Serbest Kürsü / Söyleşi

Eklenme Tarihi : 4.05.2017
Okunma Sayısı : 10221
Yorum Sayısı : 2


'''Zıkkımın  kökünü  ye  moruk.  Bu  yaşta  hâla  hamburger  diyor yaaa''  Dediğinizi  duyar  gibiyim. Haklısınız  aslında.  Ancak  biliyor  musunuz  ben  hayatımda  hiç  hamburger  yemedim.  ''İyi  de  o  zaman  ne  diye  13 haftadır  hamburger  yemedim  diye  başlık  attım  yazıma?''

Hemen  açıklayayım  efendim.

Bu  gün  face bookta  baktım  bir  bayan  arkadaşım  '' 14  Haftadır  kestane  kebap  yemedim''  Diye  yazmış.  Kendi  kendime  ''  Her  hafta  yiyordu  ama  sonra  bir  rahatsızlık  oldu.  Doktor  da  kestane yemeyi  yasakladı galiba.''  Diye düşündüm  Tam  soracaktım  ''  Hayırdır  arkadaşım  bir  rahatsızlık  mı  var?''  Diye,  bir  baktım  bir  başka  bayan  arkadaş  '' 12  Haftadır  elma  yemedim''  Diye  yazdı.  ''Haydaaaa.  Kadın  milleti  toptan  kafayı  yedi  galiba'' Diye  düşünürken  bir  başka  bayan arkadaş  da  '' 13  Haftadır  Hamburger  yemedim''  Diye  yazınca  artık  dayanamadım  ve  ben  de  şöyle  dedim.

'' Altmış  üç  senedir  havyar, istakoz,  yengeç,  karides,  salyangoz,  kurbağa  bacağı,  portakallı  ördek,maymun  beyni,  çekirge,  suşi,  ananas,  mango  yemedim. Hayatımda  bir  kez  at  kestanesi  yemeyi  denedim,  bir  dişim  kırıldığı  için  vazgeçtim.51  Senedir  çamur  da  yemiyorum.''

Yazdıklarım tamamen  doğru  olmakla  birlikte maksadım  açıkça  dalga  geçmekti  bu  arkadaşlarla.  Ancak  arkadaşlardan  biri  cevap  verdi.

''Sami bey bu paylaşım meme kanseri farkındalığı için yapılmış bir paylaşımdır. Yoksa o yazdıklarınızı ben de yemedim, gerek de duymadım... Sevgiler''

Hay  Allah..Baltayı  fena  şekilde  taşa  vurmuştum  anlaşılan  ama  yine  de   13  haftadır  hamburger, 12  Haftadır  elma, 14 Haftadır kestane kebap  yememekle meme kanseri  arasında  ne gibi bir  ilgi  olabilirdi  ki?  Hangi  Allah'ın  kulu  böyle  bir  kampanya  ile  meme  kanseri  arasında bir  bağ  kurabilirdi?   Ayrıca  neden  sadece  kadınlar  kaç  haftadır  ne  yemediklerini  yazıyorlardı  da  erkekler  yazmıyordu?  Konu  meme  kanseri  ise  bu  sadece  bayanları  tehdit  eden  bir  hastalık  değildi  ki.  Erkekler  de  - kadınlara  oranla  çok  daha  az  olsa  da-  meme  kanserine  yakalanabiliyorlardı.

Öte  taraftan  bu  konu  benim  için  çok  çok  önemliydi.  Çünkü  teyzelerimden  biri  meme  kanserinden  öldüğü  gibi  kardeşimden  çok  sevdiğim  bir  arkadaşımın  anam  kadar  sevdiğim  annesi  de  meme  kanserinden  ölmüştü.  

