En büyük günahlardan bir tanesi Allah'a şirk koşmaktır  bunu hepimiz biliriz ancak  bazı durumlarda,farkında olmasak bile,şirke  varan cümleler kurmuyor değiliz;örneğin "bu araba kimin,bu ev kimin,"diye sorduklarında göğsümüzü kabartarak "benim"deriz,oysa  mal da mülk de Allah'ındır,binlerce yıl öncesinde olduğu gibi binlerce yıl sonrasında da bu  kanun değişmeyecektir.
Bir kişi hakkında kesin  hükümde bulunuruz,"bu adam cennetlik." ya da "bu adamın yatacak yeri yok,toprak bile kabul  etmez" gibi.Bizim inancımıza göre kimin nereye gideceğimi  ancak Allah bilir,biz kimsenin iç dünyasını bilemeyiz,bu yüzden onun yerine hüküm söyleyemeyiz.

Kamil insan nasıl olunur?Ne kadar okuyup yazsak da,yaşasak da,  bu iki kelimenin değerini öğrenemediysek kendimize en büyük  düşmanlığı yapmışız demektir.Kamil insan olmayı başarabilseydi insanoğlu ne açlık olurdu ne kıtlık ne göçler ne zulümler ne de savaşlar yaşanırdı.
"Öl,ikrar verme,öl ikrarından dönme,"kamil insan yoluna girmenin ilk şartıdır.Anahtar kelimeler şunlar:
"Ölmeden ölmek,nefsi ve benliğini öldürmek,adalet,hakkaniyet,sağduyu,sorumluluk ve vicdan"

Düşünceyi,düşünmeyi ve düşündürmeyi seven herkese "Bilinmeyen Varoluş ve Kamil İnsan" isimli  Mustafa Payesiz'in yazmış olduğu-edebiyat,felsefe ve din karışımı- bu  kitabı okumalarını  tavsiye ederim. " "Kamil insan öğretisi herhangi bir düşünce ve inanç sisteminin uzantısı değildir ve olaylara bütün düşünce  ve inanç sistemlerini kapsayacak  yelpazede bakar."

Aslında konu  çok basit ama uygulayabilene;
Kendine yapılmasını istemediğin hiçbir şeyi başkasına yapmayacaksın.
Kimseden duymak istemediğin kötü sözü başkasına söylemeyeceksin.
Eğer bunu  yapabilirsek-ki yapabileceğimizi pek sanmıyorum-dünyada kaos  diye bir kavramdan söz edilemeyecektir.
Kısacası,"eline,diline  ve beline sahip olmak"kamil insan olmanın püf noktasını oluşturuyor.

Kitapta dört yaşam evresi sıralanıp (şeriat,tarikat,marifet ve hakikat) kapıları  genişçe açıklandığı gibi, Nimri Dede,Kul Nesimi,Büryani,Edip Harabi,Aşık Daimi,Ruhsati,Yunus Emre,Kul Nesimi,Hacı Bektaş Veli,Aşık İbreti ve Pir Sultan Abdal gibi şairlerin birer şiirlerine yer verilerek konu zenginleştirilmiş.

Nimri Dede'nin "Öğren" adlı şiiriyle tüm insanları bir olmaya,diri  olmaya davet ederek sonlandıralım:

Eğer tababetin özün ararsan
Evvela var hissi insanı öğren
İdrak içinde ruh denen ceryanın
Kalbinde yaptığı devranı öğren

Hem tahlil et mevcut kanını
Neresinde bulursan gör canını
Orada sarfeyle her imkanını
Canın eğlendiği mekanı öğren

Gör ne incelik var organlarında
Beyne bağlanmışlar aklın yanında
Havadis verirler tam zamanında
Ordaki nizamı erkanı öğren

Öğren o dizilmiş kemiklerini
Gör nasıl giymişler etle derini
Sen bir yana koy da bildiklerini
Nimri'den bu ilmi irfanı öğren
( Kamil İnsan başlıklı yazı berberce tarafından 12.08.2024 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.
 

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu

EdebiyatEvi.Com | Edebiyat ve Kültür Platformu