Bir Şiir ”Muallaya Sordum” Gizli
Özne Ve Yüklem Tahlil Beyin Fırtınası
Muallaya sordum seni evden dışarı
çıkmıyor dedi
Seni görmem lazım Fikriye’m
çıldıracağım artık
Aç pencerenin tülünü bana bak sana
kim ne dedi
Seni görmem neden imkânsız gel
aşağıya artık
Mehmet Aluç
Giriş
Bugün tahlil için klavyenin başına
geçtim yazmaya tahlil etmeye çalışacağım Mehmet Bey’in şiirini. Gerçi o ne
yazdığını çoğu zaman bilmez iken şairliği kendine has bilirken onun bilmediğini
söyleyerek başlıyorum.
Giriş kısmı, pek girişten öte
girememenin sancısını çeken şairin sancılar içinde kıvranarak aşığın sevdiğini mahallenin
kızlarından Muallasına Fikriye’sini sorarak, aramasının ara ve alt üst
sancısıyla giriş yaparak kapıldığı yalnızlığın metaforuna kapılmasıyla straforuna
kapılarak bakarak çektiği acıyla giriş yapmaktadır, buna giriş denilmez kapalı
kapıda beklenilmek denir hatta içeriye alınmamak denile bilinir. İşte
girememenin engeline takılan aşığın iç sesiyle haykırmasıdır. Evden dışarıya
çıkmayan bir canan yani sevdiği kız. Cananını görmeden çıldıracak olan bir
sevgili! Belki de Covi de yakalandı Covit izin vermiyordur, bunu kesin bilmek
gerekir derim. Âşık çıldırmak üzeredir balataları sıyıran aklın yanmış halini
görmekteyiz. Aşağıda bağırarak aç pencerenin tülünü yüzünü göster bana, bana
bak hiç olmazsa birkaç saniye sevgin haniye nerede, yoksa sana yanlış bir şey
mi söyledi arkadaşın Naciye? Şair burada gizli özneyi aramaktadır az sonra
bizde gizli özneyi arayarak bulmaya çalışacağız. Az aç pencereni seni neden
görmem imkânsız bari onu söyle çatlatma beni derken çektiği ıstırabın çatlarken
parçalanmasına ayrılmasına şahit oluyoruz.
GELİŞME
Burada gelişme adına hiçbir şeyi
görmek şu anda mevcut değildir. Şiir 4 kıtalıktır belki şair Mehmet Bey
gelişmelerin, gelişmemesi üzerine yazmayı başka bir zamana gelişmenin
gerçekleşmesinden sonra yazmayı düşünmektedir.
SONUÇ
Burada sonuç adına bir şey görmekteyiz
sadece aşığın feryadın duymaktayız sonucu şair devamını yazdıktan sonra
öğrenebileceğiz artık.
GİZLİ ÖZNE
Saklı özneyi bulmak için yola
çıkalım.
Muallaya sordum seni evden dışarı
çıkmıyor dedi
Çıkmıyor kim çıkmıyor Fikrîye. Neden
çıkmıyor? Onun dışarıya çıkmasına engel olan nedir?
Seni görmem lazım Fikriye’m
çıldıracağım artık
Görememenin sancısıyla sancılanan
bir aşığın çektiği acının şahlanarak yeter artık beni sevmiyorsan söyle artık
çektirdiğin yeter diyen öznenin saklanarak şimdi burada açığa çıkmasıdır. Yani “yeter
artık ”Fikriye “ gizli öznedir. Diğer bir anlatımla aşığın çektiği stresin
acının feryadını anlatan fakat şairin yazmadığı bizim bulmamızı istediği “Çıldıracağım
yeter bu nazın ne zaman bitecek söyle bana” gizli öznedir. Burada çelişkiler
yumağı örülmeye hazırdır ne ile hasret ayrılık ile.
