi mana yüklemi
olacaktı.
İki grup, yapılan bir ürün takası olan
seremonisini içinde ifade edilmiş olsunlar. Bu seremonine süreci de buğday grubu
anlatıyor olsun. Buğday üreticisi grup kendisini biyolojik formla yontup
resmeder.
Buğday üreticisi grup kendi grubunu biyolojik
formuyla çizer. Keçi çobanı olan grubu da doğadaki keçi formuyla çizer. Form
benzerliği olmasın diye. Totem aidiyet benzerliği olmasın diye böyle resmeder. Bu
tür yapılan bir isimlendirme anlatımı resimle isimlendirme sembolizmiydi.
İşte okuma yazma ve alfabenin olmadığı
dönemlerde olup bitenler heykel resimlerle anlatılıyordu. İttifaklar
yapılıyordu. İttifaklar anlatılıyordu. Anlatımın dili semboller üzerindeydi .İttifak
ve temas içeren anlatımlar 80 000 senelik totemi dışlanmışlığa karşı olan
direnci kırmanın zorluğunu içeriyordu.
Sosyoloji ve kültür totemi aitlik
tabusuydu. Totemi sosyoloji ve kültür ittifak etse de kolay kolay ittifakı
aitliğe dönüşemiyordu. Totem aitliğini sembolizm üzerinde geçiş ritüelleri ile
dönüşemedikçe ittifaklar çok büyük bir sosyal dirençle baş başa kalıyordu.
Totem aiti olan gruplar genel olarak ittifaklarını
üç olgu üzerinde seremonine edip, bu üç tür ritüel üzerinde yürütürlerdi. Neden?
Totemi tabudan ötürü bu ritüeller vardı. Totemi tabu niye vardı?
İzole alan yalıtmalı kaynak kıtlığı
nedenle vardı. Groteskti anlamalardan kolektif bileşimin gücünü ortaya koymak
için vardı. İzole alanın ait eştirici
formasyonu için tabu vardı. Tabu, bileşimin nesnel gerçekler içinde oluşmanın
öznel karşılığı olan semboller diliydi.
İttifak içinde kırılacak olan totem
aitliğin ilk ittifakı tabusu, kişilerin kendilerine göre ilkten beri aynı totem
alanda olmaları nedenle onların “totem kardeş olmalarını” aşma ritüelleriydi.
Totemi kardeşlik, doğuran ve doğurtan
belirlenimiyle olan bir kardeşlik değildi. Eğer miras bırakacak bencil bir mülk
sahibi değilseler, doğuran doğurtan tanımını veren kardeşlik söylemi, ittifak
edenlerin hiçbir işlerine yaramazdı. Zaten de ortada ne üretim vardı. Ne üreten
vardı. Ne mülk vardı. Ne de mülk sahibi vardı.
Totem bir alanda totem kardeşliği, alan
içindekileriyle yardımlaşmanın , paylaşmanın, birbirine elle ve cinsel yolla
dokunmanın meşruiyetiydi. Dayanışmanın, paylaşmanın kardeşliğiydi. Ve alan
içindekileri kendisi gibi bilmenin kardeşliğiydi. Kardeşini kendi gibi saymanın
aitliğiydi. Kardeşlerinden yararlanma aitliğiydi. Kardeşlik totem alan aitliği
dışında hiçbir anlam, değildi.
Bu nedenle totemi alan dışındakiler kardeş değillerdi. Onlara ne elle ne cinsel yolla dokunamazdı. O kendinden değildiler. Onlar kendi gibi değildiler. Onları avlayıp yiyebilirdi. Onların dokunduğuna da dokunmazlar, yemezlerdi.
Totemi yasalardan ötürü, grubu
dışındakiler kendi aiti, kendi kardeşleri değildiler. Bu nedenle farklı totemi
grup kişileri birbiriyle temas kuramazlardı. Üreten grupların totem yasalarını
aşmak sureti ile birbiriyle ürün takası yapmaları da çok çok elzemdi. Ürünlerdeki
farklı kullanım ve tüketim değerleri takas ediliyordu.
Üreten grupların İttifakı temaslarına
dek ola gelen bu tür totemi bek raundu bilmez isek, aktarımların içindeki
sembolizm dilini de anlayamayız. Sembolizm dilini anlayamama nedenle,
tarihçilerin nedenini açıklayamadıkları bu tarz ilişki imajlarına dek
ifadelerinde de fetişti bir anlayış husule gelmişti.
Totem kardeşliğinin diğer bir yasası da
onu kim doğurursa doğursun kişiler kardeşlik ekseninde ana baba doğuran ve
doğurtanını aramıyordu. Totemiler aynı gruba ait emzikli kadınlardan süt emmeleri,
totem kardeşliğinin ve totem aitliğinin diğer bir tabu anlamasıydı.