Kolları  sıvayıp açıklama  yaptım  sayfa  dostlarıma.  Aynen  şöyle:

''ŞU KADAR HAFTADIR ŞUNU YEMEDİM'' PAYLAŞIMLARI MEME KANSERİNE DİKKAT ÇEKMEK İÇİNMİŞ...
KİMSE KUSURA BAKMASIN AMA 13 HAFTADIR HAMBURGER YEMEMEKLE MEME KANSERİ ARASINDAKİ İLİŞKİYİ HÂLA ANLAMIŞ DEĞİLİM.
HAA ''DİKKAT ÇEKMEK İÇİNDİ ZATEN HOCAM'' DİYORSANIZ DİKKATİMİ ÇEKTİĞİNİZ DOĞRUDUR AMA HERKES BENİM GİBİ BU PAYLAŞIMLARIN SEBEBİNİ MERAK ETTİ Mİ ACABA?
BENCE DAHA ETKİLİ VE ANLAMLI BİR YOL BULMALISINIZ ARKADAŞLAR.
MEME KANSERİ SADECE KADINLAR İÇİN DEĞİL ERKEKLER İÇİN DE ÖNEMLİ VE ÖYLE DALGAYA ALINACAK BİR KONU DEĞİLDİR. LÜTFEN NE KONUNUN KENDİSİYLE DALGA GEÇİN NE DE KENDİNİZLE DALGA GEÇİRTİN.
DAHA ANLAMLI BİR ŞEYLER GELİŞTİRİN..LÜTFEN...

Ben  bunları  yazınca  nihayet  beklediğim  açıklama  geldi.  Bu  kampanya  şöyle  gelişmiş  meğerse.

Bayanlara  bir  bildiri  geliyor.(  Kimden  geliyor  bilmiyorum )   Şöyle:

''Yine yılın pembe kurdeleyi destekleme zamanındayız. Belki bazılarınız zaten biliyorsunuz pembe kurdele " pink ribbon" uluslar arası göğüs kanseriyle mücadelenin sembolü halini almış ve kadınlar arası dayanışmanın teşvik edilmesini amaçlamıştır.
Geçen yıl konuya dikkat çekmek amacıyla pek çok kadın, profilinde sutyeninin rengini paylaşmıştı.Diğer bir sefer de çantasının evde nerede olduğunu yazmışlardı ve bu durum bazı gazetelerde de yer almıştı.
Erkekleri bu işe karıştırmıyoruz çünkü bu hastalık daha çok kadınlarda görülüyor.
Bu yıl bu geleneği şu şekilde,  geçen senekinden daha çok sayıya ulaşmak için aşağıdaki şekilde sürdürmeye çalışacağız.
fikir şu:
Doğduğun ay ve gününü aşağıdaki kodlamayla yazıp profilinde paylaşacaksın.
Bir örnek: Bu  kodlamaya  göre  Haziran sekiz haftadır.  Siz  de  diyelim  ki haziranın  7  sinde doğdunuz.   Ayın  yedinci  günü  için  yenmeyen  şey  un  kurabiyesi olduğuna  göre  yazacağınız  mesaj  ''  8  Hafta  un  kurabiyesi  yemedim''  olmalı.
Haydi bayanlar gösterelim kendimizi
Aylar:
Ocak-1 haftadır
Şubat-2 haftadır
Mart-3 haftadır
Nisan-4 haftadır
Mayıs-6 haftadır
Haziran-8 haftadır
Temmuz-10 haftadır
Ağustos-12 haftadır
Eylül-13 haftadır
Ekim-14 haftadır
Kasım-16 haftadır
Aralık-18 haftadır
Ayın günleri:
1 - Yoğurt
2 - Kısır
3 - Hamburger
4 - Çerez
5 - Domates
6 - Dondurma
7 - Un kurabiyesi
8 - Lolipop
9 - Fıstık
10 - Köfte
11 - Profiterol
12 - Kestane kebap
13 - Baklava
14 - Simit
15 - Sarma
16 - Peynir
17 - Pizza
18 - Elma
19 - Muz
20 - Karnıyarık
21 - Kızarmış tavuk
22 - Açma
23 - Kıymalı börek
24 - Akide şekeri
25 - Çilekli pasta
26 - Sucuklu tost
27 - Haşlanmış yumurta
28 - Kazandibi
29 - Kuru fasulye
30 - Patates kızartması
31 - Çikolatalı kek  

Yani  efendim  ben  25  Şubatta  doğduğuma  göre  ''  İki  haftadır  çilekli  pasta  yemiyorum'' yazarak  meme  kanserine  dikkat  çekeceğim(!)