AÇIK ÖZNE
Burada açık özne kim aşağıya
inmiyor neden inmiyor neden aşığa ıstırap acı veriyor diyerek sorarsak Fikriye’dir
açık örnek. Açık açık aşağıya inmeyerek bunun sebebini söylemeyerek, sanki
dalga geçmektedir. Açıklayıcı bir sebebi olmadan, aşığa sen az ıstırap çek ben
sonra söylerim mantığı ile onu oyalamakta, kapıdan içeriye almamaktadır buda
açık öznedir.
SAKLI ÖZNE
Burada saklanan özneleri tek tek
ifşa ederek, tüm özneleri meydana çıkardığımızdan ötürü saklı hiçbir özne
kalmaktadır.
KENDİNİ GİZLEMİŞ ÖZNE
Beyin fırtınası ile bizlerin
yanında emeğinin karşılığında çalışmalarımızla hiçbir özne kendini gizleyemez.
BANA NE BEN KENDİMİ KİMSEYE GÖSTERMEM DİYEN ÖZNE
Özne kusura bakma yok böyle bir dünya, ben kendimi göstermem diyemezsin bizler beyin fırtınası çaba emek gayretle seni zaten ortaya çıkardık, bize burada laf ebeliği yapma.
SİZE NE BEN GİZLENİRİM ORTAYA ÇIKMAM DİYEN ÖZNE
KAPIM KAPALI SİZE KAPIYI AÇMAM
DİYEN KAPALI ÖZNE
İşte kapın neden kapalı onu söyle
önce? Hasta mıdır Fikrîye? Covid’ mi yakalanmış? Babası evde midir ki pencereye
çıkmıyor ya da aşağı inmiyor? Ya da evde mi yoksun? İşte burası kapalı öznedir,
birçok anlamı cevabı soruyu barındırmaktadır.
BENİ ARAMAYIN BULAMAZSINIZ YÜKLEME
YÜKLENİN DİYEN KOMİK ÖZNE
Seni bulduk, şimdi şakanın sırası
değil aşığın çektiği ıstıraba son vermek gerekir.
YÜKLEM BEN ÖZNE İLE MANA DOLUYUM
ÖZNESİZ OLMAM ÖNCE ÖZNEYİ BULUN DİYEN YÜKLEM
Burada yüklemin yüklendiği ağır yükün altında ezildiğini, bana yüklenmeyin önce özneye yüklenin benim yükümden, demesinin iç dış açılışlarının kırılganlığını görmekteyiz.
BANA YÜKLENMEYİN YÜKÜM AĞIR OLUR
DİYEN YÜKLEM
Zaten bunun farkındayız.
YÜKLEMİN YÜKLE YÜKLENMESİYLE
ÖZNENİN KENDİ YÜKÜNÜ HAFİFLETMESİNİ İSTEYEN YÜKLEM
İşte bende tahlil ile bunu anlatmak
istiyorum, bilmem açık mıdır anlatmak istediğim?
LİMANDAKİ TÜM YÜKLERİ ÜSTÜNE YÜKLEME
YÜKLEYEN ÖZNENİN KAÇARKEN YANINA GİDEN YÜKLEMİN YÜKÜN AĞIRLIĞI ALTINDA
EZİLDİĞİNİ SÖYLEYEREK YÜKLEMİN ÖZNEYE ATTIĞI FIRÇA
Aç pencerenin tülünü bana bak sana
kim ne dedi
Ey özne neden gizlersin manayı
anlatılmak istenileni şairle birlikte az açık ol net ol.
SONUÇ
Sonuç olarak sonu görmek için
şairin şiirine devam ederek yazması gerekmektedir yoksa bir dörtlük/ 4 kıta veya mısra ile her şeyi açıklamak
zordur, ben elimden geldiğince açıklamak için çırpındım umarım yararlı
olmuşumdur vesselam selamlarımla.
Mehmet Aluç-Kul Mehmet
Not: Özneler/Yüklemler hakkında
sadece mizahi bir anlatımla yola çıktım, maksadım az gülümsetmektir vesselam.