Her
Biri Bizzat Muhatap Alan Bir Sese Doğru Yürümek-1-
Benzetmek
Benzetmek
derken, kötü olanı daha kötü çirkine mi benzetmek, çirkin olanı kötü olanı güzel
olana benzetmek mi olarak algılıyorsunuz? Yoksa ağzını burnunu kıralım şeklini şemailini değiştirelim şöyle dayakla
bir adama mı benzetelim yani rahat durmuyor önüne gelene sataşıyor adam olması
için-hani dayak cennetten çıkmış derler ya- güzelce dövelim bir güzelce adama
benzetelim mi anlıyorsunuz? Yoksa a şu karşıda gelen aylardır görmediğim
amcama, dayıma
ne kadar da benziyor dediğiniz bir hayret şaşkınlık ifadesi mi? Yoksa
geride kalan güzelliklerin
kırıntısını toplayarak bir bütün güzellik elde etmek
için mi elde edilen çabanın amacı mıdır eksiği
tamamlayarak aslına
benzetmek midir benzetmek? Bir tavır mıdır hatır mıdır? Yoksa katırı sırtında
taşımak mıdır? Yoksa satırı sadece et doğramak
için kullanmak mıdır? Yoksa hatırı
satırla doğramak hatırı parçalamak için kullanmak
mıdır? Etkisiz olanı etki kabul ettiğimiz
güzelliğin
içinde etkileyerek etkileyici
olmasını mı sağlamak mıdır? Benzetmek etkilemek midir?
Etkileyeni etkisiz hale benzetmek midir? Benzemeyene sabır etmek sebat etmek midir?
A-Uzadıkça uzadı
sorular, içinde soruya verilen cevaplar mevcuttur, etkisinin günümüzde devam
etmeyen bakış açısıyla kaynağıyla sorunun cevabı içindedir onu
çıkarmak insan gönlünü etkileyerek güzelliğin
yeryüzünde bulunmasını sağlamaktır, haydi bakalım
arayalım çıkaralım bir güzel benzetelim.
B- Dönmez davamız
olan güzelliği kaybettikten sonra, bir şeye
benzemeyen dünyamızı çatlak fırlak cırtlak pırtlak seslerden kurtararak güzelliğe
Meftun memnun hayran kalmışlığa uyacak şekilde benzetmek,
tasarımlamak için çalışmalar fizibilite adımlarını atmamız gerekir, yoksa
birileri bizi iyi benzetecek bizler hiçbir şeyi seçemeyecek bilemeyecek hale
geleceğiz.
Sebat etmeye gelince bir işi sonuna değin
sürdürme götürme sevdirme,
direnme şeklinde ifade edildiğinden bunun sabır etmekten öte adımlarla bir yere
varmak için harekete geçmektir.
C- Tavırlarla hareket
etmek, olayın seyrini değiştirerek benzetmek güzelleştirmeye vardırırken, çirkini kötüyü
ıslah ederek güzele çevirmek asıl olan benzetmektir, kavgadan uzak iyi niyetle
etkilemek şeklini şemailini değiştirmek için çabanın
bütünün adıdır benzetmek güzelleştirmek güzel olanla değiştirmek.
D- Duymalara hislere
sağır kalarak, güzel
olanı çirkinle değiştirenlerin
kulaklarına kalas gözlerine elimizi sokarak açmak değildir,
onlara kulak göz olmak benzettiklerinin benzetmeyle alakasının olmadığını ifade ettirerek, benzeyeni
tarif ederek sesini duyurtarak hissettirerek anlatmak çaba içinde olmaktır
benzetmek.
E- Aslında benzetmek,
mutlak olan sese benzetmek ile kastedilen, mutlak hakikat olan hakkın istediği
şekle döndürtmek ve hakkın
bizlere “vahiyle” indirdiği, mutlak ses olan
Kur’an’a benzetmektir. Mutlak olan benzetme budur, bunun doğrultusunda
güzelleştirme demektir. Tüm insana hayata insanın mutluluğuna
götürmeyen benzemeyen her
şeyi, Hakk’ın ve hakikatin, İslâm’ın gür sesi ile benzetmek
donatmak benzetmektir, gerisi boşa söylemektir insanı hiçe saymaktır. Söz konusu
benzetme, hak ve hakikatin sesi olan muhteşemliğin
kusursuzluğun ve diriltici nefesi olan
benzetmeyle Kur’an’a benzetmek donatmak sarmaktır.
F- Mayasını
kaybetmişlerin, masumiyetini kaybetmişlerle, samimiyetini, namusunu ve
haysiyetini yitirmemişlerin, hayatı dünyayı kendi çıkarı için sömürerek bir
halta benzetememelerine rağmen, özde insanlık mayasını
masumiyetini samimiyetini namusunu kaybetmemiş olanların düşüncesine bakışına
göre dizayn etmek benzetmek benzetmektir. Her şeyini kaybedenlerin insanlığa
verecek hiçbir şeyi kalmamıştır lütfen bunu da idrak edelim.
G-Bilinçaltında
bilinci idraki hayatı düzenlemeyen bilinçlerin saçmalığıyla bir şeye benzetemeyenlerin
şekillerini silerek, insanlığın yararına olacak her güzellikle sarmak
toplamak bölmek
çarpmak benzetmektir
benzetmek aynısı yapmaktır, gerisi elin
kaybolan eşeğini türkü söyleyerek aramaktır.
Son olarak tezahür
eden benzetmek, insanlığın arzusuna, idealine iyi gelendir. Bunun
dışındaki benzetmeler bizzat muhatap oldukları bu benzetmenin tersi olan
benzetmeyi bozmak yoldan çıkarmak ve bununda bariz farkında oldukları gibi, bu benzetmeyi
insanlığın yararı yerine kendi
yararlarına kullanarak
kendilerine bakan muhataplık yönünün de çıkarlarına uygun olduğunun
da farkındadırlar. Bu farkındalık, kendilerine yüklenen çıkar mesuliyetin
çıkarlarının bir işaretidir. Tabii, bu benzetmenin davetkâr bir tavrı yokta değil
içine biraz yalanla gerçeği
benzetme kandırmak
benzetememek ekleyince, bizimde bu fark edememe alametlerimiz var olunca davetkâr
oluyor, benzetilen benzemenin alakası kalmayıncaya çıplak kalıncaya kadar
soyulunca, estetik ve etik açıdan bu benzetememenin ne şekilde neyi davet ettiği
belli oluyor lakin benzetilende bir şekle izana akla hayata dünyaya uymuyor! Bilincimizde
olması gereken benzetmenin bizi kendimize yabancılaştırma ya da kendimiz ona
insanlığa
yabancılaştırma gibi bir lüksü olduğu
söylendiği
anda bu anda bu lüksünün olmadığını, bu benzetmenin benzetme olmadığını söylemek düşer, yoksa her şey bize
küser, iş bize düşer.
Mehmet Aluç
Devam edecek
inşallah.