Ben  böyle  bir  paylaşımda  bulunsam  benim  arkadaşlarımın  hiç  birinin  aklına  ''  Sami Hoca  meme  kanserine  dikkat  çekiyor''  Diye  bir  şey  gelmez.Benim  nasıl  bir  pasta  delisi  olduğumu  bilen  dostlarım  herşeyden  önce  böyle  bir  paylaşıma  ya  inanmazlar  ya  da  ''Eyvah !  Sami  Hoca  ölüm  döşeğinde  galiba.  Hatta  belki  de  öldü''  diye  telaşa  kapılırlar. 

Efendim,  böyle  bir  kampanya  başlatıp  meme  kanserine  dikkat  çekmek  isteyen  arkadaşlar  amaçlarına  ulaşabilirler  mi  sizce?  Ya  da  meme  kanserine  dikkat  çekmenin  yöntemi  bu  mu  olmalı?

İşin  doğrusu  maalesef  bu  paylaşımlar  aynen  benim  de  en  başta  yaptığım  gibi  dalga  konusu oluyor.  Nitekim  pek  çok  arkadaş,  bu  paylaşımları  yapanlara  mesela  ''  Ben  de  üç  haftadır  yoğurtlu  iskender  yemedim.  Ya  da  beş  haftadır  ahtapot  yemedim''  gibi  şeyler  yazarak  makaraya  aldılar.  Makaraya  almakta  da  da  haklıydılar  zira herşeyden  önce  erkekler  konunun  dışında  tutulmuşlardı.

Yahu  düşünsenize.  Erkek  milletinin  (  ben  dahil )  En  önemli  ilgi  alanlarından  biri  meme  olduğu  halde,  söz  konusu  meme  kanseri  olduğunda  konunun  dışına  itilmişlerdi.  Oysa  yıllar  öncesinde Nükhet  Duru'nun  çok  anlamlı  bir  sloganı  vardı:  ''  Kadınlar !  Göğüslerinize  erkeklerin  gösterdiği  ilgiden  çok  daha  fazlasını  göstermelisiniz''  Diye.  Bizler  niçin  bu  konunun  dışında  tutulduk  anlayamıyorum.  Eşi,  annesi ,kızkardeşi  ya  da bir  yakını  meme  kanserine  yakalan  bir  erkeğin  sorunu  değil  midir  meme  kanseri?  

Velhasılıkelam  erkek  milletinin  de  memeye  el  atması  lazım.  (  Mecazi  manada  tabii  ki  )

İkincisi:  Böyle  bir  kampanya  ile  meme  kanserine  dikkat  çekilebileceğini  hiç  sanmıyorum.  Haa.  Benim  dikkatimin  çekildiği  bir  gerçektir.  Hatta  oturmuş  bir  yazı  kaleme  alıyorum  bu  konuyla  ilgili.   Ancak  ''  10  Haftadır lolipop  yemedim''  diyerek  kaç  erkeğin (  hatta  kadının )  dikkati  çekilebilir  ki?  Ya  da  kaç  kişi  ''  Allah  Allah... Bak  şimdi  merak  ettim.  Neden  acaba  10  haftadır  Lolipop  yememiş  ki?  ''  Diye  merak  eder?  Herkes  ben  gibi  boş  gezenin  boş  kalfası  değil  ki  olur  olmaz  herşeyi  merak  etsin.

Üçüncüsü:  Bu  ülkede  lösemiden  tutun  da  Down  sendromuna  kadar,  kuş  gribinden  tutun  da  Kırım-Kongo  kenesine  kadar  üzerinde  durmamız  gereken  bir  sürü  sorun  var  ve  bu  sorunlarla  ilgili  olarak  ne  bileyim  pembe  kurdela  gibi,  sütyen  rengini profilde  paylaşmak  gibi,  çantasının  evde  nerede  olduğunu paylaşmak  gibi  sorunla  hiç  ilgisi  olmayan  paylaşımlar  yapılmazken  söz  konusu  meme  kanseri  olunca  neden  olay  böyle  marjinalleşiyor  onu  da  anlayamıyorum.  Zaten  dikkat  edilecek olursa kadınları böyle  bir  etkinliğe  davet  eden  kişi  de  '' . Belki bazılarınız zaten biliyorsunuz pembe kurdele " pink ribbon" uluslar arası göğüs kanseriyle mücadelenin sembolü halini almış ve kadınlar arası dayanışmanın teşvik edilmesini amaçlamıştır.''  Diyor.  Yani  meme  kanserine  dikkat  çekmek  için  en  bilinen  şey  olan  pembe  kurdelanın  bile  tüm  kadınlar  tarafından  bilindiğinden,  ne  amaçla  kullanıldığından  emin  değil. 

Şimdi  durum  böyle  olunca  ben  profilinde  sarı  renk  olan  bir  bayan  arkadaşımı  görünce  ''  ''Aaaa  sarı  sütyen giyiyormuş. ''  Dedikten  sonra  ''   Ben  anladım  meseleyi.  Meme  kanserine  dikkat  çekiyor.  Helal olsun''  Diye  mi  düşünürüm  yoksa  ''  Sarıyı  koymuş  ama  laciverti  ya  da  kırmızıyı  unutmuş  benim  unutkan  arkadaşım  ''  diye  mi?  

'' Çantam  evde,  şifonyerin  sağ tarafında asılı  ''  Diye  paylaşım  yapan  bir  arkadaşımı  gördüğümde  aklıma  meme  kanseri  mi  gelir  yoksa  ''  Ah benim  saf  arkadaşım.  Hırsıza yer  bildiriminde  bulunuyor''  diye mi  düşünürüm?

Evet  beyler  ve  özellikle  bayanlar.

Teyzemin  genç  sayılabilecek  bir  yaşta  meme kanseri  sebebiyle  nasıl  eriyip  gittiğini  ve  sonunda  da öldüğünü  gören,  cıvıl  cıvıl  ve  hayat  dolu  bir kadın  olan  arkadaşım  Mehmet'in  annesi  Dilber  Teyze'nin  meme  kanserinden  nasıl   inleye  inleye  öldüğüne  şahit  olmasam  da  duyduğumda  o  acıyı  yüreğimin  en  derinlerinde  hisseden  biri  olarak  diyorum  ki:  Evet  meme  kanserine, özellikle  de  erken  teşhisin  önemine  dikkat  çekmek   eli  kalem  tutan ve  hatta  tutmayan  her  vatandaşın  bir  görevi  olmalıdır  ama  daha  herkesin  anlayabileceği  etkinliklerle...

Yalnız  şunu  da  söylemeden  geçemeyeceğim:  Evet...Benim  dikkatimi  çektiniz.  Umarım  ben  de  bu  yazımla  başkalarının  dikkatini  çekerim.

Ve  son  olarak  diyorum  ki:  Meme  kanserine  dikkat  çekmek  istiyorsanız  sanırım  üstte sağdaki   resim  daha  etkili  olacaktır.

 Tüm  hastalarımıza (  hastalık  türleri  ne olursa  olsun)  Allahtan  acil  şifalar dileyerek  dileyerek  noktalıyorum.

Unutmayın:

Her  zaman  için  geçerli  değildir  ''  Dam  üstünde  un  eleyenlerin  tombul  tombul  mememelerinin  baş kaldırması  ve  o  baş  kaldıran  memeler sebebiyle  düğmelerin  iliklenemiyor  olması...  O  memeler  bazen  de  kansere  yakalanır  ve  insana  hayatı  zından  eder.  Hatta  öldürür  bile....

Not:  Meme  Kanseri  bilinçlendirme  ayı  Mayıs  değil  Ekimdir. Ama  siz  siz  olun  bu  konuyu  sadece  Ekim  ayında ya  da  yılın  herhangi  belirlenmiş  bir  ayında  aklınıza  getirenlerden  olmayın.  

( 13 Haftadır Hamburger Yemedim. başlıklı yazı Sami Biber tarafından 4.05.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.